صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آشکار شدن اختلافات در دستگاه‌های اطلاعاتی و کابینه جنگ رژیم صهیونیستی

۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۴۲۱۴۴
پیام بنیامین نتانیاهو در انتقاد از عملکرد ارتش و سازمان‌های اصلاعاتی رژیم صهیونیستی باعث آشکار شدن اختلافات در کابینه جنگ این رژیم شده است.

خبرگزاری میزان - به‎تازگی یک پیام در رسانه‌های اجتماعی منتشر و اختلافات در تشکیلات سیاسی رژیم صهیونیستی را آشکار کرد.

درست بعد از نیمه شب یکشنبه، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی، نوشت که هرگز از هشدار‌های عملیات مقاومت پیش از هفتم اکتبر مطلع نشده بود.

به نظر می‌رسید که نتانیاهو مسئولیت این عملیات را که در آن دست‌کم هزار و ۵۰۰ صهیونیست به هلاکت رسیدند، به گردن فرماندهان ارتش و اطلاعات خود انداخته است.

این پیام سر و صدای زیادی به پا کرد. سران سیاسی رژیم صهیونیستی نتانیاهو را به خاطر بازی سیاسی در حالی که این رژیم در بحبوحه یک کارزار نظامی دشوار در داخل غزه است، مورد انتقاد قرار دادند.

خشم به حدی بود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این پیام را حذف و با لحنی غیرمعمول به دلیل اظهارات خود عذرخواهی کرد.

اختلافات گسترده در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی

کارشناسان می‌گویند که این اپیزود شکافی گسترده‌ را در ساختار سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی تایید کرد؛ شکافی که مدیریت نتانیاهو و ظرفیت او را برای هدایت این رژیم از طریق جنگ زیر سوال برد.

«یوسی مکلبرگ»، کارشناس برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده «چتم هاوس»، می‎گوید: این یک کارزار نظامی بسیار دشوار است، بنابراین یک نخست‌وزیر، مسئول است اما حتی یک نفر [در کابینه] وجود ندارد که به نتانیاهو اعتماد کند؛ این مسئله اصلی برای این کابینه است. 

اندکی پس از هفتم اکتبر (۱۵ مهر و همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی)، نتانیاهو با گسترش کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی به تعدادی از افسران ارشد سابق ارتش و برخی سران مخالفان، کابینه اضطراری جنگ این رژیم را تشکیل داد.

یکی از این افراد اضافه شده به کابینه بنی گانتز، وزیر جنگ سابق بود؛ پس از انتشار پیام نتانیاهو، گانتز به سرعت از او خواست که پیام جنجالی خود را حذف کند و در عین حال از ارتش و شاباک، سازمان اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی حمایت کامل کرد.

این پیام انبوهی از انتقادات از سوی دیگر سران رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت.

«آویگدور لیبرمن»، قانونگذار مخالف کابینه، که زمانی وزیر جنگ نتانیاهو بود، گفت: نتانیاهو نه به امنیت، نه به اسیر‌ان (شهرک‌نشینان بازداشت شده از سوی مقاومت)، بلکه به سیاست علاقه‌مند است.

انتقادات آتشین جدیدترین نشانه‌های تنش در تشکیلات سیاسی رژیم صهیونیستی، از جمله در کابینه جنگ، بود. این درحالی است که رژیم صهیونیستی با عواقب یکی از بزرگترین شکست‌های اطلاعاتی این رژیم دست‌وپنجه نرم می‌کند.

«آلون لین»، از مقام‎های سابق وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، گفت: این اختلافات فقط نوک کوه یخ است که پس از پایان جنگ، آشکارتر خواهد شد. 

بی‌اعتمادی شهرک‌نشینان به کابینه رژیم صهیونیستی

روابط بین نخست‌وزیر و بخش وسیعی از افکار عمومی رژیم صهیونیستی پیش‌تر آزمایش شده است.

این جنگ پس از یک بحران سیاسی آغاز شد، زیرا یک کابینه افراطی به ریاست نتانیاهو اصلاح بحث‌برانگیز سیستم قضایی را در دستورکار داشت و مخالفان آن را تهدیدی برای خود می‌دانستند.

کارشناسان می‌گویند که اگرچه تعدادی از نیرو‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی به یگان‌های خود در پی عملیات طوفان الاقصی بازگشته‌اند، اما این بدان معنی نیست که شهرک‌نشینان از کابینه نتانیاهو حمایت می‌کنند.

یک کارشناس، گفت: این کابینه پیش از هفتم اکتبر اعتماد بخش قابل توجهی از شهرک‌نشینان را از دست داده بود و از آن زمان تاکنون پایگاه حمایت عمومی خود را نتوانسته گسترش دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *