قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران: افزایش دانش حقوقی در بسیاری از موضوعات می‌تواند زمینه ارتکاب جرایم را کاهش دهد

18:23 - 18 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۹۸۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران: افزایش دانش حقوقی در بسیاری از موضوعات می‌تواند زمینه ارتکاب جرایم را کاهش دهد
قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: افزایش دانش حقوقی افراد جامعه و همچنین آشنایی مردم در خصوص حق و حقوق فردی و اجتماعی، در بسیاری از موضوعات می‌تواند بازدارندگی ایجاد کرده و زمینه ارتکاب جرایم را کاهش دهد.

خبرگزاری میزان - حاجی رضا شاکرمی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست مشترکی که با محمد باقر اعلمی، مدیر شبکه پنج و قائم مقام و مدیران گروه اجتماعی و خانواده این شبکه برگزار شد به برنامه‌های ابلاغی قوه قضاییه در مسیر تحول و تعالی اشاره کرد و گفت: رئیس کل دادگستری استان تهران با توجه به ابلاغ سند تحول و تعالی توسط ریاست قوه قضاییه و انتظارات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت ارتقا تصویر رسانه‌ای این قوه، برنامه‌های عملیاتی منسجمی را تدوین و در دستور کار قرار داده است.

شاکرمی با اشاره به میزان فراوانی ۵ جرم و خواسته اول طرح شده در مراجع قضایی استان تهران گفت: افزایش دانش حقوقی افراد جامعه و همچنین آشنایی مردم در خصوص حق و حقوق فردی و اجتماعی، در بسیاری از موضوعات می‌تواند بازدارندگی ایجاد کرده و زمینه ارتکاب جرایم را کاهش دهد.

وی افزود: وجود قوانین که بدان عمل بشود باعث ایجاد نظم و آرامش در زندگی اجتماعی مردم خواهد شد و بستر‌های لازم برای رشد، توسعه و افزایش مشارکت افراد برای امر کار و تولید را فراهم می‌کند.

شاکرمی ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی در زمینه‌های وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی برای برنامه سازان و نویسندگان، ارائه مشاوره‌های حقوقی و قضایی و معرفی کارشناسان مجرب و متخصص برای همکاری در تولید و ساخت برنامه‌ها در قالب هنررسانه‌ای و ایجاد زمینه برای حضور فعال رسانه ملی در دستگاه قضایی را از جمله فرصت‌های موجود در مسیر هم افزایی میان این دو دستگاه حاکمیتی، عنوان کرد و افزود: برای افزایش تعاملات کارگروه ویژه‌ای با حضور کارشناسان دو دستگاه تشکیل خواهد شد.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه این نشست تعاملی گفت: علاقمند هستیم رابطه ما با رسانه بیشتر و پررنگ‌تر شود و تلاش می‌کنیم در چارچوب قوانین و موازین قوه قضاییه، امکاناتی را در اختیار برنامه سازان قرار بدهیم تا تولیدات در سطح مناسب رسانه‌ای شکل بگیرد.

وی گفت: برای نیل به اهداف اجتماعی و شهروندی نیازمند پیوست رسانه‌ای هستیم و از آنجا که موضوعات مسائل و مشکلات قابل مشاهده در سطح جامعه، جملگی در قوه قضاییه و به صورت بررسی شده و شرح یافته، جاری و ساری است، لذا تعامل، همیاری و همکاری دوسویه دستگاه قضایی و رسانه استانی می‌تواند زمینه افزایش آگاهی و هوشیاری جامعه را ایجاد کند.

شاکرمی تاکید کرد: باید ریشه‌های بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی مثل مسائل مالی، توهین‌ها و نزاع ها، مسائل خانوادگی مانند طلاق و سایر آسیب‌ها توسط کارشناسان امر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و با همت شبکه تهران به صورت هنرمندانه به اطلاع عموم رسانده شود.

محمد باقر اعلمی، مدیر شبکه تهران نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌ها و رویکرد شبکه پنج به عنوان شبکه تهران در دوره جدید گفت: برای رفع موانعی که در تهران وجود دارد با بکارگیری ابزار‌های رسانه‌ای در تلاش هستیم و تقویت و ایجاد زیرساخت‌های مناسب را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

اعلمی گفت: ایجاد کارگروه‌های تخصصی مشترک می‌تواند ما را در پیشبرد اهداف و اطلاع یابی از موضوعات و مسائل واقعی موجود کمک کند و ضمن استفاده از برنامه‌های در حال تولید برای افزایش آگاهی‌های حقوقی و شهروندی جامعه، تولیدات جدید رسانه‌ای نیز با رویکرد‌های خلاقانه و با توجه به نیاز مخاطب می‌تواند در دستور کار هر دو دستگاه قرار گیرد.

ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران نیز در این نشست به اثرگذاری تولیدات رسانه‌ای و هنری در کاهش وقوع جرایم اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که مورد ابتلای جامعه و مسئولان قرار دارد عدم اجرای کامل قوانین است و رسانه می‌تواند با افزایش آگاهی مردم در مورد قوانین، سطح مطالبه گری مردم از دستگاه‌های مسئول را برای انجام وظایف و تکالیف قانونی افزایش دهد.

نیکوکار با اشاره به برخی از آثار مثبت اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته در سطح استان تهران در راستای اجرای مصوبات شورای اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گفت: در سال جاری در شهر تهران ۶ درصد و در استان تهران ۸ درصد کاهش ورود پرونده در زمینه جرم سرقت به مراجع قضایی بوده‌ایم.

وی افزود: با ایجاد پنجره واحد مدیریت زمین نیز در سال گذشته و بر اساس رصد‌ها و پایش ماهواره‌ای شاهد کاهش تغییرکاربری در اراضی و به همین نسبت کاهش ورود ۳۷ درصدی پرونده‌های قضایی به دادگستری در‌این زمینه بوده ایم.

در این جلسه جمعی از مدیران شبکه تهران سیما و مدیر رسانه و روابط عمومی دادگستری استان تهران نیز حضور داشتند و طی آن با تقدیم لوح تقدیری از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران از اقدامات رسانه‌ای شبکه پنج سیما در مسیر تحول و تعالی تقدیر شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *