رئیس مرکز حل اختلاف کشور: قانون جدید شورا‌های حل اختلاف امسال اجرایی می‌شود/در هر استان باید کانون داوران حرفه‌ای شکل گیرد

16:31 - 30 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۰۵۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس مرکز حل اختلاف کشور: قانون جدید شورا‌های حل اختلاف امسال اجرایی می‌شود/در هر استان باید کانون داوران حرفه‌ای شکل گیرد
رئیس مرکز حل اختلاف کشور از تشکیل دادگاه‌های صلح براساس قانون جدید شورا‌های حل اختلاف خبر داد و گفت: مقرر است که در همه استان‌ها این دادگاه‌های صلح تشکیل شوند.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور به منظور شرکت در همایش استانی صبر رضوی به استان کرمان سفر کرد.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور: قانون جدید شوراهای حل اختلاف امسال اجرایی می شود 

رئیس کل دادگستری استان کرمان: سال گذشته رضایت اولیای دم در ۲۷ پرونده قصاص جلب شد

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در همایش استانی صبر رضوی (صلح، بخشایش، رضایت) در رفسنجان (استان کرمان) اظهار کرد: در قانون جدید شورا‌های حل اختلاف پیش بینی شده است که در کنار شورا‌های حل اختلاف، دادگاه‌های صلح تشکیل شود و مقرر است که در همه استان‌ها این دادگاه‌های صلح تشکیل شوند و در کنار شورا‌ها مشغول بکار باشند و همزمان مسئله صلح و سازش را پیش ببرند.

وی بیان کرد: امیدواریم که با استقرار خوب این دادگاه‌ها در کنار شورا‌های حل اختلاف دست به دست هم داده و با کمک خیرین و واسطه‌های خیر بیشتر از گذشته پرونده‌ها به سازش ختم شود.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور تصریح کرد: در این قانون صلاحیت‌های زیادی بیش از گذشته برای دادگاه‌های صلح پیش بینی شده است و حجم زیادی از پرونده‌ها قرار است به این دادگاه‌ها ارجاع شود.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی اظهارکرد: پیش بینی می‌شود حدود ۶۰ درصد پرونده‌های ورودی دادگستری به دادگاه‌های صلح رود و البته در کنارآن‌ها شورا‌های حل اختلاف وجود دارند و در راستای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها تلاش می‌کنند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر این مطلب که در قانون جدید شورا‌های حل اختلاف ۱۰ هزار نفر – با اولویت اعضای شورا‌های حل اختلاف و افرادی که سال‌ها در این حوزه تلاش کرده ند- به استخدام قوه قضاییه در خواهند آمد.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور گفت: در آیین نامه ۶ قانون جدید شورا‌های حل اختلاف که اولویت‌ها را تعیین کرده؛ امتیازات خوبی را برای همکاران شورای حل اختلاف پیش بینی کردیم که  بتوانند در یک رقابت جوانمردانه با بقیه مشارکت کنند و از این امتیازات هم بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی همچنین ضمن تقدیر از تلاش اعضای شورا‌های حل اختلاف، صلح یاران و مصلحین، اظهارکرد: در مباحث فلسفه اخلاق مطرح می‌شود که ملاک خوبی‌های اخلاقی چیست؟ و در این زمینه باید توجه داشت که انسان‌ها در اخلاقی شدن خیلی با هم فرق می‌کنند و برخی نه کسی را آزار می‌دهند و تعدی حقوقی مادی، عِرضی و آبروئی به دیگران ندارند و این خیلی مهم است و این انسان ها، بارک الله دارند، اما افرادی هم هستند که از این حد عبور می‌کنند و ضمن تحقق این رتبه، به مقام ایثار و احسان وارد می‌شوند که از خود می‌گذرند؛ و نمونه این افراد در بین شهدا فراوان است، زیرا برخی از شهدای ما به مانند شهید محمدی پور به حدی از ایثار رسیده اند که در وصیت نامه خود خطاب به کسی که جان او را گرفته، می‌گوید در قیامت به دنبال تو می‌گردم که تو را شفاعت کنم و در مسیر صلح و احسان به مردم باید به این نقطه دست یابیم.

وی با اشاره به این مطلب که آدم‌هایی که به دادگستری می‌آیند در صدد هستند که به حق خود و عدالت برسند، تاکید کرد: شما که در عرصه صلح و سازش تلاش می‌کنید تلاش دارید که افراد را آن‌ها را از حداقل انتظارشان از عدالت بالاتر آورید و آن‌ها را به مقام احسان و گذشت وارد کنید که در حقیقت مسیر شهداست.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور تصریح کرد: نامگذاری ساختمان شورا‌های حل اختلاف رفسنجان به نام شهید "علی محمدی پور" از شهدای شاخص این شهرستان، اقدام بسیار مبارکی است که البته تنها نباید به نامگذاری اکتفا کرد بلکه باید به سیره این شهید گرانقدر، شرافت انسانی و مقام احسان نیز توجه کرد تا بدانیم این انسان در مقام تربیت انسانی در چه اوجی قرار دارد و چگونه از ملائک بالاتر رفته است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی درباره پیگیری مسائل و مشکلات شورا‌های حل اختلاف، مصلحین و داوران شهرستان رفسنجان نیز قول مساعد داد و گفت: مسائلی که بتوانیم در تهران برطرف کنیم را بررسی کرده و اقدام خواهیم کرد.

وی ضمن بیان این مطلب که در هر استان باید کانون داوران حرفه‌ای شکل گیرد، گفت: در استان کرمان تعدادی از داوران حرفه‌ای معرفی شده اند و باید با تصویب اسناسنامه مربوطه، این کانون نیز راه اندازی شود.

وی ادامه داد: داورانی که پیش از این اقداماتی را انجام می‌داده اند؛ شاید در برخی موارد حرفه‌ای نبوده اند و گاهی برخی اشتباهات آن‌ها به داوری ضربه زده و موجب امتناع قضات از ارجاع به داوری شده که با ساماندهی اقدامات این حوزه، تلاش شده است که کار به صورت حرفه‌ای دنبال شود و در این زمینه از قضات بازنشسته، وکلای حرفه ای، اساتید دانشگاه و ... استفاده کرده ایم و سطح داوری حرفه‌ای را ارتقا بخشیده ایم ودر ادامه به روسای دادگستری‌ها ابلاغ شده که ارجاع به داوران حرفه‌ای را آغاز کنند.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور گفت: ۹۰ درصد کار داوران حرفه‌ای مبتنی بر شناخت اختلافات و تلاش حرفه‌ای برای رفع خصومت‌ها و پیشگیری از تشکیل پرونده‌های قضایی است و ۱۰ درصد مربوط به ارجاعات قضات هستند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چند سالی است ستاد ملی صبر در مرکز راه اندازی شده و در همه استان‌ها ستاد‌های استانی صبر را داریم که در کنار شورا‌های حل اختلاف از ظرفیت‌های مردمی آن‌ها استفاده می‌شود و تاکنون در حوزه مصالحه بین مردم مفید و موثر واقع شده اند.

وی از توفیقات شورا‌های حل اختلاف و ستاد صبر استان کرمان نیز تقدیر کرد و گفت: برای بار سوم هست که در همایش‌های استانی صبر استان کرمان شرکت می‌کنم و این استان یکی از استان‌های موفق در این زمینه به شمار می‌رود و به همت مردم و خیران تعداد زیادی زندانی آزاد کردند.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور تصریح کرد: به همت همین مردم و خیرین هم تعداد زیادی از قصاص نجات یافتند و اخذ رضایت شده است؛ البته در پرونده‌هایی که افراد شرور نبوده اند و افرادی بوده اند که تصادفاً اتفاقی افتاده و منجر به قتل شده است.

وی اظهار کرد: پویش‌های زیادی را داشتیم و در هر یک از این پویش‌ها تعدادی از کسانی که حکم قصاص داشتند نجات یافتند مثلاً در پویش به عشق امام رئوف (ع) می‌بخشم که سال گذشته انجام شد ۴۲۲ نفر از قصاص نجات یافتند این خیلی آمار عالی است مردم به عشق اهل بیت می‌آیند، همراهی می‌کنند و کمک می‌کنند و کسانی هم که خانواده‌های صاحب حق هستند آن‌ها هم گذشت می‌کنند و این خیلی ارزش دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان: هفت هزار و ۷۰۵ مددجو به همت شورا‌های حل اختلاف از زندان‌های استان کرمان آزاد شدند

رئیس کل دادگستری استان کرمان: سال گذشته رضایت اولیای دم در ۲۷ پرونده قصاص جلب شد

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در همایش استانی صبر رضوی (صلح، بخشایش، رضایت) با حضور حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی رئیس مرکز حل اختلاف کشور ضمن اشاره به فعالیت ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف شامل ۱۲۷ شورای رأیی، ۱۰۶ شورای صلحی و ۸۴ شورای روستایی در ۳۲ حوزه قضایی استان کرمان، ادامه داد: در طول فعالیت شورا‌های حل اختلاف در استان کرمان از مجموع سه میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۵۴ فقره رسیدگی شده، ۹۷۲ هزار و ۹۴۹ فقره به صلح و سازش ختم شده و درصد پرونده‌های مصالحه شده به پرونده‌های قابل صلح و سازش، ۴۴ درصد بوده است.

وی به تشکیل ۴۶ هیئت صلح در استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون برای یک هزار و ۱۸ نفر ابلاغ صلح یاری صادر شده است و در راستای عملکرد صلح یاران باید گفت که زمینه آزادی یک هزار و ۶۶۶ زندانی را فراهم کرده اند و ۲۲ پرونده قصاص نیز منتهی به صلح و سازش شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: باید راهکارهایی تدوین شود که با اصلاح بین مردم و توسعه صلح و سازش از ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی کاسته شود زیرا افزایش دادگاه ها و نیروی انسانی و تجهیزات قضایی، جوابگوی رفع اختلافات نخواهد بود و در این زمینه باید از توان مردمی در راستای صلح و سازش نهایت استفاده صورت گیرد.

وی گفت: در سال گذشته ۲۵۰ هزار و ۹۹۳ پرونده به شورا‌های حل اختلاف استان کرمان وارد شده که ۲۴۸ هزار و ۷۸۷ فقره پرونده مختومه شده و از این تعداد، ۶۴ هزار و ۶۹۵ پرونده منتهی به صلح و سازش شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی افزود: درصد پرونده‌های مصالحه شده نسبت به پرونده‌های قابل صلح در سال جاری، ۴۱ درصد و درصد ابلاغ الکترونیک نیز ۹۳ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: طی سال گذشته متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان نیز ۳۰ روز بوده است.
وی یادآور شد: شعب شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان در استان کرمان طی سال گذشته در سه هزار و ۳۱۷ پرونده موفق به ایجاد صلح و سازش شده اند و یک هزار و ۷۳ زندانی نیز آزاد شده اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: درسال گذشته رضایت اولیای دم در ۲۷ پرونده قصاص نیز جلب شده است.

وی اظهار کرد: از بدو تاسیس شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان‌ها در استان کرمان ۱۶۵ مددجو از قصاص رهایی یافته اند و ۱۹ هزار و ۹۸۶ فقره پرونده به صلح و سازش رسیده است و در مجموع هفت هزار و ۷۰۵ مددجو نیز از زندان‌های این استان آزاد شده اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از فعالیت یک هزار و ۲۸۰ نیروی فعال در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان تقدیر کردوگفت: از این تعداد ۴۵۵ نفر به عنوان دبیر و ۸۲۵ نفر نیز به عنوان عضو شورا فعالیت دارند.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که ترویج فرهنگ و صلح و سازش هدف بسیار مقدس و بزرگ همه ماست، تاکیدکرد: قضاوت کردن امر بسیار بزرگ و مبارکی است، اما با وجود همه اهمیت امر قضاوت، در اولویت رفع خصومت‌ها قرار ندارد و اولویت اصلی در این زمینه، بنا به تعبیر ائمه اطهار (ع)، صلح و سازش است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکیدکرد: در زمان بروز اختلافات، اولویت با صلح و سازش است و در صورتی که سازش حاصل نشد، باید به سوی قضاوت رفت، زیرا با صلح و سازش مشکلات بهتر رفع می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ضمن تاکید بر این مطلب که وجود اختلافات موجب از بین رفتن سرمایه‌ها و سست شدن جامعه می‌شود و از این رو در قوه قضاییه توجه ویژه‌ای به گسترش فرهنگ صلح و سازش صورت گرفته است، تاکید کرد: توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و رفع مشکلات جامعه جز در سایه تامین امنیت امکان پذیر نیست و امنیت زمانی ایجاد می‌شود که اختلافی در جامعه وجود نداشته باشد.

وی ضمن بیان این مطلب که امنیت را با زور و ساز و کار‌های نظامی نمی‌توان ایجاد کرد، اظهارکرد: توسعه امنیت از مسیر ارتقای روحیه اخوت، برداری و صلح و صمیمت در بین مردم دست یافتنی خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که در حکومت امام زمان (عج) امنیت کامل در جامعه و دنیا حاکم می‌شود، تاکید کرد: این امنیت در سایه ایجاد روحیه برادری، صلح و صفا در بین مردم حاصل خواهد شد و این امر یک وظیفه و تکلیف همگانی است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی بیان کرد:گرچه سازوکار‌های رفع اختلاف در قوه قضاییه پیش بینی شده است، اما در حقیقت هر انسان مومن و مسلمان باید همانگونه که به اجرای تکالیف دینی و شرعی می‌پردازد، باید به توسعه صلح و سازش نیز توجه ویژه داشته باشد.

معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان: هر خانواده یک صلح یار را محقق می‌سازیم

رئیس کل دادگستری استان کرمان: سال گذشته رضایت اولیای دم در ۲۷ پرونده قصاص جلب شد

حجت الاسلام و المسلمین محمد امیر ابراهیمی در همایش استانی صبر رضوی (صلح، بخشایش، رضایت) افزود: همه ما باید خود را برای مقدمه سازی ظهور منجی عالم بشریت آماده کنیم و در دعای سلامتی امام زمان (عج) تاکید شده که جامعه ابید به جایگاهی برسد که آرامش و صلح توامان باشد و رسیدن جامعه به این جایگاه راهی جز این ندارد که در هر خانه یک مصلح و صلح یار وجود داشته باشد که خانواده و در نهایت جامعه را به سمت صلح و سازش سوق دهند.

وی تصریح کرد: جامعه‌ای که خشونت داشته باشد و افراد آن دلسوز یکدیگر نباشند، مورد پسند امام زمان (عج) نیست و آن جامعه فراهم نمی‌شود جز اینکه هر یک از ما یک صلح یار باشیم و صلح یاری را توسعه داده و جامعه را به سمت و سوی آرامش سوق دهیم.

معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان گفت: در استان کرمان برآنیم که جامعه صلح یاران را به حدی برسانیم در هر خانواده یک صلح یار فعالیت داشته باشد.

رئیس دادگستری رفسنجان: ساختمان جدید شورای حل اختلاف رفسنجان با صرف ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید

رئیس کل دادگستری استان کرمان: سال گذشته رضایت اولیای دم در ۲۷ پرونده قصاص جلب شد

حسین رمضانی زاده در همایش استانی صبر رضوی (صلح، بخشایش، رضایت) ضمن بیان این مطلب که صلح و سازش یکی از سیاست‌های اصلی قوه قضاییه به شمار می‌رود، تاکید کرد: باید کمک شود تا از تمام ظرفیت‌های موجود در جهت صلح و سازش استفاده شود.

رئیس دادگستری رفسنجان ضمن تاکید بر این مطلب که طی روز جاری افتتاح رسمی ساختمان شورای حل اختلاف شهرستان رفسنجان را خواهیم داشت، گفت: احداث این ساختمان کار بسیار خوب و موثری در این شهرستان بوده است که با پشتیبانی رئیس کل دادگستری استان در مدت زمان هشت ماه و با صرف ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسیده است.

وی از تلاش‌های مجموعه اعضای شورای حل اختلاف رفسنجان تقدیر کرد و گفت: شورا‌های حل اختلاف این شهرستان، بازوی توانمند دادگستری هستند و عملکرد خوبی در حوزه صلح و سازش برجای گذاشته اند.

رئیس دادگستری رفسنجان با اشاره به این مطلب که یکی از پرتلاش‌ترین و موفق‌ترین مجموعه مصلحین و حکمین قرآنی را در شهرستان رفسنجان داریم، اظهار کرد: مصلحین و حکمین قرآنی رفسنجان در کنار شورا‌های حل اختلاف، دادگستری و دادسرا حضور دارند و در اجرای برنامه‌های مشترک کمک می‌کنند.

امام جمعه رفسنجان از فعالیت شورا‌های حل اختلاف این شهرستان تقدیر کرد

رئیس کل دادگستری استان کرمان: سال گذشته رضایت اولیای دم در ۲۷ پرونده قصاص جلب شد

حجت الاسلام و المسلمین اصغر عسکری در در همایش استانی صبر رضوی (صلح، بخشایش، رضایت) افزود:تاسیس شورا‌های حل اختلاف به همت مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، یکی از اقدامات بسیار خوب قوه قضاییه بود که موجب می‌شود بسیاری از مسائل قبل از ورود به دادگاه و صدور حکم، با همت متنفذین و مصلحین به صلح و سازش ختم شود.

وی با اشاره به این مطلب که راجع به قضاوت و اجر قاضی آیات و روایات فراوانی وجود دارد، تصریح کرد: شورا‌های حل اختلاف با رفع اختلاف و ایجاد صلح و سازش بین طرفین موجب می‌شوند که خصومت‌ها نیز به طور کامل از بین برود.

حجت الاسلام و المسلمین عسکری تصریح کرد: در رسیدگی‌های قضایی، یک طرف پرونده حاکم و یک طرف نیز محکوم می‌شود و از این رو رفع خصومت به صورت کامل صورت نمی‌گیرد، اما در صلح و سازش، فصل خصومت به صورت کامل محقق می‌شود.

امام جمعه رفسنجان گفت: بیش از ۳۵ درصد پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف رفسنجان به صلح و سازش ختم می‌شود که جای تقدیر ویژه دارد.

این آیین با حضور اعضای شورا‌های حل اختلاف و اعضای هیئت‌های صلح، صلح یاران و طلایه داران صلح در شهرستان رفسنجان برگزار شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *