گفت‌وگو|

جادوی تئاتر بیرون از سالن نمایش اتفاق می‌افتد

10:34 - 17 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۶۶۵
جادوی تئاتر بیرون از سالن نمایش اتفاق می‌افتد
محمدحسین نعمتی که در نمایش «اسب قاتلین» نقش مباشر را بازی می‌کند، معتقد است زمانی جادوی  تئاتر آغاز می‌شود که مخاطب از سالن نمایش بیرون می‌رود و آنچه دیده است کنار هم می‌گذارد و کم‌کم برایش رمزگشایی می‌شود و تماشاگر علاوه بر نتیجه کلی، می‌تواند برداشت شخصی خود را هم داشته باشد.

محمدحسین نعمتی بازیگر نقش مباشر در نمایش «اسب قاتلین» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره حضورش در این نمایش، با بیان اینکه هرکدام از شخصیت‌های نمایش «اسب قاتلین» نماد بخشی از جامعه هستند گفت: کاراکتر مباشر ترکیبی از انسان و حیوان است و بخشی از این شخصیتی که روی صحنه می‌بینید، در متن بوده ولی بخش عمده آن در تمرین‌ها، ذره‌ذره خلق شده است. مباشر محافظ و دست راست ارباب است که در قصه توسط سگ‌ها خورده شده و حالا خودش تبدیل به سگ شده است و درواقع چیزی بین سگ و انسان است؛ گاهی خوی وحشی و درنده دارد و گاهی وفادار و عاشق است و جاهایی هم رگه‌هایی از مظلومیت در او می‌بینیم.

او افزود: «اسب قاتلین» یک تئاتر سورئال است که کارگردان با استفاده صحیح از نور، موسیقی، فرم و در نهایت بازیگران توانسته مسیر خود را به‌درستی طی کند. به اعتقاد شخصی من، زمانی جادوی تئاتر آغاز می‌شود که مخاطب پایش را از سالن بیرون می‌گذارد و آنچه در سالن نمایش دیده است، همانند پازل کنار هم می‌گذارد و شخصیت‌ها و اتفاق‌ها و کنش و واکنش‌ها کم‌کم برایش رمزگشایی می‌شود. تئاتر «اسب قاتلین» این ویژگی‌ها را دارد و بدون تردید ذهن مخاطب را تا مدت‌ها درگیر می‌کند و تماشاگر علاوه بر نتیجه کلی، می‌تواند برداشت شخصی خود را هم داشته باشد.

این بازیگر فرم اجرایی را مهم‌ترین ویژگی نمایش «اسب قاتلین» دانست و ادامه داد: فرم اجرایی خاص این نمایش، قاب‌های ماندگاری را در ذهن مخاطب ثبت و تماشاگر را درگیر و همراه خود می‌کند و یک فضای اکسپرسیونیستی را می‌سازد که همه عوامل بازیگران و گروه فرم و همچنین مخاطبان در این فضا زیست می‌کنند.

نعمتی گفت: برای من به‌عنوان بازیگر تفاوتی نمی‌کند که اجرا در یکی از سالن‌های معتبر پایتخت باشد یا سالن ابوریحان دروازه کازرون (شیراز) و یا سالن موندیال کشور تونس، همچنین تماشاگران آدم‌های سرشناس و چهره و حرفه‌ای باشند و یا از پایین‌ترین طبقه اجتماع؛ قطعاً آنچه که از سوی من باید در صحنه رخ بدهد، اتفاق می‌افتد و چیزی که لازم است خلق می‌شود، اما در هر صورت می‌توان گفت که در تهران عمدتاً نگاه حرفه‌ای‌تری به تئاتر می‌شود و بیشتر مخاطبان نه از سر تفنن بلکه با تخصص به تماشای تئاتر می‌نشینند.

نمایش «اسب قاتلین» به کارگردانی سید محمدهادی هاشم‌زاده از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *