گفت‌وگو|

حضرت فاطمه معصومه (س) دسیسه عباسیان را با روایت احادیث مهم خنثی کرد

13:46 - 30 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۲۰۰
حضرت فاطمه معصومه (س) دسیسه عباسیان را با روایت احادیث مهم خنثی کرد
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید رجایی سرکوبی جایگاه و اهمیت ائمه (ع) در زمان عباسیان با روشنگری و تکراری برخی احادیث معتبر توسط حضرت فاطمه معصومه (س) خنثی‌سازی دسیسه خواند و جایگاه برخی از فرزندان ائمه را قابل‌توجه خواند.

محمد عترت دوست عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید رجایی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در مورد دهه کرامت گفت: شروع این دهه از ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می‌شود و تاکیدی بر سیره کرامتی ایشان و بردار بزرگوارشان امام رضا (ع) دارد.

وی جایگاه حضرت فاطمه معصومه (س) را مورد تاکید قرارداد و افزود: ایشان تنها یک امامزاده نیست، اگرچه دختر، عمه و خواهر امام معصوم محسوب می‌شوند، اما آنچه در شخصیت این امامزاده قابل توجه است ارتباط ایشان و عملکردش در خصوص امامت است.


عترت دوست در مورد امامزادگان تاکید کرد: فرزندان اهل‌بیت (ع) به سه دسته تقسیم می‌شوند، بخش عظیمی از آن‌ها هیچ رابطه‌ای با ائمه (ع) به جز ارتباط خونی ندارند حتی بعضاً برخی از آنان به پدر خود ایمان نیاوردند، همان‌گونه که در قرآن کریم نیز خداوند در مورد فرزند نوح و ایمان نیاوردنش به پدر سخن گفته است. دسته دوم فرزندانی هستند که به پدر خود ایمان آوردند و افراد مومنی بودند، اما به عنوان افراد شاخص شناخته نمی‌شوند این امامزادگان در کشور ما بسیار هستند. اما دسته سوم فرزندانی هستند که ایمان آوردند و در عین حال اقداماتی شایسته در زمان زندگی خود و ولایت ائمه (ع) انجام دادند که مورد تمجید و تاکید امامان بودند افرادی همانند حضرت فاطمه معصومه (س) و یا حضرت ابوالفضل العباس (ع) که از جایگاهی ویژه برخوردار هستند. این طبقه‌بندی در آیات ۹ تا آیه ۱۱ سوره واقعه مطرح شده و در مورد فرزندان ائمه (ع) صدق می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید رجایی تصریح کرد: برخی از فرزندان ائمه (ع) با چند واسطه به امامان می‌رسند، ولی با این حال جایگاهی ویژه دارند. عبدالعظیم حسنی که به‌واسطه مسیری که در پیش گرفت مقوله «جهاد تبیین» را انتخاب کرد و مورد تعریف و تمجید امام هادی (ع) قرار داشتند. نام او عبدالعظیم بود، اما امام هادی (ع) وی را عبدالعظیم حسنی نامیدند این‌ها افرادی شاخص و خاص هستند.

وی بار دیگر در مورد جایگاه حضرت معصومه (س) اشاره و بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) در زمان حیات خود مورد توجه امام موسی کاظم (ع) و برادر گرامی‌شان امام رضا (ع) بودند و بعد از وفات نیز مورد تاکید امام جواد (ع) و امام هادی (ع) قرار گرفتند. حتی زیارت‌نامه خاصی که توسط امام هشتم (ع) مطرح شده و جایگاه ویژه این بانو مورد تاکید قرار دارد این در حالی است که تنها دو تن از امامزادگان یعنی حضرت معصومه (س) و حضرت ابوالفضل (ع) دارای زیارت‌نامه هستند بنابراین نشان می‌دهد که در مورد فردی شاخص که می‌تواند الگوی رفتاری در زمان حیات و حتی بعد از حیات باشد صحبت به میان آمده است.

حضرت فاطمه معصومه (س) دسیسه عباسیان را با روایت احادیث مهم خنثی کردیادآوری احادیث ویژه
عترت دوست رویکرد حضرت فاطمه معصومه (س) و کرامت ایشان را موردبررسی قرارداد و تاکید کرد: مطابق با گزارش‌های تاریخی تعداد روایت‌هایی که از حضرت فاطمه معصومه (ع) وجود دارد به صد حدیث نمی‌رسد، اما نکته مهم در اینجاست که به لحاظ کیفی تعداد خاصی از احادیث را مطرح و آن‌ها را تکرار می‌کردند همین تکرار در جلسات، شهرها، روستا‌ها و در بین مردم سبب شده تا احادیث غدیر و ولایت امیرالمومنین (ع) به خوبی در حافظه مردم و تاریخ جای بگیرد و اعتقاد به این ائمه (ع) بزرگوار بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. هنگامی این احادیث ویژه را بررسی می‌کنیم، و راویان آن‌ها را موردپژوهش قرار می‌دهیم در انتها به نام حضرت فاطمه معصومه (ع) برمی‌خوریم که خبر از کیفی سازی احادیث دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید رجایی به شرایط موجود در زمان حیات حضرت فاطمه معصومه (ع) اشاره و بیان کرد: در زمان عباسیان یکی از تلاش‌ها و اهداف این حاکمان ظالم سرکوب کردن جایگاه ائمه معصومین (ع) بود. آن‌ها جایگاه اهل‌بیت (ع) را در حد و نقش یک عالم عادی پایین می‌آوردند تا در بین مردم محبوبیتشان نادیده گرفته شود و بتوانند به اهداف شوم خود دست یابند، اما اقدام حضرت فاطمه معصومه (ع) در این مسیر سبب شد تا جایگاه اهل‌بیت (ع) بار دیگر زنده شود، زیرا آن‌ها شارع و «اطیعوا الله و اطیعواالرسول و اولوا الامر منکم» هستند و امکان جابجایی و رقیب سازی برای آنان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در زیارت حضرت فاطمه معصومه (ع) این امامزاده را با عنوان «عارف بالحق» می‌خوانیم و در جای دیگری از این زیارت‌نامه بیان شده «یا فاطمه شفیع فی الجننه» یعنی شفاعت کننده برای بهشت این جایگاه کمی نیست و صرفاً مختص ائمه اطهار (ع) است.

عترت دوست تاکید کرد: می‌بینیم که امام رضا (ع) به جایگاه زوار و زائران حضرت فاطمه معصومه (ع) غبطه می‌خورد پس این مهم نشان دهنده جایگاه این امامزاده بزرگوار است.

عترت دوست لزوم به توجه نسل جوان به الگوبرداری از سبک زندگی ائمه (ع) خصوصا در دهه کرامت را مهم خواند و افزود: وظیفه امروز ما این است که از اهل‌بیت (ع) الگوبرداری کنیم و توجه به سبک زندگی و تاکیدات حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) متضمن مسیری روشن در راه سعادت دنیا و آخرت خواهد بود. حضرت معصومه (س) از مدینه حرکت کردند و تا به قم برسند، مسیری بسیار طولانی را پیمودند و در تمام این مسیر دست از بیان احادیث مهم بر نداشتند، حتی در این زمینه صراحتاً تهدید شدند، اما دست از حقیقت برنداشتند. حضرت معصومه (س) یک شبکه‌سازی در مسیر معرفی اهل‌بیت (ع) و امامان را شکل دادند.
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *