رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کاهش سن مرگ‌های فنتانیلی در آمریکا؛ نوزادان قربانیان جدید هستند

13:53 - 08 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۲۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کاهش سن مرگ‌های فنتانیلی در آمریکا؛ نوزادان قربانیان جدید هستند
قربانیان موج چهارم سوءمصرف فنتانیل در آمریکا نوزادان هستند و این امر سبب به صدا درآمدن زنگ هشدار در این کشور شده است.

خبرگزاری میزان – آمریکا در سال‌های اخیر در تنگنایی قرار گرفته که محققان آن را موج چهارم بحران مواد مخدر می‌دانند؛ مرحله‌ای که مشخصه آن افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از مصرف بیش از حد ترکیب محرک‌ها و فنتانیل است.

مرگ‌ومیرهای ناشی از بیش‌مصرفی مواد مخدر در آمریکا برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ از مرز ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت و دلیل اصلی آن افزایش سوءمصرف مواد مخدر صنعتی بود که علت ۷۵ درصد از این مرگ‌ومیر‌ها را تشکیل می‌دادند.

آمریکا در حال حاضر با چالش جدیدی در این زمینه مواجه است: مصرف بیش از حد فنتانیل.

مسمومیت منجر به مرگ یک نوزاد با فنتانیل

پلیس ایالت واشنگتن از مرگ یک نوزاد ۱۳ ماهه در شهر اورت نزدیکی سیاتل و انتقال ۲ نوزاد دیگر به بیمارستان به دلیل مسمومیت ناشی از ماده فنتانیل در هفته گذشته خبر داده و زنگ هشدار در این باره را به صدا درآورد.

پلیس واشنگتن اعلام کرد که مرگ یک نوزاد و بستری شدن ۲ نوزاد دیگر در بیمارستان به دلیل رها شدن ناامن فنتانیل در خانه، در حوادثی جداگانه در هفته گذشته رقم خورد.

در مورد یکی از نوزاد‌های منتقل شده به بیمارستان به دلیل مصرف فنتانیل، اداره پلیس توضیحاتی را منتشر کرد؛ براساس این توضیحات، والدین نوزاد ۱۱ ماهه پس از مصرف تصادفی فنتانیل از سوی وی، میزان بالایی داروی معکوس‌کننده نالوکسان به وی دادند که همین موضوع سبب وخامت حالش شد.

پلیس واشنگتن به نقل از بازرسان می‌گوید که این پرونده‌ها به هم مرتبط نیستند؛ این نهاد همچنین اطلاعات بیشتری درباره تحقیقات مربوط به این پرونده‌ها و افراد دستگیر شده منتشر نکرد.

در بیانیه مطبوعاتی پلیس ایالت واشنگتن آمده است که شهر اورت عمیقا به بحران افزایش بیش مصرفی فنتانیل نوزادان و خردسالان دچار شده است؛ سوءمصرف مواد افیونی به‌ویژه فنتانیل یک نگرانی روبه‌رشد در ایالت واشنگتن و در سراسر آمریکا است.

فنتانیل چیست؟

فنتانیل، یک ماده مخدر مصنوعی است که ۵۰ برابر قوی‌تر از هروئین و ۱۰۰ برابر قوی‌تر از مورفین است و به شکل غیرقانونی با دیگر مواد مخدر مانند هروئین مخلوط و ترکیب می‌شود که اغلب به نتایج مرگ‌باری منجر می‌شود.

این ماده مخدر نخستین بار در سال ۱۹۵۹ ساخته شد و در دهه ۱۹۶۰ به‌عنوان یک بی‌حس‌کننده داخل وریدی معرفی شد.

آمریکا در حال حاضر با موج چهارم بحران سوءمصرف فنتانیل مواجه است که هر گوشه‌ای از این کشور از آلاسکا تا رودآیلند را درگیر کرده است.

در سال ۲۰۱۰، کمتر از ۴۰ هزار آمریکایی در سراسر این کشور بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست دادند و کمتر از ۱۰ درصد از این مرگ‌ومیر‌ها مربوط به فنتانیل بود؛ تا سال ۲۰۲۱، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست می‌دادند که تخمین زده می‌شود ۶۶ درصد از آن‌ها به سوءمصرف فنتانیل گره خورده‌اند.

مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در آمریکا در سال ۲۰۲۲ پس از ۲ جهش بزرگ در طول همه‌گیری کرونا، بازهم افزایش یافت و داده‌های موقت برای ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که این میزان در سال گذشته دوباره افزایش یافته است.

روند ادامه‌دار مرگ نوزادان و خردسالان بر اثر مصرف فنتانیل

مرگ نوزاد ۱۳ ماهه اهل ایالت واشنگتن بر اثر مصرف فنتانیل از حوادث تلخ معدود و نادر در این کشور نیست؛ اخباری از این دست همواره در رسانه‌های آمریکایی منتشر می‌شوند.

در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) پلیس نیویورک اعلام کرد که پس از مرگ یک کودک یک ساله و بستری شدن سه کودک دیگر (از ۸ ماه تا ۲ ساله) به دلیل قرار گرفتن مشکوک در معرض مواد مخدر در یک مهدکودک خانگی، یک زن و مرد را به اتهام قتل دستگیر کرده است.

بررسی این مهدکودک نشان داد که وسایل مربوط به فروش مواد مخدر در این مرکز وجود دارد.

مقام‌های نیویورک ضمن فاجعه خواندن حادثه یاد شده، گفتند که این یک زنگ هشدار برای افرادی است که در خانه‌های خود مواد مخدر به‌ویژه فنتانیل نگهداری می‌کنند.

مرگ‌های فنتانیلی پس از همه‌گیر شدن در میان کودکان و نوجوانان به نوزادان آمریکایی نیز سرایت کرد.

در ماه مه ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) یک دختر ۱۷ ساله به همدستی در مرگ ۲ همکلاسی ۱۶ و ۱۷ ساله خود بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر متهم شد؛ این حادثه چند ساعت پس از جشن فارغ‌التحصیلی این نوجوان‌ها رخ داده بود.

در جولای ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) نیز یک توزیع‌کننده فنتانیل به دلیل مرگ یک کودک ۱۳ ساله به دلیل مصرف بیش از حد این ماده مخدر دستگیر شد.

این موارد فقط گوشه‌ای کوچک از همه‌گیری گسترده مرگ‌ومیرهای ناشی از سوءمصرف فنتانیل در میان کودکان و نوجوانان آمریکایی بودند.

مرگ کودکان آمریکایی به دلیل مصرف فنتانیل

فنتانیل یک ماده مخدر قوی است که به شکل پودر وجود دارد؛ این ماده مخدر عامل اصلی همه‌گیری بیش مصرفی در آمریکا در سال‌های اخیر بوده است.

کودکان به شکلی خاص در برابر مصرف بیش از حد این ماده مخدر آسیب‌پذیر هستند، زیرا خوردن حتی مقدار کمی از این ماده مخدر می‌تواند کشنده باشد.

سیاتل تایمز براساس گزارش وزارت بهداشت ایالت واشنگتن گزارش داد که در سال ۲۰۲۲ این ایالت شاهد مرگ ۳۸ کودک زیر ۱۸ سال به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر بوده است؛ این رقم سه برابر بیشتر از آمار سال ۲۰۱۹ بود.

براساس داده‌های وزارت بهداشت ایالتی، همه موارد یاد شده به جز یک مورد با مواد افیونی مصنوعی مانند فنتانیل مرتبط بودند.

مطالعه Pediatrics نیز نشان داد که مواد مخدر رایج‌ترین موادی هستند که در مرگ‌های ناشی از مسمومیت کودکان ۵ ساله و کمتر نقش دارد و بیش از ۴۷ درصد از مرگ‌های ناشی از مسمومیت را در بین کودکان این گروه سنی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ (۳۴۶ مورد از ۷۳۱ مورد کل مرگ‌ومیر‌های گزارش شده به مرکز ملی بررسی و پیشگیری از مرگ‌ومیر) تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا مواد مخدر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *