نوار غزه خطرناک‌ترین منطقه جهان برای امدادگران

13:41 - 19 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۱۳۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نوار غزه خطرناک‌ترین منطقه جهان برای امدادگران
کارشناسان می‌گویند که نوار غزه در مقایسه با دیگر نقاط درگیری در سطح جهان، خطرناک‌ترین مکان برای امدادگران است.

خبرگزاری میزان - روز ۸ می (۱۹ اردیبهشت)‌ به‌عنوان روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نام‌گذاری شده است اما همزمان امدادگرانی که باید از سوی قوانین بین‌المللی بشردوستانه حمایت شوند، از حملات رژیم صهیونیستی به غزه در امان نمانده‌اند و در نتیجه آنچه نتانیاهو خسارت جانبی خوانده، جان خود را از دست داده‌اند. 

پیش‌بینی می‌شود که در صورت حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه، این وضعیت وخیم‌تر شود.

خطرناک‌ترین مکان برای امدادگران

غزه در حال حاضر خطرناک‌ترین مکان برای امدادگران در جهان به‌حساب می‌آید. 

پایگاه داده امنیت کارکنان امدادرسان (AWDS) منبعی است که ردیابی حملات به امدادگران را در سراسر جهان انجام می‌دهد. این پایگاه ۳۰۸ مورد هدف قرار گرفتن امدادگران را در نوار غزه ثبت کرده است. این حملات باعث جان‌باختن ۲۳۴ نفر در ۷ ماه نخست جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه شده است.

این میزان بالاترین تعداد موارد هدف قرار گرفتن امدادگران بوده که از سال ۱۹۹۷ تاکنون در یک سال درگیری ثبت شده است. رکورد پیشین مربوط به افغانستان با ۸۱ حادثه در سال ۲۰۱۳ بود.

بیشتر امدادگران قربانی در جنگ غزه کارکنان آنروا بوده‌اند. وظیفه این آژانس سازمان ملل حفاظت از پناهندگان فلسطینی است. براساس گزارش‌ها، تاکنون از هر ۱۰۰ کارمند آنروا یک نفر به شهادت رسیده که بالاترین آمار تلفات کارکنان سازمان ملل در تاریخ است. 

نرخ نگران‌کننده تلفات امدادگران در غزه را می‌توان به ۲ عامل اصلی نسبت داد؛ عامل نخست بمباران‌های هوایی گسترده رژیم صهیونیستی بوده، و عامل دوم نبود یک سیستم موثر رفع درگیری است که بتواند هماهنگی بین ارتش رژیم صهیونیستی و نهاد‌های بشردوستانه را برای تضمین تردد ایمن تسهیل کند.

کارشناسان می‌گویند که پروتکل‌های هدف‌گیری رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده رویکرد این رژیم نسبت به حقوق بشردوستانه بین‌المللی است.

براساس گزارش‌های منتشر شده، تقریبا همه امدادگران جان‌باخته در غزه از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) در نتیجه بمباران هوایی جان خود را از دست داده‌اند.

سیستم «عدم تعارض»

رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) سیستم «عدم تعارض» را غیرفعال کرد. این سیستم در ظاهر موظف بود هماهنگی با گروه‌های امدادی را تسهیل کند.

امدادگران از آن زمان با موانع بی‌سابقه‌ای برای تضمین امنیت خود در زمان جنگ دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. 

برخلاف سایر مناطق درگیری که آژانس‌های امدادی می‌توانند به‌طور مستقیم با فرماندهان نظامی میدانی در ارتباط باشند، ارتباطات در غزه باید به‌طور غیرمستقیم از طریق COGAT (هماهنگ‌کننده فعالیت‌های ارتش رژیم صهیونیستی) انجام شود.

یکی از مقام‌های امدادی فعال در نوار غزه، می‎گوید: این سازوکار مانند یک تابلوی برق بدون اپراتور عمل می‌کند. 

این سیستم عبور ایمن را تضمین نمی‌کند و به آژانس‌های امدادی درباره این که آیا قصد دارد به یکی از تاسیسات آن‌ها یا نزدیکی آن‌ها حمله کند، اطلاع‌رسانی نمی‌کند.

حمله هوایی اول آوریل (۱۳ فروردین) رژیم صهیونیستی به جان باختن ۷ نفر از کارکنان سازمان آشپزخانه جهانی منجر شد.

براساس گزارش‌ها، ارتش اشغالگر اهداف این حمله را تایید کرده بود. این موضوع رژیم صهیونیستی را مجبور کرد تا مسئولیت این حمله را برعهده بگیرد. 

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *