تراژدی‌های حقوق بشری؛ سوژه‌های برنده در مراسم جایزه پولیتزر

15:19 - 19 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۱۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تراژدی‌های حقوق بشری؛ سوژه‌های برنده در مراسم جایزه پولیتزر
کمیته جوایز پولیتزر ۲۰۲۴ اسامی برندگان خود را در حالی اعلام کرد که سهم سوژه‌های حقوق بشری در بخش‌های مختلف قابل توجه بودند؛ موضوعی که سبب شد روزنامه‌نگاری رنج و درد متولد شود.

خبرگزاری میزان – در صدوهشتمین دوره برگزاری جوایز پولیتزر در سال ۲۰۲۴، کمیته این رویداد فرهنگی که مشهورترین رقابت روزنامه‌نگاری جهان است، اسامی برندگان اعلام شد؛ نکته مهم در این میان، توجه زیاد این جایزه آمریکایی به تراژدی‌های حقوق بشری در انتخاب برندگان در حوزه‌های مختلف بود.

ضمن اینکه سبب شد تا عرصه جدیدی در دنیای روزنامه‌نگاری متولد شود: روزنامه‌نگاری درد و رنج.

براساس اعلام کمیته جوایز پولیتزر ۲۰۲۴، روزنامه نیویورک تایمز، جایزه بخش روزنامه‌نگاری و گزارش بین‌الملل را به دلیل پوشش تحولات غزه به خود اختصاص داد.

آژانس خبری رویترز نیز، جایزه عکس خبری را بابت پوشش تحولات غزه و تبدیل شدن به منبع مورد استناد ویژه برای خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای فعال در زمینه پوشش جنگ غزه، کسب کرد.

 

تراژدی‌های حقوق بشری؛ سوژه‌های برنده جایزه روزنامه نگاری آمریکایی

شماری از خبرنگاران آمریکایی نیز بابت گزارش‌هایشان در مورد بحران‌های حقوق بشری ریشه‌دار شامل بیگاری کودکان مهاجر، تبعیض نژادی در سیستم قضایی و خشونت مسلحانه در این کشور، تحسین شده و تقدیرنامه دریافت کردند.

در عین حال، در سال ۲۰۲۳ بحث مهاجرت یکی از مهم‌ترین موضوع‌های خبری جهانی به شمار می‌رفت و ۱۵ عکس خبرگزاری آسوشیتدپرس از آمریکای لاتین و در طول مرز آمریکا با مکزیک در تگزاس و کالیفرنیا برنده جایزه گزارش تصویری پولیتزر شدند؛ این عکس‌ها سفر طاقت‌فرسای مهاجران از کلمبیا تا مرز آمریکا را به تصویر می‌کشیدند.

برنده جایزه گزارش و تفسیر مصور نیز نیویورکر بود که داستان تصویری سیاه‌وسفیدی از زندان جزیره‌ای بدنام ریکرز منتشر کرد.

روزنامه اداره شهر و موسسه نامرئی نیز برنده جایزه گزارش محلی پولیتزر شد؛ این گزارش تحقیقی درباره دختران و زنان سیاه‌پوست ناپدیدشده در شیکاگو بود و نشان می‌داد که چگونه نژادپرستی سیستماتیک و بی‌توجهی اداره پلیس آمریکا به بحران یاد شده دامن زده است.

گزارش تحلیلی نیویورکر برای بررسی نگاه نظام حقوقی به جنایت قتل و پیامد‌های متفاوت آن که بیشتر برای جوامع رنگین‌پوست ویرانگر است، نیز برنده جایزه شد.

نیویورک تایمز به دلیل انتشار مجموعه‌ای از گزارش‌های عمیق نشان‌دهنده وسعت تکان‌دهنده بیگاری کودکان مهاجر در سراسر آمریکا که نتیجه شکست‌های دولت این کشور است، برنده جایزه گزارش تحقیقی شد.

جایزه پولیتزر، جایزه‌ای در روزنامه نگاری، ادبیات و موسیقی است که هر ساله با نظارت دانشگاه کلمبیا اعطا می‌شود؛ نام این جایزه از نام موسس آن جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار مجاری‌تبار آمریکا در قرن نوزدهم گرفته شده است.

اسامی برندگان جوایز پولیتزر ۲۰۲۴ در حالی در دانشگاه کلمبیای آمریکا اعلام شد، که این دانشگاه در کنار شمار قابل توجهی از دانشگاه‌های این کشور به دلیل برگزاری اعتراض‌های طولانی مدت در حمایت از فلسطین به پادگان نظامی تبدیل شده و دانشجویان و استاد‌های آن هدف یورش‌های پلیسی خشونت‌بار قرار گرفته‌اند.

جایزه پولیتزر امسال به شکل قابل توجهی تحت تاثیر تحولات غزه قرار داشت؛ هم از جهت سوژه‌های برنده و چه از جهت محل برگزاری مراسم؛ در حالی که بیشتر برندگان از میان افرادی انتخاب شدند که تحولات غزه را پوشش می‌دادند، محل برگزاری این رخداد نیز در هفته‌های گذشته به کانون اعتراض‌های دانشجویی آمریکا در موضوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه تبدیل شده است.

نکته مهم دیگر درباره جوایز پولیتزر ۲۰۲۴ این است که آمریکا به‌عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه، مهم‌ترین دلیل رقم خوردن یکی از بدترین بحران‌های حقوق بشری جهان است؛ ضمن اینکه این کشور با سیاست‌های ضد مهاجرتی خود زندگی مهاجران و پناهجویان را به کابوس‌های مرگ‌باری تبدیل کرده است.

شاید این توجه به تراژدی‌های حقوق بشری در یکی از مهم‌ترین رویدادهای روزنامه‌نگاری جهان نیز بتواند گام مکملی در مسیر روشن کردن افکار عمومی درباره نقش آمریکا در نقض گسترده حقوق بشر در سراسر جهان باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *