تشدید بلایای مرگبار برای پناهجویان در پی سیاست‌های ضدمهاجرتی اروپا

9:49 - 18 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۴۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشدید بلایای مرگبار برای پناهجویان در پی سیاست‌های ضدمهاجرتی اروپا
سیاست‌های ضد مهاجرتی اروپا، کشور‌هایی مانند تونس را به گورستان پناهچویان تبدیل کرده است.

خبرگزاری میزان - افزایش لفاظی‌های ضد مهاجرت مقام‎های اروپایی به حملات خشونت‌آمیز، حملات لفظی و تراژدی در دریا برای پناهجویان تبدیل شده است.

یک مادر و نوزاد به همراه چند مرد و کودک در سپتامبر گذشته با یک قایق ماهیگیری از سواحل تونس خارج شدند، اما آن‌ها هرگز به اروپا نرسیدند و مانند بسیاری دیگر، امید آن‌ها به تراژدی تبدیل شد.

سال‌هاست که ماهیگیران محلی با بقایای مهاجران غرق شده جنوب صحرای آفریقا و آفریقای شمالی روبرو می‌شوند؛ در یک مورد، جسد بی جان دختر جوانی که روز‌ها سرگردان مانده بود، شناسایی شد.

دو گورستان به نام‌های باغ آفریقا و گورستان ناشناخته‌ها در یکی از شهر‌های تونس ایجاد شده‌اند تا محل دفن اجساد ناشناس کشف‌شده از دریای مدیترانه باشد.

«احمد جماع»، پژوهشگر مهاجرت می‌گوید که بسیاری از مهاجران غیرقانونی در تونس افرادی هستند که درخواست ویزای آن‌ها رد شده است و آن‌ها همیشه مهاجرت با قایق‌های ماهیگیری را انتخاب نمی‌کنند. اما روال دریافت ویزا هیچ گزینه‌ای برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد.

وی گفت: در طول کار میدانی خود در جنوب تونس در سال گذشته، با بسیاری از جوانان و خانواده‌های آن‌ها صحبت کردم؛ برخی از بستگان آن‌ها با قایق به اروپا رسیده بودند، در حالی که برخی دیگر هنوز منتظر بودند.

مرز‌های اروپا؛ ابزار طبقه‌بندی

«خالد طبابی»، جامعه شناس و متخصص مهاجرت، می‌گوید که برای اتحادیه اروپا، «مرز‌های اتحادیه اروپا یک ابزار طبقه بندی است. آن‌ها از مرز‌ها برای طبقه بندی و حذف افراد استفاده می‌کنند و این روند از دهه ۱۹۹۰ وجود داشته است.

تونس و اتحادیه اروپا مدت‌هاست روی موضوع مهاجرت کار می‌کنند؛ ماه گذشته، جورجیا ملونی، نخست وزیر راست افراطی ایتالیا، از سوی قیس سعید، رئیس جمهور تونس مورد استقبال قرار گرفت. 

آن‌ها در مورد توافق مسدود شده تونس با صندوق بین‎المللی پول گفت‌وگو کردند و ملونی قول داد از بخش‌های اولویت‌دار در تونس حمایت کند.

«تامین» مرز‌های اروپا

به گزارش «میدل ایست آی»،  در نشست بعدی میان آنها، با حضور نخست وزیر هلند و رئیس کمیسیون اروپا، بر پنج «ستون» همکاری با تونس تاکید شد: توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری، انرژی، مهاجرت و «تماس بین مردم»؛ رئیس کمیسیون اروپا گفت که بیش از یک میلیارد دلار کمک مالی می‌تواند به طور بالقوه فراهم شود.

اما واضح است که برای اتحادیه اروپا، تصویر اقتصادی در درجه دوم هدف اصلی آن یعنی «ایمن کردن» مرز‌های اروپایی و مهار هجوم مهاجران غیرقانونی از شمال آفریقا قرار دارد.

رئیس جمهور تونس در عین حال اعلام کرده است که این کشور مرزبان اروپا نخواهد بود؛ همه این‌ها نشان می‌دهد که وضعیت سیاسی و اجتماعی-اقتصادی کنونی تونس با هرگونه راه حل ساده یا کلاسیک مخالفت می‌کند.

به نظر می‌رسد نه دولت تونس و نه اتحادیه اروپا تمایلی به فراتر از تلقی مهاجرت به عنوان یک موضوع امنیتی ندارند.

تلاش برای تبدیل تونس به یک کشور ثالث برای پناهجویان

هر گونه مشارکت با اتحادیه اروپا یک مشارکت نابرابر خواهد بود و برای اتحادیه اروپا، همه چیز در مورد تبدیل تونس به پلیس مرز یا در بهترین حالت تبدیل آن به یک کشور ثالث امن است.

مجمع تونس برای حقوق اقتصادی و اجتماعی بار‌ها گفته است که تونس نه از نظر لجستیکی و نه از نظر قضایی واجد شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک کشور ثالث امن است. در میان این پس‌زمینه، سخنان نفرت‌انگیز و بیگانه‌هراسی نسبت به مهاجران صحرای جنوب صحرا در تونس در حال افزایش است که به وسیله سیاست‌ها و گفتمان اتحادیه اروپا در مورد مهاجران تقویت شده است.

به گفته گروه‌های حقوق بشر، نیرو‌های امنیتی تونس اخیرا صد‌ها سیاهپوست آفریقایی را از اسفاکس به منطقه مرزی با لیبی اخراج کردند.

در هفته‌های اخیر، مردم تونس در اسفاکس  اعتراضاتی را علیه حضور پناهجویان برگزار کرده‌اند؛ این شهر ساحلی یک نقطه دسترسی کلیدی به اروپا برای بسیاری از افرادی است که سعی در عبور از دریای مدیترانه دارند.

در اوایل سال جاری، این مشکل تشدید شد، زیرا حزب ملی‌گرای تونس کمپینی را برای اخراج مهاجران غیرقانونی آغاز کرد.

رویکرد ناقص

لفاظی فزاینده ضد مهاجرت به حملات خشونت آمیز علیه مهاجران سیاه پوست آفریقایی در تونس تبدیل شده است؛ موضع دولت تونس، که معتقد است مهاجرت تهدیدی برای جمعیت این کشور به شمار می‌رود، وضعیت را تشدید کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مهاجران سیاه پوست آفریقایی از سوی مالکان تونسی از خانه بیرون رانده شده‌اند؛ برخی از سیاه پوستان تونسی که به اشتباه مهاجران جنوب صحرا معرفی شده‎اند، در خیابان‌ها مورد حمله لفظی قرار گرفته‎اند.

تمام لفاظی‌ها در مورد همکاری، مشارکت و کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به تونس در درجه دوم اهمیت قرار دارند؛ در اصل آنچه ایتالیا و شرکای اروپایی او می‌خواهند ورود مهاجران کمتر از طریق تونس است، حتی اگر این امر به معنای تراژدی‌های بیشتر برای پناهجویان در سواحل تونس باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا تونس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *