جزئیات شکنجه اسرای فلسطینی در بازداشتگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی؛ در سدی تیمان چه می‌گذرد؟

15:37 - 21 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۴۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جزئیات شکنجه اسرای فلسطینی در بازداشتگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی؛ در سدی تیمان چه می‌گذرد؟
سه بازداشتگاه نظامی رژیم صهیونیستی، از زمان آغاز دور جدید جنگ علیه غزه، به کانون جنایت علیه اسرای فلسطینی تبدیل شده‌اند.

خبرگزاری میزان – تیم تحقیقات بین‌المللی سی‌ان‌ان گزارشی افشاگرانه از وضعیت اسرای فلسطینی در بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی در پی آغاز جنگ غزه تهیه کرد.

بازداشتگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی

ارتش رژیم صهیونیستی در پی آغاز حمله به غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار زیادی از فلسطینی‌ها را بازداشت کرده است؛ افزایش شمار اسرای فلسطینی سبب شد این رژیم سه مرکز نظامی خود را به بازداشتگاه اسرای فلسطینی تبدیل کند.

این سه مرکز عبارتند از سدی تیمان در صحرای نقب، Anatot آناتوت و Ofer عوفر در کرانه باختری اشغالی؛ این بازداشتگاه‌ها بخشی از زیرساخت‌های اجرای قانون مصوب دسامبر گذشته (آذر ۱۴۰۲) کنست است که اختیارهای ارتش رژیم صهیونیستی را برای بازداشت آنچه فلسطینی‌های مظنون خوانده شد، افزایش داد.

 

گزارش افشاگرانه سی‌ان‌ان از جزئیات شکنجه اسرای فلسطینی در بازداشتگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی

قانون یاد شده به ارتش رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد تا فلسطینی‌ها را به مدت ۴۵ روز بدون حکم بازداشت حبس کند و پس از آن باید آن‌ها را به سیستم زندان رسمی این رژیم (IPS) منتقل کرد؛ جایی که بیش از ۹ هزار فلسطینی در شرایطی نگهداری می‌شوند که به گفته گروه‌های حقوق بشری از ۷ اکتبر به شدت بدتر شده است.

۲ انجمن اسرای فلسطینی هفته گذشته اعلام کردند که ۱۸ فلسطینی از جمله یک جراح برجسته اهل غزه در حبس رژیم صهیونیستی در جریان جنگ جان باختند.

بازداشتگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی - که تعداد اسرای آن مشخص نیست - به‌عنوان فیلتری برای جداسازی اسرای عادی از اعضای مقاومت فلسطین عمل می‌کنند.

سی‌ان‌ان با بیش از ده‌ها اسیر سابق غزه مصاحبه کرد که به نظر می‌رسید از آن اردوگاه‌ها آزاد شده اند؛ آن‌ها گفتند که نمی‌توانند تعیین کنند که کجا نگهداری می‌شدند، زیرا در بیشتر مدت بازداشتشان چشم بسته و ارتباطشان با دنیای خارج قطع شده بود؛ با وجود این، جزئیات صحبت‌های آن‌ها با اطلاعات افشاگران مطابقت دارد.

 

سدی تیمان، پایگاه نظامی که اکنون به‌عنوان بازداشتگاهی برای نگهداری و شکنجه اسرای فلسطینی فعالیت می‌کند، کانون جنایت و آزار اسرای فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی است؛ اسرایی که در جریان تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه بازداشت شدند.

سی‌ان‌ان با سه افشاگر صهیونیستی که در پایگاه صحرایی سدی تیمان کار می‌کردند، صحبت کرده است؛ براساس اظهارات آن‌ها، همه اسرای فلسطینی در معرض خطر پیامد‌های ناشی از انتقام جویی گروه‌های حامی سیاست‌های افراط گرایانه رژیم صهیونیستی قرار دارند.

افشاگران صهیونیستی که در این مرکز حضور داشتند، گفتند: بوی تعفن این بازداشتگاه را فرا گرفته و بازداشت‌شدگان، چون از صحبت با یکدیگر منع شده‌اند، با خود حرف می‌زنند و به همین دلیل فضای بازداشتگاه با صدای زمزمه‌ها پر شده است.

وی همچنین گفت: به ما گفته شد که آن‌ها اجازه حرکت ندارند و باید صاف سر جایشان بنشینند؛ به نگهبانان هم دستور داده شده بود که افرادی را که مشکل‌ساز هستند، انتخاب و مجازات کنند.

مرکزی در این بازداشتگاه وجود دارد که در آن پزشکان گاهی اوقات اعضای بدن مانند دست اسرای فلسطینی را به دلیل جراحت ناشی از دستبند زدن مداوم قطع می‌کنند؛ اقدام‌های پزشکی در این مرکز از طریق پزشکان فاقد صلاحیت انجام می‌شود و از این رو به این بازداشتگاه نام بهشت پزشکان کارآموز داده شده است؛ از این رو، پر بودن هوای آن از زخم‌های عفونی نادیده گرفته شده، چندان عجیب نیست.

براساس گزارش‌ها، سدی تیمان در ۱۸ مایلی مرز غزه قرار دارد و دارای ۲ بخش است؛ محفظه‌هایی که حدود ۷۵۰ فلسطینی اهل غزه در آن تحت محدودیت‌های فیزیکی شدید قرار دارند و بیمارستان صحرایی که در آن اسرای مجروح به تخت بسته شده و با نی تغذیه می‌شوند.

 

گزارش افشاگرانه سی‌ان‌ان از جزئیات شکنجه اسرای فلسطینی در بازداشتگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی

یکی از افشاگران که به‌عنوان پزشک در بیمارستان صحرایی این مرکز کار می‌کرد، گفت: غیرانسانی کردن این افراد نه با هدف جمع‌آوری اطلاعات بلکه فقط برای انتقام انجام می‌شود.

ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به درخواست سی‌ان‌ان برای اظهارنظر با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که ارتش این رژیم رفتار مناسب را با بازداشت‌شدگان تضمین می‌کند؛ ضمن اینکه هر گونه ادعای سوءرفتار از سوی سربازان ارتش رژیم صهیونیستی در صورت وجود دلایل مشخص مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

در این بیانیه برهنه کردن اسرا و بستن پوشک به آن‌ها مستقیما رد نشده است، بلکه ادعا شده که زمانی که تشخیص داده شود این افراد خطر امنیتی ندارند، لباس‌هایشان به آن‌ها پس داده می‌شود.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی تاکنون با درخواست‌ها برای ورود رسانه‌ها به این بازداشتگاه‌ و ۲ بازداشتگاه دیگر مخالفت کرده و حتی نیرو‌های امنیتی این رژیم از تیم سی‌ان‌ان که ماه گذشته قصد پوشش تظاهرات فعالان حقوق بشری صهیونیستی در مقابل سدی تیمان را داشت، حدود نیم ساعت بازجویی کرد.

 

این رویه در ادامه رویکرد رژیم سانسور نظامی خبرنگاران از سوی رژیم صهیونیستی است.

در پی انتشار گزارش‌هایی درباره سوءرفتار با اسرای فلسطینی در این مرکز، گروه‌های حقوق بشری صهیونیستی و فلسطینی نسبت به وخامت شرایط در سدی تیمان ابراز نگرانی کردند؛ افشاگری نادر صهیونیست‌های شاغل در سد تیمان اتهام‌های جدیدی را درباره بدرفتاری رژیم صهیونیستی در جنگ غزه روشن می‌کند و ادعا‌های مکرر این رژیم درباره اقدام براساس رویه‌ها و قوانین بین‌المللی پذیرفته شده را با تردید بیشتری مواجه می‌کند.

روایت‌های بازداشت‌شدگان سابق فلسطینی

یک پزشک فلسطینی که سرپرستی بخش جراحی بیمارستان اندونزی را در شمال غزه برعهده داشت، درباره دوران حبس خود گفت: در ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر ۱۴۰۲) در خارج از بیمارستان الاهلی غزه که پس از هدف قرار گرفتن بیمارستان اندونزی به آن جا رفته بودم، دستگیر شدم.

 

گزارش افشاگرانه سی‌ان‌ان از جزئیات شکنجه اسرای فلسطینی در بازداشتگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی

وی گفت: آن‌ها من را برهنه کرده و چشم‌هایم را بستند و پشت یک کامیون انداختند؛ جایی که بازداشت‌شدگان برهنه روی هم انباشته شده بودند؛ من ۴۴ روز در بازداشت بودم.

به گفته این پزشک فلسطینی، مقام‌های زندان یک هفته پس از حبس به او گفتند که به‌عنوان واسطه بین نگهبانان و زندانیان عمل کند.

ارتش رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که هیچ‌کس را برای استفاده به‌عنوان مترجم دستگیر نکرده است؛ این در حالی است که گزارش‌های افشاگران و بازداشت‌شدگان صحبت‌های این پزشک فلسطینی را تایید می‌کند.

وی گفت: امتیاز ویژه‌ای که به دلیل نقش جدیدم به من داده شد، برداشتن چشم‌بند از چشم‌هایم بود که خود شکنجه‌ای دیگر محسوب می‌شد، زیرا شکنجه شدن دیگران را می‌دیدم؛ در حالی که با چشمان بسته میزان تحقیر را متوجه نمی‌شدم.

براساس اظهارات ۲ افشاگر و این پزشک فلسطینی، نگهبانان صهیونیست گاهی یک اسیر را به منطقه‌ای خارج از محوطه برده و به شدت مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دادند؛ در برخی موارد این ضرب‌وشتم‌ها به حدی شدید بود که منجر به ریختن دندان‌ها و شکسته شدن استخوان‌های اسیر شکنجه شده، می‌شد.

آن‌ها همچنین گفتند که در برخی مواقع، نگهبان‌ها سگ‌ها را به بهانه انجام جست‌وجو در میان اسرای خوابیده رها می‌کردند یا نارنجک صوتی را در میان آن‌ها منفجر می‌کردند؛ پزشک فلسطینی این آزار‌ها را شکنجه شبانه نامیده و گفت: در چنین شرایطی کاری با دست و پای بسته نمی‌توانستیم انجام دهیم.

 

بیمارستان مرگ سدی تیمان

بیمارستان صحرایی مورد استفاده در سدی تیمان خود شکنجه گاهی دیگر بود؛ یکی از افشاگران که در این به‌اصطلاح بیمارستان پزشک بود، می‌گوید که به وی گفته شده بود کار‌هایی را انجام دهد که در تخصصش نبوده است.

وی همچنین گفت: برای تسکین درد اسرای بیمار به آن‌ها پاراستامول می‌دادیم؛ حضور در آن مکان به معنای شریک بودن در درد است.

هاآرتص در ماه آوریل (فروردین) در گزارشی به نقل از یک پزشک شاغل در این بیمارستان اعلام کرده بود که دست یک اسیر فلسطینی به دلیل جراحت ناشی از دستنبد مداوم از مچ قطع شد.

در نامه پزشک یاد شده به دادستان و وزارت‌های جنگ و بهداشت رژیم صهیونیستی آمده بود: از نخستین روز‌های آغاز به کار این مرکز پزشکی تا امروز، من با دوراهی‌های اخلاقی جدی مواجه بوده‌ام؛ به شما هشدار دهم که فعالیت مرکز منطبق با قانون رفتار با اسرای جنگی نیست.

یک سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ضمن رد این گزارش، مدعی شد که اقدام‌های پزشکی با احتیاط بسیار و مطابق با استاندارد‌های جهانی در این مرکز انجام می‌شود.

 

گزارش افشاگرانه سی‌ان‌ان از جزئیات شکنجه اسرای فلسطینی در بازداشتگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی

این سخنگو همچنین ادعا کرد: دستبند زدن به بازداشت‌شدگان بر اساس روال، وضعیت سلامتی و میزان خطر آن‌ها انجام شده است و هرگونه ادعای خشونت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

افشاگران همچنین گفتند که به تیم پزشکی گفته شد که از امضای اسناد پزشکی خودداری کنند که این امر موید گزارش پیشین گروه حقوق بشری پزشکان برای حقوق بشر در اسرائیل (PHRI) است.

گزارش یاد شده که در آوریل منتشر شد درباره جلوگیری از امکان تحقیقات یا شکایت در مورد نقض اخلاق پزشکی و حرفه‌ای بودن هشدار داد.

سه بازداشتگاه نظامی رژیم صهیونیستی؛ مکان‌هایی پنهان از جهان

سدی تیمان و دیگر بازداشتگاه‌های نظامی از زمان آغاز کار تحت رویکرد محرمانه قرار داشتند و رژیم صهیونیستی درخواست‌های مکرر برای افشای تعداد اسرای فلسطینی در این مراکز یا افشای محل اسرا غزه را رد کرده است.

یک وکیل حقوق بشری صهیونیست و مدیر اجرایی کمیته عمومی علیه شکنجه در رژیم صهیونیستی، گفت که ناپدید شدن‌ها امکان باور گزارش درباره جنایت‌ها در این بازداشتگاه‌ها را فراهم می‌کند؛ افرادی که کاملا از دنیای بیرون جدا شده‌اند، آسیب‌پذیرترین افراد در برابر شکنجه و بدرفتاری هستند.

تصاویر ماهواره‌ای درک بیشتری از فعالیت‌ها در سدی تیمان ارائه و نشان می‌دهد که در ماه‌های پس از آغاز جنگ علیه غزه، بیش از ۱۰۰ سازه جدید از جمله چادر‌ها و آشیانه‌های بزرگ در این پایگاه نظامی ساخته شدند؛ مقایسه عکس‌های هوایی از ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ (۱۹ شهریور ۱۴۰۲) و یک مارس ۲۰۲۴ (۱۱ اسفند ۱۴۰۲) نیز افزایش قابل توجهی در تعداد وسایل نقلیه در این مرکز را نشان می‌دهد که از افزایش فعالیت حکایت دارد.

تصاویر ماهواره‌ای دیگر نیز نشان می‌دهد که کار ساخت‌وساز در حال انجام است.

 

گزارش افشاگرانه سی‌ان‌ان از جزئیات شکنجه اسرای فلسطینی در بازداشتگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی

سی‌ان‌ان همچنین ۲ عکس فاش‌شده را که محفظه‌ای را نشان می‌دهد که گروهی از مردان را با لباس‌های خاکستری با چشم‌بند نگه می‌دارد، مکان‌یابی کرده است؛ الگوی پانل‌هایی که روی سقف دیده می‌شود با نمونه‌های آشیانه بزرگی که در تصاویر ماهواره‌ای قابل مشاهده است مطابقت دارد.

این سازه که شبیه قفس حیوانات است، در ناحیه مرکزی محوطه سدی تیمان قرار دارد و سازه قدیمی‌تری است که در میان ساختمان‌های جدید که از زمان شروع جنگ ظاهر شده‌اند، دیده می‌شود.

تصاویر ماهواره‌ای از ۲ بازداشتگاه نظامی دیگر یعنی پایگاه‌های عوفر و آناتوت در کرانه باختری اشغالی از ۷ اکتبر شاهد گسترش محوطه‌ها نبودند؛ چندین گروه و کارشناس حقوقی می‌گویند که سدی تیمان که نزدیک‌ترین بازداشتگاه نظامی به غزه است، احتمالا میزبان بیشترین تعداد اسرای فلسطینی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *