کارشناس اقتصادی:طرح دولت برای فروش خودرو شتابزده و صرفا برای نجات خودروسازان از ورشکستگی بود/بانک مرکزی:تحمیل شدن طرح خرید خودرو به بانک،صحت ندارد/عضوکمیسیون صنایع:برای اجرای این طرح با مجلس مشورتی نشد
خبرگزاری میزان-مجری گفتگوی ویژه خبری درابتدای برنامه گفت:از نماینده دو خودروسازو دعوت کردیم در این برنامه حاضر شوند و از قائم مقام وزیر صنعت هم دعوت کردیم که دعوت ما را رد کردند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش میزان،گفتگوی ویژه خبری دیشب شبکه دو به بحث جنجالی توقف ناگهانی فروش خودرو با وام جدید 25 میلیون تومانی اختصاص داشت که علیرغم اطلاع رسانی قبلی مقامات وزارت صنعت و خودروسازان مبنی بر 6ماهه بودن طرح،پس از گذشت 6روز متوقف شد و بسیاری از مردمی که بیش از سقف اعلام شده ثبت نام کرده بودند و یا قصد ثبت نام داشتند،همچنان در سردرگمی به سر میبرند.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:طرح اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی با هدف کمک به تحریک تقاضا و خرید کالاهای تولیدی تولید کنندگان داخلی بود.
محمدعلی کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح خرید خودرو به بانک مرکزی تحمیل شد؟ گفت: مسلما تحمیلی نبود و یک بخش از این طرح برای خودرو بود و بخش دیگر، کالاهای واسطه ای را هم شامل می شود.
کریمی اضافه کرد: در بخش خودرو برای فروش صد هزار دستگاه تفاهم شد اما این تفاهم اعلام نشد زیرا واقعیت این است که پیش بینی دقیق برای میزان استقبال مردم نبود که چه تعداد و در چه مدت فروش می رود .
وی با بیان اینکه مجموعه نظام اقتصادی و پولی کشور این تصمیم را گرفته است افزود: این مجموعه همان مجموعه ای است که تورم را در 2 سال اخیر از 40 به 15 درصد رسانده است.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با بیان اینکه اجرای این طرح نواقصی هم داشت گفت : نگرانی هایی وجود داشت که در اجرای این طرح دلالی و رانت ایجاد شود .
کریمی افزود : این طرح کمکی از سوی مجموعه نظام بانکی به یک بخش اقتصادی بود که صنایع پایین دستی و مرتبط دارد و حدود 20 درصد مجموع صنایع ما را صنعت خودرو تشکیل می دهد
علی خاکساری ، کارشناس اقتصادی نیز مهمان حضوری این برنامه بود.وی در ارزیابی این طرح گفت:طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو هدف مشخصی که به نفع مردم باشد نداشت و بیشتر بر جلوگیری از ورشکستگی یا حل مشکلات یک صنعت متمرکز بود.
بنابراین گزارش ، علی خاکساری افزود: مردم از عملکرد صنعت خودرو و از کیفیت و قیمت محصولات این صنعت راضی نیستند.
وی اضافه کرد : محصول تولیدی این صنعت، نه کیفیت لازم را از نظر ایمنی و زیست محیطی و نه از نظر قیمت با درآمد مردم همخوانی دارد.
خاکساری با بیان اینکه از آغاز با این طرح مخالف بودم و اکنون هم با پایان این طرح موافقم گفت : بانک مرکزی جایگاه مستقل دارد و باید تصمیمات مستقل بگیرد و نباید به بانک مرکزی به صورت دستوری اجبار کنیم که منابع مالی خود را که متعلق به همه مردم و کشور است در جای خاصی خرج کند و این کار استقلال بانک مرکزی را زیر سوال می برد .
در ادامه غلام محمد زارعی نماینده و عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه صنعت خودروسازی داخلی نیازمند چاره اندیشی است گفت: با تشکیل کمپین تحریم خرید خودروی صفر، خودروسازان با انباشت خودروهای تولیدی مواجه شدند و اجرای این طرح ، چاره اندیشی دولت برای حل این مشکل بود اما این راه حل ، مقطعی است و منطقی ، قطعی و بنیادی نخواهد بود .
وی با اشاره به اینکه بیش از 50 سال سابقه تولید خودرو در کشور وجود دارد افزود : در طول این سالها می توانستیم موفق باشیم و بازارهای اطراف را هم تامین کنیم .
زارعی گفت : پائین بودن کیفیت خودرو از مهمترین علت های موفق نبودن این صنعت است و این عامل ، منتهی به واکنش مردم شد .
وی افزود : استقبال مردم از این تسهیلات نشان می دهد که این طرح ها می تواند نوعی راه حل باشد اما باید شیوه اجرای آن بهتر شود .
خاکساری در ادامه برنامه گفت : اجرای این طرح تا کنون 3250 میلیارد تومان معادل حدود یک میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی را به خود اختصاص داد و حدود 2 هزار میلیارد تومان هم مردم به صورت مستقیم پرداخت کردند .
وی افزود: طرح های اقتصادی را نباید با آزمون و خطا اجرا کرد و هدف ان ، خالی کردن انبارهای ایران خودرو وسایپا بود.
خاکساری با بیان اینکه این دو خودروساز ادعا می کنند سالی یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید می کنند اضافه کرد : با اجرای این طرح حدود 10 درصد خودروهای آنان به فروش رفته است و آنها 90 درصد دیگر را چه خواهند کرد ؟
در ادامه زارعی با اشاره به اینکه کیفیت خودروهای تولیدی پائین است گفت : اگر پائین بودن کیفیت خودرو اصلاح و قیمت ها واقعی می شد این اتفاقات رخ نمی افتاد .
وی افزود: پرداخت این وام مزیت ها و معایبی دارد که یکی از معایب این وام را مشمول شدن خودروهای چینی می دانم زیرا خودروهای چینی نباید مشمول این وام می شدند .
زارعی گفت: به شدت مخالف ورود خودروهای چینی هستم زیرا جا را برای خودروهای داخلی تنگ می کند .
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی افزود : باید کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی ارتقاء یابد .
زارعی گفت: برای اجرای این طرح با مجلس شورای اسلامی مشورتی نشد اما دولت در بسته حمایتی خود این موضوع را دیده بود و خودش راسا اقدام کرد .
خاکساری در ادامه گفت: اجرای این طرح موجب افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل نمی شود و خودروسازان و قطعه سازان با اجرای این طرح به هدف خود رسیدند اما مردم نه.
زارعی عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت : با تجربیاتی که از اجرای این طرح به دست آوردیم وبا بررسی های دقیق تر، می توانیم این طرح را با رویکرد وشیوه های اصولی تر ادامه دهیم .
مجری در ابتدای سخنان خود گفت : از نماینده دو خودروسازو دعوت کردیم در این برنامه حاضر شوند و از قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم دعوت کردیم که ارتباط تلفنی داشته باشند که دعوت ما را رد کردند.
مجری در پایان برنامه گفت: در قسمت های آخر برنامه آقای خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت برای ارتباط تلفنی با این برنامه اعلام آمادگی کرد اما وقت برنامه تمام شده است و امیدواریم در برنامه های بعدی از نظرات وی بهره مند شویم.
خبر در حال تکمیل/
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:طرح اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی با هدف کمک به تحریک تقاضا و خرید کالاهای تولیدی تولید کنندگان داخلی بود.
محمدعلی کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح خرید خودرو به بانک مرکزی تحمیل شد؟ گفت: مسلما تحمیلی نبود و یک بخش از این طرح برای خودرو بود و بخش دیگر، کالاهای واسطه ای را هم شامل می شود.
کریمی اضافه کرد: در بخش خودرو برای فروش صد هزار دستگاه تفاهم شد اما این تفاهم اعلام نشد زیرا واقعیت این است که پیش بینی دقیق برای میزان استقبال مردم نبود که چه تعداد و در چه مدت فروش می رود .
وی با بیان اینکه مجموعه نظام اقتصادی و پولی کشور این تصمیم را گرفته است افزود: این مجموعه همان مجموعه ای است که تورم را در 2 سال اخیر از 40 به 15 درصد رسانده است.
مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با بیان اینکه اجرای این طرح نواقصی هم داشت گفت : نگرانی هایی وجود داشت که در اجرای این طرح دلالی و رانت ایجاد شود .
کریمی افزود : این طرح کمکی از سوی مجموعه نظام بانکی به یک بخش اقتصادی بود که صنایع پایین دستی و مرتبط دارد و حدود 20 درصد مجموع صنایع ما را صنعت خودرو تشکیل می دهد
علی خاکساری ، کارشناس اقتصادی نیز مهمان حضوری این برنامه بود.وی در ارزیابی این طرح گفت:طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو هدف مشخصی که به نفع مردم باشد نداشت و بیشتر بر جلوگیری از ورشکستگی یا حل مشکلات یک صنعت متمرکز بود.
بنابراین گزارش ، علی خاکساری افزود: مردم از عملکرد صنعت خودرو و از کیفیت و قیمت محصولات این صنعت راضی نیستند.
وی اضافه کرد : محصول تولیدی این صنعت، نه کیفیت لازم را از نظر ایمنی و زیست محیطی و نه از نظر قیمت با درآمد مردم همخوانی دارد.
خاکساری با بیان اینکه از آغاز با این طرح مخالف بودم و اکنون هم با پایان این طرح موافقم گفت : بانک مرکزی جایگاه مستقل دارد و باید تصمیمات مستقل بگیرد و نباید به بانک مرکزی به صورت دستوری اجبار کنیم که منابع مالی خود را که متعلق به همه مردم و کشور است در جای خاصی خرج کند و این کار استقلال بانک مرکزی را زیر سوال می برد .
در ادامه غلام محمد زارعی نماینده و عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه صنعت خودروسازی داخلی نیازمند چاره اندیشی است گفت: با تشکیل کمپین تحریم خرید خودروی صفر، خودروسازان با انباشت خودروهای تولیدی مواجه شدند و اجرای این طرح ، چاره اندیشی دولت برای حل این مشکل بود اما این راه حل ، مقطعی است و منطقی ، قطعی و بنیادی نخواهد بود .
وی با اشاره به اینکه بیش از 50 سال سابقه تولید خودرو در کشور وجود دارد افزود : در طول این سالها می توانستیم موفق باشیم و بازارهای اطراف را هم تامین کنیم .
زارعی گفت : پائین بودن کیفیت خودرو از مهمترین علت های موفق نبودن این صنعت است و این عامل ، منتهی به واکنش مردم شد .
وی افزود : استقبال مردم از این تسهیلات نشان می دهد که این طرح ها می تواند نوعی راه حل باشد اما باید شیوه اجرای آن بهتر شود .
خاکساری در ادامه برنامه گفت : اجرای این طرح تا کنون 3250 میلیارد تومان معادل حدود یک میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی را به خود اختصاص داد و حدود 2 هزار میلیارد تومان هم مردم به صورت مستقیم پرداخت کردند .
وی افزود: طرح های اقتصادی را نباید با آزمون و خطا اجرا کرد و هدف ان ، خالی کردن انبارهای ایران خودرو وسایپا بود.
خاکساری با بیان اینکه این دو خودروساز ادعا می کنند سالی یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید می کنند اضافه کرد : با اجرای این طرح حدود 10 درصد خودروهای آنان به فروش رفته است و آنها 90 درصد دیگر را چه خواهند کرد ؟
در ادامه زارعی با اشاره به اینکه کیفیت خودروهای تولیدی پائین است گفت : اگر پائین بودن کیفیت خودرو اصلاح و قیمت ها واقعی می شد این اتفاقات رخ نمی افتاد .
وی افزود: پرداخت این وام مزیت ها و معایبی دارد که یکی از معایب این وام را مشمول شدن خودروهای چینی می دانم زیرا خودروهای چینی نباید مشمول این وام می شدند .
زارعی گفت: به شدت مخالف ورود خودروهای چینی هستم زیرا جا را برای خودروهای داخلی تنگ می کند .
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی افزود : باید کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی ارتقاء یابد .
زارعی گفت: برای اجرای این طرح با مجلس شورای اسلامی مشورتی نشد اما دولت در بسته حمایتی خود این موضوع را دیده بود و خودش راسا اقدام کرد .
خاکساری در ادامه گفت: اجرای این طرح موجب افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل نمی شود و خودروسازان و قطعه سازان با اجرای این طرح به هدف خود رسیدند اما مردم نه.
زارعی عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت : با تجربیاتی که از اجرای این طرح به دست آوردیم وبا بررسی های دقیق تر، می توانیم این طرح را با رویکرد وشیوه های اصولی تر ادامه دهیم .
مجری در ابتدای سخنان خود گفت : از نماینده دو خودروسازو دعوت کردیم در این برنامه حاضر شوند و از قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم دعوت کردیم که ارتباط تلفنی داشته باشند که دعوت ما را رد کردند.
مجری در پایان برنامه گفت: در قسمت های آخر برنامه آقای خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت برای ارتباط تلفنی با این برنامه اعلام آمادگی کرد اما وقت برنامه تمام شده است و امیدواریم در برنامه های بعدی از نظرات وی بهره مند شویم.
خبر در حال تکمیل/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *