ایران توانایی بالایی در تعمیرات هواپیما و بالگرد دارد
خبرگزاری میزان - رئیس مرکز ملی فضایی گفت: ایران با نیم قرن تجربه در تعمیر هواپیما ، بالاترین قابلیت و مزیت را در حوزه تعمیرات اساسی هواپیما و بالگرد دارد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، منوچهر منطقی در نشست خبری به مناسبت ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: تا پایان سال چندین قرارداد بین المللی را با خارجی ها برای انجام تعمیرات اساسی هواپیما در ایران امضا خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه محور اصلی نمایشگاه عرضه توان داخلی برای توسعه همکاری های بین المللی است، اضافه کرد: علاوه بر توانمندی های خوبی که در طراحی و ساخت هواپیماهای 2 تا 10 نفره در کشور وجود دارد، در بخش هواپیماهای 50 تا 70 نفره نیز توان طراحی و قابلیت ساخت قابل قبولی داریم.
منطقی افزود: با توجه به بازشدن بازارها درحوزه صنایع هوایی، مذاکرات را در اجزاء کلیدی آغاز کردیم و در طراحی و ساخت هواپیماهای 100 نفره به بالا در 3 بخش شامل تعمیرات اساسی ، ساخت قطعات و مجموعه ها و نیز مشارکت در طراحی دارای مزیت هستیم.
وی با بیان اینکه متوسط توانمندی های ما عقب تر از کشورهای سازنده قطعات و تجهیزات هواپیما در دنیا نیست، گفت: سازندگان بزرگ هواپیما در دنیا تنها 30 درصد از قطعات و مجموعه ها را خودشان می سازند و حدود 70 درصد دیگر در حدود 40 کشور دیگر از جمله مراکش، مکزیک، مالزی و اندونزی تولید می شود.
منطقی به توانمندی کشور در ساخت قطعات و زیرمجموعه های هواپیما های 100 نفره به بالا اشاره کرد و افزود: سالانه 5 میلیارد دلار در خاورمیانه صرف اورهال و تعمیر اساسی هواپیماها می شود و با توجه به اینکه حدود 42 درصد از درآمدهای هوایی مربوط به اورهال است و ما توانمندی خوبی در این بخش داریم می توانیم از این مزیت استفاده کنیم.
وی همچنین به طراحی و ساخت هواپیماهای پهن پیکر اشاره کرد و گفت: یک مرکز غیردولتی توانمند با قابلیت طراحی هواپیماهای مختلف در کشور وجود دارد و علت اینکه تاکنون نتوانستیم کاری انجام دهیم ، محدودیت های زیادی بود که با آن مواجه بودیم و با برداشته شدن محدودیت ها سرعت بین المللی شدن ما بالاتر خواهد رفت.
منطقی افزود: در حال حاضر 375 شرکت دانش بنیان در صنایع هوایی فعالیت می کنند که 51 شرکت از این تعداد دانش بنیان شده اند و از مزیت های نوآوری و معافیت های گمرکی استفاده می کنند.
وی با اشاره به درآمد 8 میلیارد دلاری مکزیک از محل صادرات قطعات و مجموعه های هواپیما گفت: شرکت های ایرانی این قابلیت را دارند که در زمره 10 کشور اول تولید کننده قطعات هواپیما درآیند و در 10 سال آینده حداقل به درآمد سالانه 10 میلیارد دلار برسند.
وی با بیان اینکه محور اصلی نمایشگاه عرضه توان داخلی برای توسعه همکاری های بین المللی است، اضافه کرد: علاوه بر توانمندی های خوبی که در طراحی و ساخت هواپیماهای 2 تا 10 نفره در کشور وجود دارد، در بخش هواپیماهای 50 تا 70 نفره نیز توان طراحی و قابلیت ساخت قابل قبولی داریم.
منطقی افزود: با توجه به بازشدن بازارها درحوزه صنایع هوایی، مذاکرات را در اجزاء کلیدی آغاز کردیم و در طراحی و ساخت هواپیماهای 100 نفره به بالا در 3 بخش شامل تعمیرات اساسی ، ساخت قطعات و مجموعه ها و نیز مشارکت در طراحی دارای مزیت هستیم.
وی با بیان اینکه متوسط توانمندی های ما عقب تر از کشورهای سازنده قطعات و تجهیزات هواپیما در دنیا نیست، گفت: سازندگان بزرگ هواپیما در دنیا تنها 30 درصد از قطعات و مجموعه ها را خودشان می سازند و حدود 70 درصد دیگر در حدود 40 کشور دیگر از جمله مراکش، مکزیک، مالزی و اندونزی تولید می شود.
منطقی به توانمندی کشور در ساخت قطعات و زیرمجموعه های هواپیما های 100 نفره به بالا اشاره کرد و افزود: سالانه 5 میلیارد دلار در خاورمیانه صرف اورهال و تعمیر اساسی هواپیماها می شود و با توجه به اینکه حدود 42 درصد از درآمدهای هوایی مربوط به اورهال است و ما توانمندی خوبی در این بخش داریم می توانیم از این مزیت استفاده کنیم.
وی همچنین به طراحی و ساخت هواپیماهای پهن پیکر اشاره کرد و گفت: یک مرکز غیردولتی توانمند با قابلیت طراحی هواپیماهای مختلف در کشور وجود دارد و علت اینکه تاکنون نتوانستیم کاری انجام دهیم ، محدودیت های زیادی بود که با آن مواجه بودیم و با برداشته شدن محدودیت ها سرعت بین المللی شدن ما بالاتر خواهد رفت.
منطقی افزود: در حال حاضر 375 شرکت دانش بنیان در صنایع هوایی فعالیت می کنند که 51 شرکت از این تعداد دانش بنیان شده اند و از مزیت های نوآوری و معافیت های گمرکی استفاده می کنند.
وی با اشاره به درآمد 8 میلیارد دلاری مکزیک از محل صادرات قطعات و مجموعه های هواپیما گفت: شرکت های ایرانی این قابلیت را دارند که در زمره 10 کشور اول تولید کننده قطعات هواپیما درآیند و در 10 سال آینده حداقل به درآمد سالانه 10 میلیارد دلار برسند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *