جهانگیری: سوادآموزی و توانمندسازی مردم پیش نیاز مشارکت در سازندگی کشور است
خبرگزاری میزان - معاون اول رییس جمهوری در جلسه شورای عالی پشتیبانی سواد آموزی گفت: سوادآموزی و توانمندسازی مردم پیش نیاز مشارکت آنها در سازندگی کشور است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، جلسه شورای عالی پشتیبانی سواد آموزی امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.
اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر لزوم مردمی کردن اقتصاد و مشارکت آحاد جامعه در سازندگی کشور، گفت: این موضوع یکی از بندهای مهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است و برای تحقق آن لازم است تا اقشار مختلف جامعه از مهارت های کافی برخوردار باشند.
وی ادامه داد: لازم است با همکاری دستگاه های مسئول، طرحی جامع در زمینه سوادآموزی و توانمندی سازی مردم در قالب برنامه ششم توسعه تدوین شود تا شاهد مشارکت بیش از پیش مردم در توسعه اقتصادی و سازندگی کشور باشیم.
معاون اول رییس جمهور بر اهمیت پایش سواد آموزان و گره خوردن سواد با زندگی و شغل آنها تاکید کرد و گفت: ممکن است افرادی که یک دوره سواد آموزی را سپری می کنند در اثر گذشت زمان دچار فراموشی و بازگشت به بیسوادی شوند، بنابراین لازم است برای جلوگیری از بروز این مشکل، برنامه ریزی های لازم در جهت پایش سواد آموزی انجام شود.
جهانگیری ضرورت هم افزایی و همکاری میان دستگاه ها و مراکزی که به نوعی در حوزه ی سواد آموزی نقش دارند را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: باید برنامه های سواد آموزی در قالب طرحی جامع در چارچوب برنامه ششم توسعه تدوین شود تا شاهد پرهیز از موازی کاری و تحقق مدیریت یکپارچه و به تبع آن بازده بیشتر در این زمینه باشیم.
وی در ادامه به وجود بیش از 3 میلیون صنف کاری در کشور و اهمیت برخورداری کارگران صنوف مختلف از نعمت سواد اشاره کرد و خواستار ارتقاء و بروز رسانی مشوق های لازم برای کارگران و کارفرمایان فاقد سواد در صنوف مختلف کشور شد.
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی نماینده ولی فقیه در سازمان نهضت سواد آموزی نیز با اشاره به تعداد زیاد فارغ التحصیلان کشور که از مهارت کافی برای جذب به بازار کار برخوردار نیستند، بر لزوم آموزش مهارت های لازم به دانش آموزان و دانشجویان در طول دوران تحصیل تاکید کرد.
در این نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای افراد ناتوان ذهنی و جسمی که از تحصیل بازمانده اند، گفت: برنامه ریزی های لازم انجام شده تا این افراد بتوانند در دوره های سواد آموزی شرکت کنند.
ربیعی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه میان وزارتخانه های تعاون،کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش برای کمک به کودکان بازمانده از تحصیل افزود: با اجرای این تفاهمنامه، از میان 185 هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل، تعداد 100 هزار نفر به تحصیل بازگشته اند که کارنامه ی خوبی برای دولت یازدهم محسوب می شود.
در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص مصوبات جلسه ی گذشته ی شورا و نیز عملکرد شورای پشتیبانی استان ها ارائه و توضیحاتی نیز در خصوص آمار تحت پوشش فعالیت های سواد آموزی در دولت تدبیر و امید بیان شد.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی هم در گزارشی اعلام کرد که در سال 92 بیش از 800 نفر از مقرری بگیران بیمه ی بیکاری به کلاس های سواد آموزی معرفی شده اند و از میان 1291 کودک ترک تحصیل کرده یا بیسواد، 1181 نفر در سال 94 تحت پوشش کلاس های سواد آموزی قرار گرفته اند.
وی به معرفی سه طرح جدید سازمان نهضت سوادآموزی مشتمل بر خواندن با خانواده، حلقه های کتاب و کتابخوانی و مراکز یادگیری محلی پرداخت و سپس اهداف، ماهیت و برنامه ریزی های صورت گرفته برای اجرای برنامه ی سنجش و پایش سواد را به عنوان یک طرح جدید تشریح کرد.
نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ادامه این جلسه گزارشی از نحوه ی اجرای آیین نامه سواد آموزی کارگران ارائه کرد و به تشریح جزئیات این آیین نامه و اقدامات انجام شده در راستای اجرای آن پرداخت.
اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر لزوم مردمی کردن اقتصاد و مشارکت آحاد جامعه در سازندگی کشور، گفت: این موضوع یکی از بندهای مهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است و برای تحقق آن لازم است تا اقشار مختلف جامعه از مهارت های کافی برخوردار باشند.
وی ادامه داد: لازم است با همکاری دستگاه های مسئول، طرحی جامع در زمینه سوادآموزی و توانمندی سازی مردم در قالب برنامه ششم توسعه تدوین شود تا شاهد مشارکت بیش از پیش مردم در توسعه اقتصادی و سازندگی کشور باشیم.
معاون اول رییس جمهور بر اهمیت پایش سواد آموزان و گره خوردن سواد با زندگی و شغل آنها تاکید کرد و گفت: ممکن است افرادی که یک دوره سواد آموزی را سپری می کنند در اثر گذشت زمان دچار فراموشی و بازگشت به بیسوادی شوند، بنابراین لازم است برای جلوگیری از بروز این مشکل، برنامه ریزی های لازم در جهت پایش سواد آموزی انجام شود.
جهانگیری ضرورت هم افزایی و همکاری میان دستگاه ها و مراکزی که به نوعی در حوزه ی سواد آموزی نقش دارند را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: باید برنامه های سواد آموزی در قالب طرحی جامع در چارچوب برنامه ششم توسعه تدوین شود تا شاهد پرهیز از موازی کاری و تحقق مدیریت یکپارچه و به تبع آن بازده بیشتر در این زمینه باشیم.
وی در ادامه به وجود بیش از 3 میلیون صنف کاری در کشور و اهمیت برخورداری کارگران صنوف مختلف از نعمت سواد اشاره کرد و خواستار ارتقاء و بروز رسانی مشوق های لازم برای کارگران و کارفرمایان فاقد سواد در صنوف مختلف کشور شد.
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی نماینده ولی فقیه در سازمان نهضت سواد آموزی نیز با اشاره به تعداد زیاد فارغ التحصیلان کشور که از مهارت کافی برای جذب به بازار کار برخوردار نیستند، بر لزوم آموزش مهارت های لازم به دانش آموزان و دانشجویان در طول دوران تحصیل تاکید کرد.
در این نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای افراد ناتوان ذهنی و جسمی که از تحصیل بازمانده اند، گفت: برنامه ریزی های لازم انجام شده تا این افراد بتوانند در دوره های سواد آموزی شرکت کنند.
ربیعی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه میان وزارتخانه های تعاون،کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش برای کمک به کودکان بازمانده از تحصیل افزود: با اجرای این تفاهمنامه، از میان 185 هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل، تعداد 100 هزار نفر به تحصیل بازگشته اند که کارنامه ی خوبی برای دولت یازدهم محسوب می شود.
در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص مصوبات جلسه ی گذشته ی شورا و نیز عملکرد شورای پشتیبانی استان ها ارائه و توضیحاتی نیز در خصوص آمار تحت پوشش فعالیت های سواد آموزی در دولت تدبیر و امید بیان شد.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی هم در گزارشی اعلام کرد که در سال 92 بیش از 800 نفر از مقرری بگیران بیمه ی بیکاری به کلاس های سواد آموزی معرفی شده اند و از میان 1291 کودک ترک تحصیل کرده یا بیسواد، 1181 نفر در سال 94 تحت پوشش کلاس های سواد آموزی قرار گرفته اند.
وی به معرفی سه طرح جدید سازمان نهضت سوادآموزی مشتمل بر خواندن با خانواده، حلقه های کتاب و کتابخوانی و مراکز یادگیری محلی پرداخت و سپس اهداف، ماهیت و برنامه ریزی های صورت گرفته برای اجرای برنامه ی سنجش و پایش سواد را به عنوان یک طرح جدید تشریح کرد.
نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ادامه این جلسه گزارشی از نحوه ی اجرای آیین نامه سواد آموزی کارگران ارائه کرد و به تشریح جزئیات این آیین نامه و اقدامات انجام شده در راستای اجرای آن پرداخت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *