آمریکا در حالی ما را ناقض حقوق بشر میداند که اصرار به اعدام شیخ نمر دارد که فقط نظر خود را اعلام کرده است
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، «آیت الله صادق آملی لاریجانی» رئیس قوه قضائیه در همایش روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در مرکز آموزش و پژوهش بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: در سالهای اخیر تحولاتی در قوه قضائیه در زمینه منابع انسانی صورت گرفته است و همچنین تحولات گستردهای در زمینه فناوری ارتباطات به وجود آمده است به طوریکه بسیاری از کارها در قوه قضائیه به منظور تسریع در امور از طریق فناوریهای نوین صورت میگیرد.
رئیس قوه قضائیه افزود: توجه به امنیت قضایی را با رفتارهایی که موجب این کار میشود مدنظر قرار دادیم و همچنین در زمینه برخورد با مفاسد اقتصادی تلاش شد و نباید بحث برخورد با مفاسد اقتصادی را با بحث حمایت از سرمایه گذاریهای قانونی خلط کرد.
وی ادامه داد: بحث پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یک کار مهم مورد توجه قرار گرفت و معاونتی برای آن در نظر گرفته شد. همچنین اخیرا لایحه پیشگیری از وقوع جرم در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تصویب قرار گرفت.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: توجه به نظارتهای درون سازمان و برون سازمان مورد تاکید است. همچنین حقوق شهروندی و حقوق متهمان در دادگاهها مورد توجه قرار دارد.
وی در ارتباط با تعامل قوه قضائیه با سایر قوا گفت: برای کمک و حمایت از دولت خصوصا در مسایل مهم اقتصادی که بار اجرایی آن بر دوش دولت است تلاش میشود با حفظ استقلال قوه قضائیه و در چارچوبهای قانونی به دولت کمک شود.
رئیس قوه قضائیه افزود: توجه به امنیت قضایی را با رفتارهایی که موجب این کار میشود مدنظر قرار دادیم و همچنین در زمینه برخورد با مفاسد اقتصادی تلاش شد و نباید بحث برخورد با مفاسد اقتصادی را با بحث حمایت از سرمایه گذاریهای قانونی خلط کرد.
وی با اشاره به مسئله مبنایی که در عمل و زندگی روزمره ما دخالت دارد، گفت: توجه به نحوههای حیات مسئله مهمی است که گرچه این امر یک اصطلاح فنی و نظری است و فیلسوفان غربی از آن استفاده کردهاند؛ اما این یک حرکت قرآنی است و توجه به نحوه حیات تاثیرات عظیمی در زندگی اجتماعی و سیاسی ما خواهد گذاشت.
آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: غربیها دو نوع نحوه حیات دارند که یکی از آنها «Formal Life» است که بیشتر به مظاهری همچون نحوه سخن گفتن میپردازد و دیگری «Life Style» است که بحثی فلسفی است و اشاره به لایههای عمیق تر زندگی و هستی انسان میکند و نوع نگاه مدرنیته و تجدد از چند قرن پیش در مغرب زمین مطرح شد که این تجدد و مدرنیته ظواهری دارد.
وی ادامه داد: بنیانهای مدرنیته و تجدد، پیشتیبانهای نظری و عقلانی و ریشه عقلانیت مدرنیته مولفههایی چون فردگرایی لیبرالی، نسبی گرایی و عقلانیت ابزاری است، در تفکر مدرنیته به تعبیری اهداف را خود انسانها میسازند نه اینکه اهدافی وجود داشته باشد که اهداف به سمت آن حرکت کنند.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: گرایش عقلانیت ابزاری و تفکر مدرنیته به سمت هرچه بیشتر تولید کردن است و با آیات و اهداف انسانی کاری ندارد، البته در عقلانیت ابزاری پیشرفتهایی نیز میشود اما مشکل این است که عقلانیت در اینجا محدود و منحصر در عقلانیت ابزاری است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: در مقابل این عقلانیت ابزاری و مدرنیته نحوه حیات ایمانی قرار دارد که قرآن آن را بیان میکند و این نحوه حیات، با نحوه حیات مغرب زمین تفاوت اساسی دارد، بنده نمیگویم کل عقلانیت ایمانی تعبدی است، بلکه عقل را خداوند به انسان داده تا راههای نرفته و مطالب غیر مکشوف را کشف کند، اما مهم این است که این عقل در چه مسیری حرکت میکند و به دنبال چه هدفی است.
رئیس دستگاه قضا ادامه داد: مغرب زمین نحوه حیات خود را با تمام ابزار به عالم صادر و تحمیل میکند، از بازیهای رایانهای تا فیلمها و رسانهها در حال انعکاس عقلانیت مدرینته هستند و راههایی را طی میکنند که انسانها ناخودآگاه آن را بپذیرند.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: ما نمیتوانیم بگوییم که چرا مغرب زمین این کار را میکند چراکه اقتضای راهی که انخاب کردهاند همین است؛ اما سئوال اینجاست که ما در مقابل این نحوه حیات و هجمهها و تبلیغات رسانهای و سیطرهای که غرب دارد چه نحوه حیاتی را باید انتخاب کنیم و دغدغههای ایمانی ما چیست؟
رئیس دستگاه قضا ادامه داد: خداوند در قران کریم از حیات طیبه یاد میکند و توجه به تولید را به عنوان اصلی ترین موضوعی که همه امور و حیات از آن سرچشمه میگیرد مورد توجه قرار میدهد و نگاه توحیدی لوازمی دارد و لازمه آن این است که عزت برای خداست.
وی تصریح کرد: قرآن حقیقت این عالم را حی و حق متعال میداند و انسان برای پیمودن صراط الهی باید از عبودیت حق پیروی کند. چراکه در قانون اساسی ما که برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی است به این موضوع اشاره شده است و در اصل دوم آن تصریح شده که جمهوری اسلامی نظامی است بر پایه ایمان به خدای یکتا و در آن به معاد و نقش سازنده آن تاکید شده است. همچنین در اصل سوم قانون اساسی دولت (حاکمیت) موظف است که همه امکانات موجود را برای نیل به اصل دوم به کار گیرد.
آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: در اصل سوم قانون اساسی برای نیل به اصل دوم به شانزده بند اشاره شده که ایجاد شرایط برای رشد ایمان و جلوگیری از نفوذ اجانب و نفی استبداد و خودکامگی و تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام از موارد مورد تاکید شده است.
وی با تاکید بر اینکه مقابله با سلطه طلبی و سلطه جویی یکی از آثار نحوه حیات قرانی در زندگی است، گفت: امام خمینی (ره) فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. مقصود از این جمله این است که مومن تسلیم نمیشود و تنها در مقابل حق متعال خود را وابسته میداند و از کسی نمیترسد.
رئیس قوه قضائیه گفت: عدم خوف از استکبار و عزت و حیات ایمانی در روابط با کشورهای دیگر و سیاست خارجی باید مورد توجه قرار گیرد و امام خمینی (ره) به اتکای همین عزت ایمانی و حقیقت عالم بیان کردند که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
وی گفت: عمده هجمههای حقوق بشری که به جمهوری اسلامی ایران میشود، سیاسی است، رفتار دوگانه و مصادیق نگاه منافقانه و ناشی از نگاه لیبرالی و مدرنیته است.
آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: آیا در کشور عربستان حقوق بشر رعایت میشود؟ آیا در بحث کشتار بی رحمانهای که سعودیها در یمن به راه انداختهاند حقوق بشر رعایت میشود؟ غرب با چراغ سبزی که نشان داده است این طور مردم یمن را به خاک و خون میکشد و از طرفی آیا عدم همکاری در یافتن افراد در فاجعه منا نوعی نقض حقوق بشر محسوب نمیشود، ایجاد تروریستها در منطقه و بدترین وحشیانه ترین کارها در منطقه نتیجه کارهای آمریکاست، در بحث بازداشت روحانی آزادهای چون شیخ نمر عربستان چه کرده است؟ این روحانی فقط نظر خود را اعلام کرده است ؛ اما آنها اصرار به حکم اعدام دارند و این جای تعجب است که چرا غرب ما را ناقض حقوق بشر میداند.
وی ادامه داد: آنها قصاص را نوعی نقض حقوق بشر میدانند ابن درحالیست که قصاص حقی است برای اولیای دم و به صراحت در قران تاکیده شده که در قصاص حیات است با این وجود امروزه در برخی از ایالات آمریکا اعدام وجود دارد بنابراین این حقوق بشر ریشه و منشا آن کجاست که آن را به همگان القا میکنید.
رئیس دستگاه قضا گفت: نحوه حیات تجدد و مدرنیته برای خود حقوق بشری را ایجاد کرده است و آن را به همگان القا میکند؛ اما چرا باید نحوه حیات ایمانی ما لوازمش مدرنیته باشد ان هم نحوه حیاتی که در آن ازدواج با همجنس آزاد است.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه بازتاب نحوه حیات مدرنیه و ایمانی متفاوت است، گفت: ما با افتخار بر نحوه حیات و حقوق بشری که در اسلام تعریف شده ایستادگی میکنیم و هیچ دلیلی وجود ندارد که ما تسلیم حقوق بشر غربی شویم و کرامت انسانی را آنها برای ما تفسیر کنند، این در حالیست که ما کرامت انسانی را در چارچوب اسلام فهم میکنیم.
وی گفت: صراط مستقیم انسان ایمانی عبارتست از عبودیت حق متعال و عدم خوف از سلطههای دنیوی، بنابراین نحوه حیات بر مسئله
سیاست خارجی ما تاثیر مستقیم دارد ما بر این اساس با مظلومین پیوند داریم و نص صریح قانون اساسی نیز بر این امر تصریح میکند که باید از کسانی را که از ما کمک میخواهند حمایت کنیم.
رئیس قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرد: تعامل با کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی باید در چارچوب حیات طیبه باشد که در قرآن و معارف الهی و قانون اساسی تصریح شده است و عزتمند و مومنانه زندگی کردن پیام نحوه حیات اسلامی است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *