ایران به دنبال عوارض بیشتر از پروازهای عبوری است
خبرگزاری میزان - مدیرعامل شرکت فرودگاهای کشور با تاکید بر اینکه رفت و آمد پروازها از فضای سرزمین هر کشوری مبتنی بر اقتصادی بودن مسیرهای پروازی است، گفت: اگر تعرفههای پروازهای عبوری را رقابتی کنیم یک انقلاب در ترانزیت هوایی کشور رخ میدهد اما این اتفاق بزرگ معطوف به همکاری سایر نهادهای امنیتی و نظامی است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، رحمت الله مه آبادی درباره آخرین وضعیت اقدامات شرکت فرودگاههای کشور و سایر نهادها برای حفظ و افزایش پروازهای عبوری از فضای آسمان کشور اظهار کرد: اصولا رفت و آمد پروازها از فضای سرزمین هر کشوری مبتنی بر اقتصادی بودن مسیرهای پروازی است.
وی با بیان اینکه اگر بتوانیم مسیرهای کوتاه با تعرفههای رقابتی داشته باشیم میتوانیم از حداکثر ظرفیت لازم برای حفظ و افزایش پروازهای عبوری از کشور بهرهبرداری کنیم، افزود: شرکت فرودگاههای کشور به تنهایی نمیتواند درباره ایجاد مسیرهای هوایی و اصلاح تعرفهها تصمیمگیری کند.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به پیچیدگیهای ساختار فضای کشور گفت: پیچیدگیهای راههای هوایی منجر به طولانی شدن مسیرهای پروازی ایرلاینها میشود.
مه آبادی تاکید کرد: باتوجه به اینکه کوتاهترین فاصله بین دو نقطه، یک خط مستقیم است بنابراین اگر بتوانیم در فضای کشور خطوط هوایی مستقیم ایجاد کنیم، تعداد این خطوط را به صورت موازی و یکطرفه با کمترین تقاطع افزایش دهیم و از طرف دیگر اگر تعرفههای پروازهای عبوری را رقابتی کنیم یک انقلاب در ترانزیت هوایی کشور رخ میدهد اما این اتفاق بزرگ معطوف به همکاری نهادهای امنیتی و نظامی است تا مطابق گذشته بتوانیم راههای جدید مستقیم و یکطرفه را در فضای کشور ایجاد کنیم و ظرفیت پروازهای عبوری از آسمان ایران را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه از طرف دیگر شرکت فرودگاهها برای تعرفهگذاری نیازمند برخورداری از اختیارات لازم است، گفت: علاوه بر این باید از مشاورههای نهادهای بینالمللی استفاده کنیم تا بتوانیم تعرفههای مناسبی را وضع کنیم که متاسفانه در این زمینه با محدودیتهای زیادی مواجه هستیم.
وی گفت: شورایعالی امنیت ملی و نهادهای نظامی با جدیت موضوع اصلاح ساختار فضای کشور برای مدیریت پروازهای عبوری را دنبال می کنند، البته این نهادها نیز محدودیتهایی دارند و اینگونه نیست که این نهادها برای تحقق خواستههای شرکت فرودگاهها محدودیت نداشته باشند. بنابراین برای حفظ و افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور باید در جهت ایجاد مسیرهای مستقیم و موازی هوایی و اصلاح تعرفهها حرکت کنیم. البته هنوز اتفاق خاصی در این حوزهها رخ نداده است اما این موضوعات در دستور کار قرار دارد.
تا اوایل سال گذشته در شبانه روز حدود ۵۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران انجام میشد که با اتفاقات رخ داده در عراق و اوکراین بسیاری از ایرلاینهای خارجی فضای آسمان ایران را برای مقاصد خود انتخاب کردند که این امر موجب شد تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به دو برابر یعنی حدود ۱۰۰۰ پرواز عبوری در روز افزایش یابد اما مهمتر از افزایش پروازهای عبوری، حفظ این پروازها و ایجاد انگیزه در ایرلاینهای خارجی برای عبور از آسمان ایران است.
وی با بیان اینکه اگر بتوانیم مسیرهای کوتاه با تعرفههای رقابتی داشته باشیم میتوانیم از حداکثر ظرفیت لازم برای حفظ و افزایش پروازهای عبوری از کشور بهرهبرداری کنیم، افزود: شرکت فرودگاههای کشور به تنهایی نمیتواند درباره ایجاد مسیرهای هوایی و اصلاح تعرفهها تصمیمگیری کند.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به پیچیدگیهای ساختار فضای کشور گفت: پیچیدگیهای راههای هوایی منجر به طولانی شدن مسیرهای پروازی ایرلاینها میشود.
مه آبادی تاکید کرد: باتوجه به اینکه کوتاهترین فاصله بین دو نقطه، یک خط مستقیم است بنابراین اگر بتوانیم در فضای کشور خطوط هوایی مستقیم ایجاد کنیم، تعداد این خطوط را به صورت موازی و یکطرفه با کمترین تقاطع افزایش دهیم و از طرف دیگر اگر تعرفههای پروازهای عبوری را رقابتی کنیم یک انقلاب در ترانزیت هوایی کشور رخ میدهد اما این اتفاق بزرگ معطوف به همکاری نهادهای امنیتی و نظامی است تا مطابق گذشته بتوانیم راههای جدید مستقیم و یکطرفه را در فضای کشور ایجاد کنیم و ظرفیت پروازهای عبوری از آسمان ایران را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه از طرف دیگر شرکت فرودگاهها برای تعرفهگذاری نیازمند برخورداری از اختیارات لازم است، گفت: علاوه بر این باید از مشاورههای نهادهای بینالمللی استفاده کنیم تا بتوانیم تعرفههای مناسبی را وضع کنیم که متاسفانه در این زمینه با محدودیتهای زیادی مواجه هستیم.
وی گفت: شورایعالی امنیت ملی و نهادهای نظامی با جدیت موضوع اصلاح ساختار فضای کشور برای مدیریت پروازهای عبوری را دنبال می کنند، البته این نهادها نیز محدودیتهایی دارند و اینگونه نیست که این نهادها برای تحقق خواستههای شرکت فرودگاهها محدودیت نداشته باشند. بنابراین برای حفظ و افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور باید در جهت ایجاد مسیرهای مستقیم و موازی هوایی و اصلاح تعرفهها حرکت کنیم. البته هنوز اتفاق خاصی در این حوزهها رخ نداده است اما این موضوعات در دستور کار قرار دارد.
تا اوایل سال گذشته در شبانه روز حدود ۵۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران انجام میشد که با اتفاقات رخ داده در عراق و اوکراین بسیاری از ایرلاینهای خارجی فضای آسمان ایران را برای مقاصد خود انتخاب کردند که این امر موجب شد تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به دو برابر یعنی حدود ۱۰۰۰ پرواز عبوری در روز افزایش یابد اما مهمتر از افزایش پروازهای عبوری، حفظ این پروازها و ایجاد انگیزه در ایرلاینهای خارجی برای عبور از آسمان ایران است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *