حراج ماشین رمزنگاری کمیاب Nazi Enigma جنگ جهانی دوم با قیمتی فوقالعاده
خبرگزاری میزان - ماشین رمزنگاری کاملا سالم و فوقالعاده نایاب Nazi Enigma M4 که طی جنگ جهانی دوم استفاده میشده، در یک حراج به قیمت ۳۶۵ هزار دلار فروخته شد و رکورد جهانی جدیدی را بر جای گذاشت.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی این ماشین خارق العاده در حراجی مشهور Bonham و طی حراجی با عنوان «تضادهای قرن بیستم»
عرضه شده بود، توسط یک کلکسیونر ناشناس به قیمت ۳۶۵ هزار دلار خریداری شد.
این مبلغ بیشترین پولی است که تا کنون برای یک ماشین انیگما پرداخته
میشود.
نام M4
هم نشان دهنده استفاده از ۴ گردونه (روتور) در این دستگاه است. ام ۴ در
حقیقت مخوفترین ماشین رمزنگاری است که توسط آلمانها مورد استفاده قرار
میگرفته است. این ماشینها در مراحل پایانی جنگ توسط آلمان نازی تولید شدند
و از ۱۵۰۰ دستگاهی که در آن زمان تولید شد، اکنون تنها ۱۵۰ عدد باقی مانده
است.
ماشینهای انیگما ام۴ به شکل اختصاصی برای استفاده توسط نیروهای دریایی در زیردریاییها مورد استفاده قرار میگرفتند. پس از آنکه زیر دریایی U-570 در سال ۱۹۴۱توسط نیروهای انگلیسی تصرف شده و نیروهای آن به اسارت در آمدند، آلمان نسبت به عملکرد انیگماهای ۳ روتره شک کرد. با توجه به احتمال لو رفتن سیستم رمزنگاری آنها، در همان سال ژنرال آمانی کارل دوینتز دستور ساخت سری جدید انیگما با نام M4 را صادر کرد.
با رونمایی غیر منتظره M4 در دوم فوریه ۱۹۴۲، این ماشین رمزنگاری نقشی حیاتی در نبرد آتلانتیک بر عهده داشت. کدشکنهای خبره انگلیسی در مرکز بلچلی پارک این دستگاه را کلید-کوسه نام نهاده بودند و با عصبانیت و تمام وقت مشغول کار برای رمزگشایی پیامهای آن بودند. ام ۴ تقریبا یک سال تمام غیر قابل دسترس باقی ماند، تا اینکه نیروهای متفقین توانستند به کتابهای رمز آن دست پیدا کنند.
ماشینهای انیگما ام۴ به شکل اختصاصی برای استفاده توسط نیروهای دریایی در زیردریاییها مورد استفاده قرار میگرفتند. پس از آنکه زیر دریایی U-570 در سال ۱۹۴۱توسط نیروهای انگلیسی تصرف شده و نیروهای آن به اسارت در آمدند، آلمان نسبت به عملکرد انیگماهای ۳ روتره شک کرد. با توجه به احتمال لو رفتن سیستم رمزنگاری آنها، در همان سال ژنرال آمانی کارل دوینتز دستور ساخت سری جدید انیگما با نام M4 را صادر کرد.
با رونمایی غیر منتظره M4 در دوم فوریه ۱۹۴۲، این ماشین رمزنگاری نقشی حیاتی در نبرد آتلانتیک بر عهده داشت. کدشکنهای خبره انگلیسی در مرکز بلچلی پارک این دستگاه را کلید-کوسه نام نهاده بودند و با عصبانیت و تمام وقت مشغول کار برای رمزگشایی پیامهای آن بودند. ام ۴ تقریبا یک سال تمام غیر قابل دسترس باقی ماند، تا اینکه نیروهای متفقین توانستند به کتابهای رمز آن دست پیدا کنند.
دلیل نایابی M4
این است که در اواخر جنگ جهانی دوم تقریبا ۷۰ درصد زیردریاییهای آلمانی
نابود و غرق شدند. که برخی از این تلفات هم به دلیل شکسته شدن کد انیگما
توسط دشمنان آلمان بود. و مهمتر از آن، اینکه فرماندهان زیردریایی هنگام
اسارت دستور میدادند که سریعا ماشین انیگمای موجود در زیردریایی نابود شود
تا به دست دشمن نیفتد. مورخان حدس می زنند که اکنون به ازای هر انیگما
ام۳، تنها یک انیگما ام۴ باقی مانده باشد.
اکنون در موزههای سراسر دنیا تنها ۵۰ دستگاه از نسلهای گوناگون انیگما وجود دارد که به نمایش گذارده شده اند. از این تعداد تنها ۷ دستگاه M4 هستند که همگی از زیردریایی های اسیر، مصادره شده اند.
شکستن رمز انیگما توسط آلن تورینگ دانشمند ریاضی دان انگلیسی صورت گرفت که تحقیقات آن پایه ی علمی بنیادین برای اختراع کامپیوتر شد.
/انتهای پیام/
اکنون در موزههای سراسر دنیا تنها ۵۰ دستگاه از نسلهای گوناگون انیگما وجود دارد که به نمایش گذارده شده اند. از این تعداد تنها ۷ دستگاه M4 هستند که همگی از زیردریایی های اسیر، مصادره شده اند.
شکستن رمز انیگما توسط آلن تورینگ دانشمند ریاضی دان انگلیسی صورت گرفت که تحقیقات آن پایه ی علمی بنیادین برای اختراع کامپیوتر شد.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *