توجه به ابعاد معنوی و توحیدی قیام عاشورا بسیار ضروری است/ غربیها حیات دنیوی خاص خود را تبلیغ و تحمیل می کنند
خبرگزاری میزان - آیت الله آملی لاریجانی پیام اصلی قیام ابا عبدالله الحسین (ع) را گسترش معارف الهی، عبودیت و سبک زندگی معنوی در مقابل زندگی مادی اعلام کرد و گفت: در روزگاری که زندگی مادی و گرایش به زرق و برق زندگی غربی غایت آمال بسیاری از مردم جهان شده است، توجه به ابعاد معنوی و توحیدی قیام عاشورا و نحوه حیاتی که به جهانیان عرضه میکند، یک ضرورت است.
به گزارش به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تأکید بر ضرورت توجه به ابعاد عمیق قیام عاشورا در کنار اقامه عزا و گریه بر مصیبت های امام حسین (ع) و خاندانش گفت: قیام عاشورا، قیامی معمولی نبود بلکه حادثه ای عظیم و ماندگار است که باید به ابعاد معنوی و اهداف واقعی آن توجه شود.
امتداد صلح و شهادت در یک خط
رئیس قوه قضاییه قیام عاشورا و حرکت امام حسین (ع) را در امتداد صلح امام حسن (ع) و در یک خط توصیف کرد و افزود: حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در پاسخ برخی نزدیکان خود که از ایشان می خواستند به سیره امام حسن (ع) با دشمن خود صلح کند فرمودند که «امام حسن (ع) به امر خدا صلح کرد و من هم به امر خداوند عمل خواهم کرد. در واقع ولی خدا تمام حرکات و سکناتش به امر الهی است و صلح امام حسن (ع) و شهادت امام حسین (ع) در امتداد یک خط است.
آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: اگر مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با تأمل در ابعاد و اهداف غایی قیام عاشورا همراه شود و این ابعاد و اهداف غایی به صورت مستدل و منطقی بازگو شود آن وقت قیام عاشورا به منبعی برای حیات و فیض معنوی نه تنها برای شیعیان که برای کل بشریت تبدیل خواهد شد.
تبلیغات منفی 100 کانال ماهواره ای فارسی زبان
آیت الله آملی لاریجانی توجه به زندگی و حیات معنوی و تلاش برای قرب الی الله را نقطه مقابل زندگی مادی و گرایش های دنیوی حاکم بر دنیای معاصر به ویژه جهان غرب برشمرد و تأکید کرد: غربی ها تمام همتشان را بکار می گیرند که حیات دنیوی خاص خود را تبلیغ و تحمیل کنند و از همین رو می بینیم که حسب برخی گزارشها، بیش از 100 کانال ماهواره ای فارسی زبان به راه انداخته اند که نشان از تلاش آنان برای نفوذ فرهنگی در جامعه ماست آنچه ما را در مقابل این هجوم فرهنگی بیمه میکند توجه به حیات طیبه الهی یعنی همان «عبودیت نسبت به حق متعال و ارتقای معنوي» است که در قرآن و معارف وحیانی مورد تأکید قرار گرفته است.
رئیس دستگاه قضا عاشورا را احیاگر حیات معنوی و حیات حقیقی توصیف کرد و افزود: بحمدالله هرچه که به عاشورا نزدیک تر می شویم گرما و عشق و علاقه مردم ما به امام حسین (ع) بیشتر زنده می شود و هر سال نیز بر عظمت برگزاری و اقامه عزای ابا عبدالله افزوده می شود.
رئیس قوه قضاییه حادثه عاشورا را موجب حزن و اندوه بیپایان مومنان و آزادگان دانست و با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) گفت: امام معصوم (سلام الله علیه) با تعبیر از روز عاشورا به یوم الحسین فرمودهاند که «انَّ یَوْمَ الْحُسَیْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِیزَنَا بِأَرْضِ کَرْبٍ وَ بَلَاءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا الکَرْبٍ وَ بَلَاءٍ الا یوم الانقضاء » روز اباعبدالله یعنی روز عاشورا پلکهای ما را مجروح ، اشکهای ما را جاری و عزیز ما را ذلیل کرده؛ در سرزمینی که کربلا نامیده میشود وگرفتاری و بلا را تا یوم الانقضاء برایمان به جا گذاشته است.
آثار گریه بر مصائب امام حسین (ع)
رئیس قوه قضاییه در ادامه افزود: به موجب این روایت گریه بر مصائب امام حسین (ع) موجب فرو ریختن گناهان خواهد شد « فعَلي مِثْلِ الْحُسَينِ فَلْيَبْكِ الْباكُونَ فَاِنَّ البُكاءَ عَلَيهِ يَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظامَ» گریهکنندهها بر مثل او باید گریه کنند و گریه موجب فرو ریختن گناهان عظیم خواهد شد. در ادامه این روایت از امام رضا(ع) که شیخ صدوق در امالیاش نقل کرده، حضرت رضا (ع) در مورد پدر بزرگوارشان میفرمایند: «کان ابی إذا دخل شهر المحرم لا يُرى ضاحكا » پدرم وقتی محرم وارد میشد هیچگاه خندان دیده نمیشد «وكانت الكآبة تغلب عليه » و ناراحتی و گرفتگی بر او غالب بود «حتى يمضي منه عشرة أيام» تا اینکه ده روز بگذرد «فإذا كان يوم العاشر» وقتی روز دهم میشد «كان ذلك اليوم يوم مصيبته و حزنه و بكائه و يقول هو اليوم الذي قتل فيه الحسين (ع)» آن حضرت در صدر این روایت اشاره فرموده اند که در جاهلیت هم محرم حرمت داشت اما این قوم این حرمت را هم نگه نداشتند «إِنَّ الْمُحَرَّمَ شَهْرٌ كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ الْقِتَالَ» اهل جاهلیت هم جنگ و قتال را در آن حرام میدانستند اما این قوم (اتباع یزید) اینها این را هم رعایت نکردند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه این روایت گفت: حضرت امام رضا (ع) فرموده اند که «فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَتْ فِيهِ حُرْمَتُنَا» خون ما در آن مباح شمرده شد و حرمت ما هتک شد «وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا» و فرزندان ما به اسارت گرفته شدند «وَ أُضْرِمَتِ النِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا» در خیمههای ما آتش انداختند «وَ انْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثِقْلِنَا» اموالی که در آنها بود هم به سرقت برده شد «وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا».
قیام عاشورا فراموش شدنی نیست
آیت الله آملی لاریجانی با تأکید براینکه «این حادثه عظیم چیزی نیست که قابل فراموش شدن باشد و براین اساس باید مصیبت ابا عبدالله الحسین را بزرگ بشماریم و در اقامه عزای ایشان کوتاهی نکنیم» افزود: واقعیت این است که عاشورا یک حادثه طبیعی و معمولی نبود و ابعادش فقط این نیست که ما با اقامه عزا تقرب به اهل بیت پیدا کنیم ؛ بلکه وظیفه ما این است که تأمل کنیم تا دریابیم که چگونه یک انسانی که انسان کامل، ولی الله و محیط به همه عوالم است، زن و فرزند و کودک و همه اصحاب را همراه خودش می آورد، یک به یک به میدان قتال می فرستد تا در مسیر عبودیت حق همه شهید شوند و آخر هم خود او که شاهد همه این فجایع و شهادت ها بوده با آن نحو که تاریخ مثل آن ندیده شهید می شود.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: اگر چنین اقدامی به عقول معمولی عرضه بشود میگویند که اصلاً چرا باید اینچنین شهید شد؟ اما حرکات و سکنات امام نشان می دهد که ایشان در مقام ولی الله، تحت ولایت الله است، او از خود، عملی انجام نمیدهد و جز به دستور الهی عمل نمیکند و این ما هستیم که باید در کنار عزاداری برای آن حضرت در این نکات تأمل کنیم که این حادثه چه طور پدید آمد؟ غرض و هدف از این حرکت چه بود و اگر چنین کنیم و سخنان اباعبدالله (ع) و ائمه را در نظر بگیریم، آن وقت عاشورا میتواند یک منبع حیات و فیض برای شیعیان بلکه کل انسانیت باشد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه نحوه و سیره زندگی پیامبر(ص) و ائمه (ع) منبع زندگی و تفکر خاص مومنان است گفت: حیاتی که اباعبدالله (ع) با نحوه عملش و نیز با گفتارش ارائه کرد یک نحو حیات خاص مومنانه است که عصاره آن عبودیت محض است و غایت هر حرکتی قرب الی الحق است و این نحو زندگی نقطه مقابل حیاتی است که همهاش در آن توجه به مادیات است. این هم یک بحث مهم فلسفی و نظری است که نحوههای حیات ما، گفتمان فکری و نظری ما را شکل می دهند و حتی زبان خاص خود را تولید میکنند. عاشورا از این جهت منبع فیض مدامی است که نحوهای از حیات را برای مؤمنان ترسیم میکند و آنها را به شرکت در این نحوه حیات (حیات طیبه الهی، ایمان، شهادت و فنا در اراده خداوند) دعوت میکند.
آیت الله آملی لاریجانی با ابراز تأسف نسبت به اینکه زندگی مادی و توأم با لذت های دنیوی از سوی غرب در حال تبلیغ و گسترش است گفت: حیات امروز غرب که غایت آمال یک عدهای شده منحصر و مقصور به مادیات و لذت های دنیوی است و غربی ها این حیات خاص خودشان را همواره تبلیغ می کنند اما توجه ما به نحوه زندگی معنوی و قرآنی به ما استقلال معنوی و فکری میبخشد و در این میان حادثه عاشورا هشداری است که چگونه زندگی کردن را به ما گوشزد می کند؛ همانگونه که حضرت ابا عبدالله (ع) فرمودند که « انی لم أَخرُج أَشِراً و لَا بَطراً و لَا مُفسِداً و لَا ظَالِماً » من برای خوشگذرانی، لهو و لعب ، فساد فیالارض و ظالمانه خروج نکردم بلکه « إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی محمد (ص) أُرِيدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهي عَنِ المُنكَرِ وَ أَسيرَ بِسيرَةِ جَدّي وَ سیره أبي علي بن ابيطالب فمَن قَبِلَني بِقَبُولِ الحَقِّ فَاللّه أولي بِالحَقِّ وَ هُوَ خَيرُالحاكِمِينَ»
در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها ادامه یافت.
امتداد صلح و شهادت در یک خط
رئیس قوه قضاییه قیام عاشورا و حرکت امام حسین (ع) را در امتداد صلح امام حسن (ع) و در یک خط توصیف کرد و افزود: حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در پاسخ برخی نزدیکان خود که از ایشان می خواستند به سیره امام حسن (ع) با دشمن خود صلح کند فرمودند که «امام حسن (ع) به امر خدا صلح کرد و من هم به امر خداوند عمل خواهم کرد. در واقع ولی خدا تمام حرکات و سکناتش به امر الهی است و صلح امام حسن (ع) و شهادت امام حسین (ع) در امتداد یک خط است.
آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: اگر مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با تأمل در ابعاد و اهداف غایی قیام عاشورا همراه شود و این ابعاد و اهداف غایی به صورت مستدل و منطقی بازگو شود آن وقت قیام عاشورا به منبعی برای حیات و فیض معنوی نه تنها برای شیعیان که برای کل بشریت تبدیل خواهد شد.
تبلیغات منفی 100 کانال ماهواره ای فارسی زبان
آیت الله آملی لاریجانی توجه به زندگی و حیات معنوی و تلاش برای قرب الی الله را نقطه مقابل زندگی مادی و گرایش های دنیوی حاکم بر دنیای معاصر به ویژه جهان غرب برشمرد و تأکید کرد: غربی ها تمام همتشان را بکار می گیرند که حیات دنیوی خاص خود را تبلیغ و تحمیل کنند و از همین رو می بینیم که حسب برخی گزارشها، بیش از 100 کانال ماهواره ای فارسی زبان به راه انداخته اند که نشان از تلاش آنان برای نفوذ فرهنگی در جامعه ماست آنچه ما را در مقابل این هجوم فرهنگی بیمه میکند توجه به حیات طیبه الهی یعنی همان «عبودیت نسبت به حق متعال و ارتقای معنوي» است که در قرآن و معارف وحیانی مورد تأکید قرار گرفته است.
رئیس دستگاه قضا عاشورا را احیاگر حیات معنوی و حیات حقیقی توصیف کرد و افزود: بحمدالله هرچه که به عاشورا نزدیک تر می شویم گرما و عشق و علاقه مردم ما به امام حسین (ع) بیشتر زنده می شود و هر سال نیز بر عظمت برگزاری و اقامه عزای ابا عبدالله افزوده می شود.
رئیس قوه قضاییه حادثه عاشورا را موجب حزن و اندوه بیپایان مومنان و آزادگان دانست و با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) گفت: امام معصوم (سلام الله علیه) با تعبیر از روز عاشورا به یوم الحسین فرمودهاند که «انَّ یَوْمَ الْحُسَیْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِیزَنَا بِأَرْضِ کَرْبٍ وَ بَلَاءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا الکَرْبٍ وَ بَلَاءٍ الا یوم الانقضاء » روز اباعبدالله یعنی روز عاشورا پلکهای ما را مجروح ، اشکهای ما را جاری و عزیز ما را ذلیل کرده؛ در سرزمینی که کربلا نامیده میشود وگرفتاری و بلا را تا یوم الانقضاء برایمان به جا گذاشته است.
آثار گریه بر مصائب امام حسین (ع)
رئیس قوه قضاییه در ادامه افزود: به موجب این روایت گریه بر مصائب امام حسین (ع) موجب فرو ریختن گناهان خواهد شد « فعَلي مِثْلِ الْحُسَينِ فَلْيَبْكِ الْباكُونَ فَاِنَّ البُكاءَ عَلَيهِ يَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظامَ» گریهکنندهها بر مثل او باید گریه کنند و گریه موجب فرو ریختن گناهان عظیم خواهد شد. در ادامه این روایت از امام رضا(ع) که شیخ صدوق در امالیاش نقل کرده، حضرت رضا (ع) در مورد پدر بزرگوارشان میفرمایند: «کان ابی إذا دخل شهر المحرم لا يُرى ضاحكا » پدرم وقتی محرم وارد میشد هیچگاه خندان دیده نمیشد «وكانت الكآبة تغلب عليه » و ناراحتی و گرفتگی بر او غالب بود «حتى يمضي منه عشرة أيام» تا اینکه ده روز بگذرد «فإذا كان يوم العاشر» وقتی روز دهم میشد «كان ذلك اليوم يوم مصيبته و حزنه و بكائه و يقول هو اليوم الذي قتل فيه الحسين (ع)» آن حضرت در صدر این روایت اشاره فرموده اند که در جاهلیت هم محرم حرمت داشت اما این قوم این حرمت را هم نگه نداشتند «إِنَّ الْمُحَرَّمَ شَهْرٌ كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ الْقِتَالَ» اهل جاهلیت هم جنگ و قتال را در آن حرام میدانستند اما این قوم (اتباع یزید) اینها این را هم رعایت نکردند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه این روایت گفت: حضرت امام رضا (ع) فرموده اند که «فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَتْ فِيهِ حُرْمَتُنَا» خون ما در آن مباح شمرده شد و حرمت ما هتک شد «وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا» و فرزندان ما به اسارت گرفته شدند «وَ أُضْرِمَتِ النِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا» در خیمههای ما آتش انداختند «وَ انْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثِقْلِنَا» اموالی که در آنها بود هم به سرقت برده شد «وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا».
قیام عاشورا فراموش شدنی نیست
آیت الله آملی لاریجانی با تأکید براینکه «این حادثه عظیم چیزی نیست که قابل فراموش شدن باشد و براین اساس باید مصیبت ابا عبدالله الحسین را بزرگ بشماریم و در اقامه عزای ایشان کوتاهی نکنیم» افزود: واقعیت این است که عاشورا یک حادثه طبیعی و معمولی نبود و ابعادش فقط این نیست که ما با اقامه عزا تقرب به اهل بیت پیدا کنیم ؛ بلکه وظیفه ما این است که تأمل کنیم تا دریابیم که چگونه یک انسانی که انسان کامل، ولی الله و محیط به همه عوالم است، زن و فرزند و کودک و همه اصحاب را همراه خودش می آورد، یک به یک به میدان قتال می فرستد تا در مسیر عبودیت حق همه شهید شوند و آخر هم خود او که شاهد همه این فجایع و شهادت ها بوده با آن نحو که تاریخ مثل آن ندیده شهید می شود.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: اگر چنین اقدامی به عقول معمولی عرضه بشود میگویند که اصلاً چرا باید اینچنین شهید شد؟ اما حرکات و سکنات امام نشان می دهد که ایشان در مقام ولی الله، تحت ولایت الله است، او از خود، عملی انجام نمیدهد و جز به دستور الهی عمل نمیکند و این ما هستیم که باید در کنار عزاداری برای آن حضرت در این نکات تأمل کنیم که این حادثه چه طور پدید آمد؟ غرض و هدف از این حرکت چه بود و اگر چنین کنیم و سخنان اباعبدالله (ع) و ائمه را در نظر بگیریم، آن وقت عاشورا میتواند یک منبع حیات و فیض برای شیعیان بلکه کل انسانیت باشد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه نحوه و سیره زندگی پیامبر(ص) و ائمه (ع) منبع زندگی و تفکر خاص مومنان است گفت: حیاتی که اباعبدالله (ع) با نحوه عملش و نیز با گفتارش ارائه کرد یک نحو حیات خاص مومنانه است که عصاره آن عبودیت محض است و غایت هر حرکتی قرب الی الحق است و این نحو زندگی نقطه مقابل حیاتی است که همهاش در آن توجه به مادیات است. این هم یک بحث مهم فلسفی و نظری است که نحوههای حیات ما، گفتمان فکری و نظری ما را شکل می دهند و حتی زبان خاص خود را تولید میکنند. عاشورا از این جهت منبع فیض مدامی است که نحوهای از حیات را برای مؤمنان ترسیم میکند و آنها را به شرکت در این نحوه حیات (حیات طیبه الهی، ایمان، شهادت و فنا در اراده خداوند) دعوت میکند.
آیت الله آملی لاریجانی با ابراز تأسف نسبت به اینکه زندگی مادی و توأم با لذت های دنیوی از سوی غرب در حال تبلیغ و گسترش است گفت: حیات امروز غرب که غایت آمال یک عدهای شده منحصر و مقصور به مادیات و لذت های دنیوی است و غربی ها این حیات خاص خودشان را همواره تبلیغ می کنند اما توجه ما به نحوه زندگی معنوی و قرآنی به ما استقلال معنوی و فکری میبخشد و در این میان حادثه عاشورا هشداری است که چگونه زندگی کردن را به ما گوشزد می کند؛ همانگونه که حضرت ابا عبدالله (ع) فرمودند که « انی لم أَخرُج أَشِراً و لَا بَطراً و لَا مُفسِداً و لَا ظَالِماً » من برای خوشگذرانی، لهو و لعب ، فساد فیالارض و ظالمانه خروج نکردم بلکه « إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی محمد (ص) أُرِيدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهي عَنِ المُنكَرِ وَ أَسيرَ بِسيرَةِ جَدّي وَ سیره أبي علي بن ابيطالب فمَن قَبِلَني بِقَبُولِ الحَقِّ فَاللّه أولي بِالحَقِّ وَ هُوَ خَيرُالحاكِمِينَ»
در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها ادامه یافت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *