کمیسیون آموزش وظیفه دارد به مبحث اعتیاد دانش آموزی ورود کند/ انتقاد شدید از جذب معلمان بیتخصص
قاسم احمدی لاشکی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی میزان در مورد آمار رو به افزایش اعتیاد در مدارس کشور اظهار کرد: مهمترین عامل رسوخ و نفوذ این پدیده در مدارس کشور فقدان آموزش لازم به محصلان و معلمان در مدارس است.
وی با انتقاد از روند بی ضابطه گزینش معلمان تصریح کرد: در برخی دوره های گذشته معلمان بدون هیچ ضابطه و حساسیتی در بدنه آموزش و پرورش جذب و به کار گیری شدند که همین امر خود باعث ایجاد مشکلات متعدد به واسطه نبود کارایی لازم معلمین شد.
احمدی خاطر نشان کرد: زمانی که آموزش و پرورش با اقدامی نسنجیده از کوچه و خیابان، معلم در آموزش و پرورش جذب کرد شاهد افت شدید مناسک پرورشی در مدارس بودیم زیرا لازمه قوام مقوله پرورش ،آموزش صحیح معلمان و البته شایستگی و تخصص آنها در مباحث پرورشی است که در بسیاری از معلمان جذب شده وجود ندارد.
وی بابیان اینکه در دوره قبل از انقلاب صرفا یک دانشگاه به تربیت معلمان میپرداخت و آن هم دانشگاه فرهنگیان بود افزود: متاسفانه در حال حاضر با افت شدید کیفی در تربیت اساتید هر روز شاهد افزایش معضلات آموزشی و پرورشی در مدارس کشور هستیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تربیت و پرورش را جوهره اصلی مبارزه فراگیر با پدیده اعتیاد در مدارس عنوان و افزود: باید مسئله آموزش با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدربه همراه آموزش و آگاهی بخشی جدی به دانشآموزان در مدارس سرلوحه کار باشد.
این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به سطح نازل آموزشی در دانشگاههای کشور افزود: دانشگاه فرهنگیان با توجه به رسالت خطیری که در پایه گذاری آموزش و پرورش دارد نیازمند توجه ویژه به منظور ارتقای کیفی آموزش به معلمان آینده کشور است و در این بین با توجه به نگاه ویژهای که مجلس نهم و هشتم به این مقوله داشته است وزارت آموزش و پرورش نباید به بهانه فقدان بودجه کافی از این مهم شانه خالی کند زیرا کاستن بودجه آموزشی و پرورشی برای کشور فاجعه بار است.
احمدی با اشاره به آمار تلخ و تکان دهنده اعتیاد در مدارس کشور خاطر نشان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات وظیفه دارد در این مقوله ورود کرده و تا ابعاد گسترده تری به خود نگرفته است راهکار لازم برای مبارزه با این پدیده شوم اجتماعی را پیدا کند.
عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از کمبود بودجه آموزشی در آموزشگاههای تربیت معلم تصریح کرد: مادامی که آموزشگاهای معلمان در کشور وقت و بودجه لازم به منظور یادگیری مسائل پرورشی را لحاظ نکنند وضع به همین منوال ادامه دارد.
وی حضور مربی و معلم پرورشی متخصص و آموزش دیده را در مدارس کشورلازم و ضروری خواند و تصریح کرد: وجود یک شخص با تخصص های پرورشی لازم تا حد زیادی می تواند با آگاهی بخشی به دانش آموزان خطر جبران ناپذیر اعتیاد را کوشزد کند.
احمدی در خاتمه با تاکید مجدد بر نقش «آموزش» درپیشگیری از معضل اعتیاد در مدارس کشور بیان کرد: ما اعتقاد داریم هم کمیسیون آموزش و هم شخص آقای کفاش به عنوان معاون پرورشی وزیر وظیفه و نقش مهمی را بر عهده دارند که امیدواریم همه متولیان آموزشی و پیشگیری به این پدیده شوم اجتماعی ورود کرده و بتوانند بستر ریشه کن کردن آنرا در مدارس ایجاد کنند.