سازمانی که تازه به فکر استاندارد خودرو افتاده است
خبرگزاری میزان - رئیس بخش استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از تدوین و بازنگری استاندارد خودروهای سبک کشور براساس قوانین اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: این استاندارد از ابتدای دیماه ٩٤ در سه دوره زمانی اجرایی و هر دو سال یکبار سختگیرانه تر می شود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، مریم مهدی نژاد پس از جلسه نهایی تدوین و بازنگری معیار مصرف سوخت خودروهای سبک (موضوع ماده ١١ قانون ١٧٧٠) که صبح امروز (دوشنبه ١٣ مهرماه) تشکیل شد، درباره مهمترین محور این جلسه گفت: استاندارد جدید خودروهای سبک کشور با اکثریت آرا تصویب شد.
وی با اشاره به این که استاندارد جدید خودروهای سبک (سواری و تجاری) براساس انتشار میزان دی اکسیدکربن و براساس پارامتر جرم حین حرکت خودرو تدوین شده است، افزود: استاندارد جدید براساس قوانین اتحادیه اروپا تنظیم و سختگیرانه شده است.
رئیس بخش استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که این استاندارد در سه دوره زمانی و هر دو سال یک بار اجرایی می شود، تصریح کرد: متوسط معیار انتشار دی اکسیدکربن برای خودروهای سبک برای دوره نخست، ١٦٣ گرم بر کیلومتر، دوره دوم، ١٥٠.٤ گرم بر کیلومتر و دوره سوم، ١٣٠ گرم بر کیلومتر در نظر گرفته شده است.
مهدی نژاد یادآور شد: متوسط معیار انتشار دی اکسیدکربن در اتحادیه اروپا هم اکنون ١٣٠ گرم بر کیلومتر است و براساس برنامه ریزی انجام شده، امیدواریم در سال ٩٨ به استاندارد اروپا رسیده باشیم.
وی با اشاره به این که اتحادیه اروپا میزان انتشار دی اکسیدکربن را برای سال ٢٠٢٠، ٩٥ گرم بر کیلومتر پیش بینی کرده است، گفت: واقعیت این است که رسیدن به این هدف از نظر فناوری بسیار سخت است که لازمه آن رسیدن به تنوع سبد سوخت است و مهمترین راه حل، ورود خودروهای الکترونیکی است.
رئیس بخش استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت در مورد استاندارد مصرف سوخت خودروهای تجاری نیز گفت: استاندارد جدید مصرف سوخت خودروهای سبک تجاری نیز در سه دوره زمانی و هر دو سال یک بار اجرا و سختگیرانه تر می شود.
به گفته وی، متوسط میانگین انتشار دی اکسیدکربن خودروهای سبک تجاری در استاندارد جدید، در دوره نخست ١٩٦ گرم بر کیلومتر، سال دوم ١٨٦ گرم برکیلومتر و دوره سوم به ١٧٥ گرم بر کیلومتر در نظر گرفته شده است.
مهدی نژاد اظهار کرد: اتحادیه اروپا متوسط انتشار دی اکسیدکربن خودروهای سبک تجاری را تا سال ٢٠٢٠، ١٧٥ گرم برکیلومتر در نظر گرفته است که از سال ٢٠٢١ این میزان به ١٤٧ گرم بر کیلومتر خواهد رسید.
رئیس بخش استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت با اشاره به این که اجرای استاندارد جدید مصرف سوخت برای خودروهای داخلی و وارداتی یکسان است، افزود: دامنه کاربرد این استاندارد شامل خودروهای سبک سواری و تجاری با سوخت بنزین، نفت گاز، سی ان جی و ال پی جی است.
وی یادآور شد: خودروهای دوگانه سوز برای کسب رتبه مورد نیاز ملزم به رعایت استاندارد در دو وضع بنزین و سی ان جی هستند.
مهدی نژاد گفت: استاندارد جدید مصرف سوخت خودروهای سبک به سازمان ملی استاندارد فرستاده خواهد شد.
این جلسه با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برگزار شد.
براساس ماده ١١ قانون ١٧٧٠، تدوین استاندارد تجهیزات انرژی بر فسیلی، برعهده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت و اجرای آن از وظایف سازمان ملی استاندارد است.
وی با اشاره به این که استاندارد جدید خودروهای سبک (سواری و تجاری) براساس انتشار میزان دی اکسیدکربن و براساس پارامتر جرم حین حرکت خودرو تدوین شده است، افزود: استاندارد جدید براساس قوانین اتحادیه اروپا تنظیم و سختگیرانه شده است.
رئیس بخش استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که این استاندارد در سه دوره زمانی و هر دو سال یک بار اجرایی می شود، تصریح کرد: متوسط معیار انتشار دی اکسیدکربن برای خودروهای سبک برای دوره نخست، ١٦٣ گرم بر کیلومتر، دوره دوم، ١٥٠.٤ گرم بر کیلومتر و دوره سوم، ١٣٠ گرم بر کیلومتر در نظر گرفته شده است.
مهدی نژاد یادآور شد: متوسط معیار انتشار دی اکسیدکربن در اتحادیه اروپا هم اکنون ١٣٠ گرم بر کیلومتر است و براساس برنامه ریزی انجام شده، امیدواریم در سال ٩٨ به استاندارد اروپا رسیده باشیم.
وی با اشاره به این که اتحادیه اروپا میزان انتشار دی اکسیدکربن را برای سال ٢٠٢٠، ٩٥ گرم بر کیلومتر پیش بینی کرده است، گفت: واقعیت این است که رسیدن به این هدف از نظر فناوری بسیار سخت است که لازمه آن رسیدن به تنوع سبد سوخت است و مهمترین راه حل، ورود خودروهای الکترونیکی است.
رئیس بخش استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت در مورد استاندارد مصرف سوخت خودروهای تجاری نیز گفت: استاندارد جدید مصرف سوخت خودروهای سبک تجاری نیز در سه دوره زمانی و هر دو سال یک بار اجرا و سختگیرانه تر می شود.
به گفته وی، متوسط میانگین انتشار دی اکسیدکربن خودروهای سبک تجاری در استاندارد جدید، در دوره نخست ١٩٦ گرم بر کیلومتر، سال دوم ١٨٦ گرم برکیلومتر و دوره سوم به ١٧٥ گرم بر کیلومتر در نظر گرفته شده است.
مهدی نژاد اظهار کرد: اتحادیه اروپا متوسط انتشار دی اکسیدکربن خودروهای سبک تجاری را تا سال ٢٠٢٠، ١٧٥ گرم برکیلومتر در نظر گرفته است که از سال ٢٠٢١ این میزان به ١٤٧ گرم بر کیلومتر خواهد رسید.
رئیس بخش استاندارد، تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت با اشاره به این که اجرای استاندارد جدید مصرف سوخت برای خودروهای داخلی و وارداتی یکسان است، افزود: دامنه کاربرد این استاندارد شامل خودروهای سبک سواری و تجاری با سوخت بنزین، نفت گاز، سی ان جی و ال پی جی است.
وی یادآور شد: خودروهای دوگانه سوز برای کسب رتبه مورد نیاز ملزم به رعایت استاندارد در دو وضع بنزین و سی ان جی هستند.
مهدی نژاد گفت: استاندارد جدید مصرف سوخت خودروهای سبک به سازمان ملی استاندارد فرستاده خواهد شد.
این جلسه با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برگزار شد.
براساس ماده ١١ قانون ١٧٧٠، تدوین استاندارد تجهیزات انرژی بر فسیلی، برعهده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت و اجرای آن از وظایف سازمان ملی استاندارد است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *