امضای تفاهمنامه همکاری دانشگاه علوم بهزیستی با پلیس راهور کشور
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری میزان، تفاهم نامهای، با موضوع «همکاریهای مشترک در کلیه زمینههای ارتقای ایمنی و سلامت در حوزه ترافیک، و با در نظر گرفتن تمامی امکانات طرفین اعم از علمی، فنی، اطلاعات، تجربه و تخصص»، به امضای حمیدرضا خرم خورشید رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و سرتیپ دوم پاسدار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا رسید.
این تفاهم نامه، هشت مورد همکاریهای مشترک تحقیقاتی و آموزشی را مشخص کرده است که برگزاری میزگردها و همایشهای علمی و پژوهشی، اطلاع رسانی دستاوردها و فعالیتهای علمی و پژوهشی، طراحی و اجرای طرحهای پژوهشی کاربردی مشترک، فراهم نمودن امکان استفاده از کتابخانه برای محققان طرفین و انجام اقدامات لازم در مورد تالیف یا ترجمه مشترک، از جمله موارد این همکاری است.
این گزارش همچنین حاکیست، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ابتدای نشست مشترکی که به همین منظور در محل دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شد، ضمن تسلیت به بازماندگان جان باختگان حادثه غم انگیز منا، از برقراری ارتباط علمی و اجرایی بین دانشگاه و پلیس راهور در جهت تقویت مدیریت ترافیکی و کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و جادهای، ابراز خشنودی کرد.
خرم خورشید اظهارداشت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۲ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات که یکی از آنها، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و فوریتهای پزشکی است، بتواند به معضل حوادث ترافیکی و جادهای که بعد از بیماریهای قلبی و عروقی و سرطانها، سبب بیشترین مرگ و میر در جامعه میشود، رسیدگی کند.
وی یادآوری کرد: رسیدگی به مسایلی همچون حوادث ترافیکی و جادهای که در سطح ملی مطرح میباشند، وظیفه تمامی ارگانها بخصوص ارگانهای ذیربط با موضوع، است.
وی، یکی از مهمترین عوامل این حوادث را «عوامل انسانی» دانست و افزود: با توجه به وجود سابقه فرهنگی، اجتماعی و... هر فرد، این عامل از پیچیدگی بسیار برخوردار است که دانشگاه علوم بهزیستی و مراکز تحقیقات آن، میتوانند با مجموعه فعالیتهایشان در حوزههایی همچون روانشناسی بالینی، مددکاری، رفاه اجتماعی و حوادث و فوریتهای پزشکی، جنبههای مختلف عوامل انسانی را مورد بررسی قرار بدهند.
وی با اشاره به اینکه هیچ اقدامی نمیتواند نتیجه مطلوب داشته باشد مگر اینکه مطالعات دقیق روی آن انجام شده باشد، گفت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اگر نیاز مدیریت ترافیکی کشور را بداند، میتواند با استفاده از توانایی علمی ۴۰۰ دانشجوی دکترا و ۸۰۰ دانشجوی فوق لیسانس خود، عوامل انسانی را موضوع تحقیق و مطالعه قرار داده و از نتایج آنها، پلیس راهنمایی و رانندگی کشور استفاده کند.
وی افزود: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین میتواند با پلیس راهور، در زمینه آموزش مباحث مرتبط با حوادث ترافیکی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، اجرای طرحهای مشترک پژوهشی، برگزاری دورههای کوتاه مدت آموزشی و در نهایت تقویت مدیریت ترافیکی و کاهش تلفات ناشی از حوادث ترافیکی و جادهای، همکاری داشته باشد.
رئیس پلیس راهور کشور: ظرفیت حرکت به سمت فعالیتهای علمی و پژوهشی در نیروی انتظامی ایجاد شده است
در ادامه این نشست، سردار مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، حادثه منا را به بازماندگان تسلیت گفته و هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی را گرامی داشت.
وی درخصوص همکاری پلیس راهور با دانشگاه علوم بهزیستی، گفت: ظرفیت حرکت به سمت فعالیتهای علمی و پژوهشی در نیروی انتظامی ایجاد شده است و امیدواریم دستاوردهای این فعالیتها و اطلاعات میدانی و به روز که پلیس در اختیار دارد، بتواند در کنترل سوانح ترافیکی که یکی از شاخصهای توسعه یافتگی هر کشور محسوب میشود، بکار گرفته شود.
سردار مهری با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی را نمیتوان در کشور حل کرد مگر برپایه مطالعات پژوهشی و علمی باشد، افزود: اما این مهم، نیاز به برنامه دارد و یکی از این برنامهها، همکاری خوب پلیس راهور با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است.
وی به ایجاد رویکرد جدی استفاده از پژوهشهای کاربردی، صنعتی و انسانی، از دهه ۸۰ و ایجاد مراکز تحقیقات متفاوت کاربردی و بنیادی در همه معاونتهای نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: هم اکنون، تصادفات و آسیبهای ناشی از آن، بعنوان یکی از مسایل جهانی مطرح است بطوری که سازمان بهداشت جهانی، دهه ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ میلادی را «اقدام برای ایمنی» نام گذاری کرده است.
وی افزود: سه عامل «جاده، خودرو و انسان»، در حوادث ترافیکی و میزان آسیبهای ناشی از آن موثرند اما این نکته حائز اهمیت است که «جاده و خودرو» با استانداردهای لازم، میتوانند به کاهش آسیبها کمک کنند، ولی عامل «انسان» یک مولفه اصلی و اساسی است که مجموعهای از رفتارها را شکل میدهد، و متاسفانه با افزایش تولید خودرو، فرهنگ استفاده از آن گسترش نمییابد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اظهار کرد: حدود ۲۴ درصد کشتهها توسط موتورسیکلت رخ میدهد، حدود ۲۰ درصد، عابر پیاده نقش دارد و مابقی، مربوط به خودروهاست.
وی افزود: هرچند که پلیس، مجری قوانین و مقررات است، اما نحوه اجرای مقررات خیلی مهم است که نیازمند کار علمی و راهنمایی اساتید و کارشناسان مربوطه است تا آن قوانین و مقررات را متناسب با فرهنگ کشور، عملیاتی کنیم.
سردار مهری بر انجام تحقیقات کاربردی تاکید کرد و ادامه داد: مسئولان مختلف، چه برای مناسب سازی معابر شهری و برون شهری و چه در تولید وسایل نقلیه استاندارد، بلحاظ قانونی مسئولیتهایی دارند و استانداردهایی را با شرایط کشور تعریف میکنند تا سوانح را به حداقل رسانده و کشتهها را کاهش دهند.
وی با اعلام آمار کشته شدگان و مجروحان ناشی از تصادفات در سال ۹۳ که ۱۶ هزارو ۸۷۲ کشته و ۳۰۰ هزار مجروح را نشان میدهد، گفت: بیش از ۶ درصد درآمد کشور، در تصادفات هزینه میشود که یکی از آنها، هزینه زیادی است که بابت معلولیت سرنشینان خودروهای تصادفی، به کشور تحمیل میشود.
رئیس پلیس راهور افزود: شاید بتوان با فعالیتهای پژوهشی، خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث ترافیکی و تصادفات را کاهش دهیم.
وی گفت: البته هم اکنون نسبت به سالهای گذشته، این خسارات کاهش یافته ولی همچنان عدد بزرگی بابت این موضوع داریم که چون اکثر افراد درگیر، قشر فعال جامعه هستند، آثار و تبعات آن، تاثیرات منفی بسیار بر سلامت جامعه و رشد و پیشرفت کشور میگذارد.
سردار مهری، افزود: این موضوع یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری و مقام معظم فرماندهی کل قوا است و همانطور که در آخرین ملاقات با ایشان، فرمودند، ما باید تلاش کنیم تا حوادث به حداقل رسیده و خسارات جانی و مالی کاهش یابد و این مستلزم آن است که حوادث ترافیکی، جزو اولویتهای کاری ما قرار بگیرد و مدیریت، پیشگیری، آموزش و تغییر رفتار رانندگان را مدنظر قرار دهیم.
وی بر اهمیت تقویت مراقبتهای بهداشتی، پیش بیمارستانی و بیمارستانی بعد از تصادفات تاکید کرد و گفت: یکی از رویکردهای ما در کاهش مصدومیتها، بحث مراقبتهای بهداشتی، پیش بیمارستانی و بیمارستانی است تا میزان مرگ سرنشینان کاهش یابد، ضمن آنکه بازپروری افرادی که دچار مصدومیت شدند، بسیار حائز اهمیت است چرا که از تبعات و آثار سوء آن میکاهد.
وی توجه به مدیریت سوانح ترافیکی را بسیار ضروری دانست و افزود: انتقال سریع مصدومان ناشی از تصادفات برای درمان، تجهیز آمبولانسها، نوسازی و بازسازی این ناوگان، داشتن تجهیزات مناسب امداد و نجات، تامین آمبولانس هوایی مورد نیاز و در نهایت، آموزش برای کاربران، از مسایل اساسی و موثر در کاهش آسیبهای ناشی از سوانح ترافیکی و جادهای است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، ابراز امیدواری کرد، با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بتوانیم موفقترین الگو را با توجه به شرایط کشور در زمینه امداد و نجات، درمان، آموزش و فرهنگ سازی جامعه ارائه بدهیم و برنامه مدون و جامعی را در چشم انداز و افق بیست ساله کشور و در آستانه برنامه ششم توسعه کشور، داشته باشیم.
وی افزود: ضمن آنکه بتوانیم از توانایی علمی اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و یافتههای جدید در تعالی رفتار کارکنان پلیس راهور که مجریان قانون هستند، استفاده کنیم، همانطور که تاکنون از توانایی علمی اساتید برجسته کشور به این منظور، بهره بردهایم.
گفتنی است، تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، با حضور جانشین رئیس پلیس راهور، معاون عملیات پلیس راهور، رئیس پلیس راه، رئیس مرکز تحقیقات پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، مسئولان مراکز کنترل و اجرایی پلیس راهور، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر و مسئول پیشگیری از مصدومیتها و همچنین، معاونان دانشگاه علوم بهزیستی، رئیس و اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه، به امضا رسید.