رفع مشکل سوخترسانی به خودروهای سنگین/بنزین زیر قیمت نفتا صادر میشد
- طبق اعلام شانا، جلیل سالاری روز سهشنبه (ششم اردیبهشتماه) پس از آیین امضای تفاهمنامه پروژه احداث مخزنگاه (انبار نفت) شهید نادر مهدوی در پاسخ به پرسشی که آیا ترک فعلهای رخ داده از سال ۱۳۹۲ در زمینه ساخت مخازن ذخیره فرآوردههای نفتی سبب صادرات این محصولات با قیمتهای پایینتر از نرخ داخلی در سالهای گذشته شده است، گفت: در گذشته پیش از حضور در مسئولیت کنونی خود در این زمینه هشدارهایی را اعلام کردیم، خوشبختانه یکی از محورهای طرح تفحص مجلس شورای اسلامی از وزارت نفت درباره این موضوع است. در دولت گذشته با واکاویهای انجامشده مشخص شد حدود ۱۰ میلیون لیتر نفتا در آمار صادرات روزانه بنزین در نظر گرفته و در نتیجه حجم تولید بنزین به این شکل اضافه شده است.
وی افزود: ایجاد نکردن ظرفیت ذخیرهسازی فرآوردههای نفتی در کشور در سالهای اخیر سبب شد ایران بنزین صادراتی خود را زیر قیمت حتی نفتا صادر کند، از سوی دیگر لغو ابلاغیه ممنوعیت صادرات محصولات رنگی که در دولت گذشته اجرا شد، از مهمترین اقدامهای ما در دولت سیزدهم بود.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران درباره مشکلات سوخترسانی به رانندگان خودروهای سنگین نیز گفت: هماکنون قیمت گازوئیل در ایران نسبت به کشورهای همسایه نسبت یک به ۶۰ دارد، بهطور طبیعی این امر انگیزه برای قاچاق سوخت را ایجاد میکند، از این رو باید این موضوع مدیریت شود. اکنون با مدیریت مصرف و نظارتهای انجامشده و افزایش سهمیهبندی در بعضی از مناطق پرمصرف کشور این موضوع حلوفصل شده است.
سالاری ادامه داد: با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و در سالهای آینده پالایشگاههای مهر و شهید سلیمانی در جنوب کشور ظرفیت ذخیرهسازی در جنوب کشور افزایش مییا. این موضوع ما را در زمینه توزیع داخلی و صادرات به جایگاه مستحکمتری میرساند. همزمان با اجرای طرحهای ذخیرهسازی ما خطوط لوله جابهجایی فرآورده نفتی (خط لوله تابش) را احداث میکنیم.
وی با بیان اینکه با ایجاد پتروپالایشگاه از سوختسوزی به سمت سودمحوری حرکت خواهیم کرد، گفت: همزمان با افزایش تولید فرآوردههای نفتی در کشور باید به فکر بهینهسازی مصرف و جلوگیری از شدت مصرف سوخت در کشور نیز باشیم.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران درباره وضع سوآپ فرآوردههای نفتی در شمال کشور گفت: در گذشته نیز سوآپ فرآوردههای نفتی با کشورهای شمالی در قالب محمولههای کوچک انجام میشد، برای کاهش هزینههای جابهجایی سوخت در کشور در حال استفاده از ظرفیتهای پایانههای موجود در حاشیه دریای خزر هستیم و سوآپ و صادرات فرآورده با همکاری بخش خصوصی در دستور کار است.
سالاری با اشاره به طرحهای پالایشی نو و روند کُند توسعه آنها در کشور گفت: از سازمان خصوصیسازی این تقاضا را داریم که اینگونه طرحها را از فهرست واگذاری خارج کنند تا ما بتوانیم با همکاری بخش خصوصی آنها را توسعه دهیم و این طرحها پس از بهرهبرداری واگذار شوند.
وی درباره طرح ادغام شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و صنایع پتروشیمی نیز تصریح کرد: در شرایط کنونی به نظر بنده اجرای این موضوع کار کارشناسی نیست. هماکنون محدودیتهای کاری این دو شرکت بسیار متفاوت است. برای نمونه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با مسائلی همچون توزیع سوخت بهصورت کارمزد در سراسر کشور و تأمین یارانه روبهروست، در حالی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اینگونه محدودیتها روبهرو نیست.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران گفت: امروزه در بسیاری از پالایشگاههای کشور امکان احداث واحدهای پتروشیمی وجود دارد، از این رو اگر این پالایشگاهها مجبور به توزیع سوخت در کشور نباشند بهسرعت این واحدها را در مجاورت خود میسازند و بنزین خود را به ترکیبات سودآورتری تبدیل میکنند.
سالاری تصریح کرد: تکمیل زنجیره ارزش در پالایشگاهها برای تأمین خوراک پتروشیمیها بحثی مهم است، اما ادغام این دو شرکت در کنار هم به لحاظ محدودیتهای قانونی به صلاح نیست.
وی با بیان اینکه در بودجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران دو ردیف وجود دارد که شامل تأمین منابع مالی از سوی سازمان مدیریت و دوم ۲ درصد کارمزد صادرات فرآوردههای نفتی است، گفت: پرسش این است که چطور میشود زمانی که مدعی هستیم روزانه ۲۴ میلیون لیتر فرآورده صادر شده است چگونه با ۲ درصد کارمزد شرکتهای ما زیانده هستند؛ زمانی که ما سالانه ۲ تا ۳ میلیارد دلار صادرات فرآورده نفتی داشتهایم ۲ درصد کارمزد صادراتی آنها کجا هزینه شده است.