بهرهبرداری از ۱۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان طی ۵ سال
- طبق اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی، با اشاره به تکمیل زیرساختهای حمل و نقل در مناطق کمتر توسعه یافته به عنوان یکی از اولویتهای شرکت ساخت گفت: توسعه شبکه راهها در استان سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان پهناور کشور یکی از مهمترین اهداف و اولویتهای ما در نظر گرفته شده است و هم اکنون احداث یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در این استان در دست اقدام قرار دارد.
وی با اشاره به پراکندگی جمعیت در نقاط دوردست این استان و محرومیت تاریخی آن از شبکه راهها تا پیش از انقلاب اسلامی بیان کرد: با توجه به عدم توسعه کافی شهرهای استان، عدم توازن جمعیتی، پراکندگی جمعیت در نقاط دوردست و مسافت طولانی بین شهرها و همچنین عدم توجه به شبکه راههای این منطقه در پیش از انقلاب، تکمیل زیرساختهای حمل و نقل این استان نسبت به استانهای دیگر از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عمده راهها در این استان تا پیش از انقلاب با مشخصات فرعی درجه دو و به صورت آبنما و در بعضی موارد بدون رویه آسفالتی در حال بهرهبرداری بوده است که از اواخر دهه ۸۰ این وضعیت تغییر کرد و بیش از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی در محورهای شریانی زاهدان- خاش-ایرانشهر- چابهار، ایرانشهر- بم و ایرانشهر- سرباز احداث شد.
خادمی همچنین اعلام کرد: از اوایل دهه ۹۰ نیز نسبت به شروع پروژههای احداث باند دوم در محورهای اصلی برای تبدیل به بزرگراهها اقداماتی صورت گرفت و تاکنون ۴۲۰ کیلومتر بزرگراه در این استان زیرعبور ترافیک قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور و کریدور بزرگراهی جنوب به شمال در شرق کشور را در راستای توسعه استانهای جنوبی و شرقی کشور بسیار کلیدی دانست و گفت: در حال حاضر ۳۱۲ کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور از منطقه کاروان تا پسابندر در این استان قرار دارد که ۳۶ کیلومتر آن زیرعبور است و ۲۱۶ کیلومتر نیز در مرحله احداث است.
وی افزود: تکمیل محور میرجاوه- زاهدان- بم به عنوان بخشی از کریدور شرق به غرب با هدف تسهیل جا به جایی کالا و مسافر از مرز میرجاوه به سمت غرب و مرکز کشور، محور زاهدان- بیرجند، محور زابل- زاهدان به عنوان یکی از شریانهای اصلی استان و محورهای زاهدان- خاش- ایرانشهر- چابهار بخشی از عملیات اجرایی در محورهای مهم ارتباطی این استان است.
خادمی طول بزرگراههای در دست ساخت استان سیستان و بلوچستان را یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: احداث این میزان بزرگراه با توجه به کمبود مصالح، هزینههای بالای نیروی انسانی و شرایط اقلیمی منطقه در نوع خود کم نظیر است و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز طی یک برنامه پنج ساله تکمیل میشود که با این اقدام طول بزرگراههای این استان از میانگین کشور نیز فراتر خواهد رفت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه همچنین توسعه شبکه ریلی استان سیستان و بلوچستان را یکی دیگر از اولویتها در بخش راه آهن خواند و عنوان کرد: در حال حاضر در راستای توسعه محور شرق و سواحل مکران احداث راه آهن چابهار- زاهدان یکی از طرحهای اولویتدار کشور در بخش ریلی است که با توجه به موقعیت ممتاز بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان نقطه کانونی اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا و ایجاد ارتباط تجاری میان هند با کشورهای افغانستان، روسیه و قفقاز محسوب میشود.
خادمی خاطرنشان کرد: راه آهن چابهار- زاهدان یک ابر پروژه ریلی به طول ۶۲۸ کیلومتر و بسیار عظیم است. این مسیر ریلی با پیشرفت ۵۷ درصدی در حال اجرا است که ۷۰ درصد زیرسازی مسیر انجام شده است و ۱۵۴ کیلومتر آن در سال جاری به بهره برداری میرسد.