نقش دانشگاه در بازتعریف رسانه در دنیای امروز
خبرگزاری میزان - رئیس صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: رسانهها در دنیای سلطه با تسلط بر افکار، عقاید، احساسات و عواطف تکتک انسانها اهدافش را دنبال میکند و دانشگاهها باید نقش رسانه را در دنیای امروز بازتعریف کند.
خبرگزاری میزان -
به، به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، علی سرافراز با حضور در دانشگاه صدا وسیما، با بیان اینکه در دنیا تحولات فناورانه زیادی رخ داده است، اظهار داشت: امروز رسانه ابزار سلطه بر جهان شده است.
سرافراز افزود: رسانهها در دنیای سلطه با تسلط بر افکار، عقاید، احساسات و عواطف تکتک انسانها اهدافش را دنبال میکنند.
وی با بیان اینکه زمانی در دنیا قدرت هستهای حرف اول را میزد یا در دورهای، نانو برترین فناوری محسوب میشد و ابزاری برای سلطه بر جهان بود، گفت: اکنون دنیا به سمتی پیش رفته است که هر کس از ابزار رسانه به درستی استفاده کند میتواند بر دنیا تسلط یابد.
رئیس صدا وسیمای جمهوری اسلامی افزود: بخش عمدهای از این تسلط از طریق اینترنت محقق میشود و با تلفیق آن با برودبند و برودکست و ابزارهای ماهوارهای این سلطه چند برابر میشود.
سرافراز با اشاره به اینکه اکنون مرکز اینترنت در آمریکاست و این کشور برخلاف گذشته که برخی ابزارهایش را بین شرکایش تقسیم میکرد، مایل به اشتراک گذاشتن اینترنت با هیچ کشور و قدرت دیگری نیست، گفت: این کشور قدرت هستهایاش را با کشورهای همسو با خود تقسیم کرده تا بتواند با همراهانش جبههای برتر تشکیل دهد اما بستر اینترنت را با هیچ قدرتی سهیم نشده و هیچ کشوری تا کنون نتوانسته این ابزار قدرت او را تحدید کند تا جایی که حتی کشورهای اروپایی هم به آن اعتراض کردهاند و کشوری مثل آلمان در صدد است که برای آن چارهای بیندیشد.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه امروز ابزار دادههای مرکزی اینترنت در اختیار آمریکاست، گفت: قدم اول برای آنها این است که با این ابزار، علایق و احساسات را بشناسند و بدانند که در فکر آدمها چه میگذرد تا در مرحله بعد بر دنیا سلطه یابند.
وی با بیان مثالی در سلطهیابی اقتصادی گفت: آمریکا اگر بخواهد بر منطقهای مثل آمریکای جنوبی سلطه اقتصادی یابد با آگاهی از علایق آنها در زمینه آداب، رسوم و آیینها میتواند آنچه را که این مردم دوست دارند، تولید کند و بازارشان را در دست بگیرد .
سرافراز در ادامه تأکید کرد که قدم دوم آنان در سلطه این است که چگونه میتوان براین افکار نفوذ کرد و برآن تأثیر گذاشت و آن را مدیریت کرد.
رئیس صدا وسیمای جمهوری اسلامی افزود: باید بدانیم چگونه با چنین پدیدهای مواجه شویم، با آن چه کنیم و ضمن حفظ هویتمان بتوانیم از این ابزار بهره ببریم.
سرافراز با بیان اینکه شبکههای اجتماعی و محتوای آنها بر لایههای زندگی مردم اثر میگذارد و تغییرات اساسی در آن ایجاد میکند، تأکید کرد: باید بدانیم در مقابل این پدیده چه باید کرد و دانشگاه میتواند در این راه نقشی تاریخی ایفا کند.
وی سپس درباره دانشگاه صداوسیما و رابطهاش با رسانه گفت : بنای دانشگاه از ابتدا بر آن بود که برای سازمان، نیروی متخصص تربیت کند و این نیروی انسانی را دو نوع میتوان تربیت کرد: یکی تربیت نیرویی که صرفا کارمند شود و دیگری تربیت نیرویی که تولیدکننده باشد.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه اکنون سازمان صداوسیما با تعدد نیرو و مشکل تأمین بودجه برای نیروی انسانی مواجه است گفت: وظیفه دانشگاه این است که ضمن تربیت نیروهای متخصص، راهی برای داشتن سازمانی چابک و تخصصی بیابد.
سرافراز ایجاد رشتههای تخصصی رسانه مانند رشته فیلمنامهنویسی برای مجموعههای تلویزیونی را در دانشگاه صداوسیما ضروری خواند و گفت: سریالها بیشترین اثرگذاری را دارند و مهمترین اصل سریال، فیلمنامه آن است. مهمترین ضعف ما در این زمینه نیز فیلمنامه نویسی است زیرا از نظر بازیگر و کارگردانی مشکلی نداریم.
وی ایجاد رشتههایی در زمینه رسانههای نوین و بازتعریف برخی رشتههای دانشگاه نظیر صدابرداری را از دیگر نیازهای رسانه ملی برشمرد و بر لزوم تشکیل دورههای کارگاهی برای دانشجویان تاکید کرد. دکتر سرافراز گفت: دانشجوی دانشگاه صداوسیما باید احساس کند در آینده یک تولیدکننده است و وارد بازار کار میشود. وی تأکید کرد: دانشگاه باید به سمتی پیش برود که نیروهایی حرفهای تربیت کند .
سرافراز در خصوص موضوعات تحقیقی پایان نامه ها در دانشگاه صداوسیما اظهار داشت : این موضوعات باید بین دانشگاه و تولید رسانه پیوند ایجاد کند و لذا دانشگاه باید بررسی کند که چهطور میتوان بهشکل تشکیلاتی این پیوند را برقرارکرد تا از نتیجه پژوهشهای دانشگاهی در مسیر افزایش کیفی تولید بهره برد.
وی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه به اتاق فکری کاربردی برای صداوسیما بدل شود و پاسخ سوالهای اساسی درباره رسانه، کارکرد، نقش و جایگاه آن و چگونگی بهرهبردن از این ابزار در دنیای امروز را برای پیشبرد اهداف رسانه ملی بیابد.
انتهای پیام/
سرافراز افزود: رسانهها در دنیای سلطه با تسلط بر افکار، عقاید، احساسات و عواطف تکتک انسانها اهدافش را دنبال میکنند.
وی با بیان اینکه زمانی در دنیا قدرت هستهای حرف اول را میزد یا در دورهای، نانو برترین فناوری محسوب میشد و ابزاری برای سلطه بر جهان بود، گفت: اکنون دنیا به سمتی پیش رفته است که هر کس از ابزار رسانه به درستی استفاده کند میتواند بر دنیا تسلط یابد.
رئیس صدا وسیمای جمهوری اسلامی افزود: بخش عمدهای از این تسلط از طریق اینترنت محقق میشود و با تلفیق آن با برودبند و برودکست و ابزارهای ماهوارهای این سلطه چند برابر میشود.
سرافراز با اشاره به اینکه اکنون مرکز اینترنت در آمریکاست و این کشور برخلاف گذشته که برخی ابزارهایش را بین شرکایش تقسیم میکرد، مایل به اشتراک گذاشتن اینترنت با هیچ کشور و قدرت دیگری نیست، گفت: این کشور قدرت هستهایاش را با کشورهای همسو با خود تقسیم کرده تا بتواند با همراهانش جبههای برتر تشکیل دهد اما بستر اینترنت را با هیچ قدرتی سهیم نشده و هیچ کشوری تا کنون نتوانسته این ابزار قدرت او را تحدید کند تا جایی که حتی کشورهای اروپایی هم به آن اعتراض کردهاند و کشوری مثل آلمان در صدد است که برای آن چارهای بیندیشد.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه امروز ابزار دادههای مرکزی اینترنت در اختیار آمریکاست، گفت: قدم اول برای آنها این است که با این ابزار، علایق و احساسات را بشناسند و بدانند که در فکر آدمها چه میگذرد تا در مرحله بعد بر دنیا سلطه یابند.
وی با بیان مثالی در سلطهیابی اقتصادی گفت: آمریکا اگر بخواهد بر منطقهای مثل آمریکای جنوبی سلطه اقتصادی یابد با آگاهی از علایق آنها در زمینه آداب، رسوم و آیینها میتواند آنچه را که این مردم دوست دارند، تولید کند و بازارشان را در دست بگیرد .
سرافراز در ادامه تأکید کرد که قدم دوم آنان در سلطه این است که چگونه میتوان براین افکار نفوذ کرد و برآن تأثیر گذاشت و آن را مدیریت کرد.
رئیس صدا وسیمای جمهوری اسلامی افزود: باید بدانیم چگونه با چنین پدیدهای مواجه شویم، با آن چه کنیم و ضمن حفظ هویتمان بتوانیم از این ابزار بهره ببریم.
سرافراز با بیان اینکه شبکههای اجتماعی و محتوای آنها بر لایههای زندگی مردم اثر میگذارد و تغییرات اساسی در آن ایجاد میکند، تأکید کرد: باید بدانیم در مقابل این پدیده چه باید کرد و دانشگاه میتواند در این راه نقشی تاریخی ایفا کند.
وی سپس درباره دانشگاه صداوسیما و رابطهاش با رسانه گفت : بنای دانشگاه از ابتدا بر آن بود که برای سازمان، نیروی متخصص تربیت کند و این نیروی انسانی را دو نوع میتوان تربیت کرد: یکی تربیت نیرویی که صرفا کارمند شود و دیگری تربیت نیرویی که تولیدکننده باشد.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه اکنون سازمان صداوسیما با تعدد نیرو و مشکل تأمین بودجه برای نیروی انسانی مواجه است گفت: وظیفه دانشگاه این است که ضمن تربیت نیروهای متخصص، راهی برای داشتن سازمانی چابک و تخصصی بیابد.
سرافراز ایجاد رشتههای تخصصی رسانه مانند رشته فیلمنامهنویسی برای مجموعههای تلویزیونی را در دانشگاه صداوسیما ضروری خواند و گفت: سریالها بیشترین اثرگذاری را دارند و مهمترین اصل سریال، فیلمنامه آن است. مهمترین ضعف ما در این زمینه نیز فیلمنامه نویسی است زیرا از نظر بازیگر و کارگردانی مشکلی نداریم.
وی ایجاد رشتههایی در زمینه رسانههای نوین و بازتعریف برخی رشتههای دانشگاه نظیر صدابرداری را از دیگر نیازهای رسانه ملی برشمرد و بر لزوم تشکیل دورههای کارگاهی برای دانشجویان تاکید کرد. دکتر سرافراز گفت: دانشجوی دانشگاه صداوسیما باید احساس کند در آینده یک تولیدکننده است و وارد بازار کار میشود. وی تأکید کرد: دانشگاه باید به سمتی پیش برود که نیروهایی حرفهای تربیت کند .
سرافراز در خصوص موضوعات تحقیقی پایان نامه ها در دانشگاه صداوسیما اظهار داشت : این موضوعات باید بین دانشگاه و تولید رسانه پیوند ایجاد کند و لذا دانشگاه باید بررسی کند که چهطور میتوان بهشکل تشکیلاتی این پیوند را برقرارکرد تا از نتیجه پژوهشهای دانشگاهی در مسیر افزایش کیفی تولید بهره برد.
وی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه به اتاق فکری کاربردی برای صداوسیما بدل شود و پاسخ سوالهای اساسی درباره رسانه، کارکرد، نقش و جایگاه آن و چگونگی بهرهبردن از این ابزار در دنیای امروز را برای پیشبرد اهداف رسانه ملی بیابد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *