تاریخ مشترک آمریکا و کانادا در موضوع مدارس شبانه روزی بومیان
- یکی از طراحان سیاست مدارس شبانه روزی کانادا، در مقالهای در سال ۱۸۷۹، به مدارس شبانه روزی که به تازگی در آمریکا تأسیس شده بودند نگاه کرد و از کانادا خواست تا مدارس مشابهی ایجاد کند.
به گزارش «سی بی سی»، بر اساس آن مقاله نیکلاس داوین، دولت فدرال کانادا، سه مدرسه از این قبیل را افتتاح کرد که در سال ۱۸۸۳ در استان ساسکاچوان شروع به کار کرد.
گزارش کمیته حقیقت و آشتی کانادا، می گوید که هر دو کشور ایدههایی را از اصلاحخانههایی که در اروپا برای کودکان فقیر شهری ساخته میشدند، وام گرفتند.
نیاکان بومیان کنونی به مؤسسهای منتقل شدند که بیشترین تأثیر را بر برنامه کانادا داشت؛ مدرسه صنعتی بومیان «کارلایل» در پنسیلوانیا که اکنون منحل شده است.
موسس آن مدرسه یک افسر ارتش به نام ریچارد پرات بود، که به طرز بدنامی فلسفه پشت برنامه خود را بیان کرد؛ «سرخپوستان را از درون بکشید و مردم را نجات دهید»؛ به این معنی که مردم بومی باید با فرهنگ غربی خوی میگرفتند.
این فلسفه موجی از آسیب را به خانوادههای بومیان وارد کرد.
وارن پتوسکی، مردی بومی که ساکن میشیگان است، گفت که یک نسل از کودکان از والدین خود جدا میشدند و این بر والدین نسل بعدی تأثیر میگذاشت.
به گفته وی، پدرش در مورد تجربیات خود در این نوع مدارس مدرسه شبانه روزی صحبت نمیکند، درست همانطور که پدربزرگش قبل از او از این کار امتناع میکرد.
پتوسکی، گفت که یکی از نزدیکانش توسط یک معلم در این مدارس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و زن دیگری هم که در این مدارس مورد ضرب و شتم قرار گرفت، همچنان آسیب مادامالعمر را تحمل میکند.
او همچنین توضیح داد که چگونه یک سرایدار از دانشآموزان دختر سوء استفاده جنسی میکرده است؛ همچنین به دانش آموزان آموزش داده میشد که از فرهنگ خود بیزار باشند.
تاریخ آمریکا همچنین جزئیات ناراحتکنندهای را به یاد میآورد که در آن از مردمان بومی به عنوان «وحشیهای سرخپوست بیرحم» یاد شده است.
جیمز کادول، یک بومی اهل داکوتای جنوبی، به یاد میآورد که دههها پیش در مدرسه شبانهروزی او که توسط کلیسا اداره میشد، به دانشآموزان دستور داده میشد تا کتابهایی را بخوانند که از بومیان به عنوان افراد وحشی یاد میکرد.
گزارشهای رسمی نشان میدهند که چندین کودک هنگام حضور در مدرسه شبانه روزی در میشیگان، جان خود را از دست داده اند.
تا سال ۱۹۲۶، بیش از ۸۰ درصد از کودکان بومی در سن مدرسه در مدارس شبانه روزی در آمریکا تحصیل میکردند.
وزارت کشور آمریکا همچنان چهار مدرسه شبانه روزی را در اوکلاهما، کالیفرنیا، اورگان و داکوتای جنوبی اداره میکند.