«موقعیت مهدی» هشت میلیارد تومان فروخت/استقبال مخاطبان از سینمای دفاع مقدس
- فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر توانست در میان آثار اکران نوروز با فروشی معادل هشت میلیارد تومان در رتبه دوم جدول بایستد، این فروش فوق العاده در حالی رخ میدهد که این فیلم اثری با محوریت دوران دفاع مقدس و غیر کمدی است.
فیلم در جشنواره با استقبال خوبی از سوی اهالی رسانه، منتقدین و مخاطبان سینماهای مردمی روبرو شد و در نهایت توانست در چهارده بخش مختلف نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شود و در نهایت در پنج رشته این جایزه مهم سینمایی را از آن خود کرد.
«موقعیت مهدی» توانست در بخشهای بهترین موسیقی، بهترین صدابرداری، بهترین جلوه های ویژه میدانی، بهترین کارگردانی کار اول و همچنین بهترین فیلم سیمرغ بلورین چهلمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود نماید.
موفقیتهای موقعیت مهدی در جشنواره فیلم فجر در حالی رخ میداد که این فیلم به زبان ترکی و با زیرنویس پخش شد، با این وجود به دلیل فضاسازی مناسب و کارگردانی خوب این اتفاق نه تنها نقطه ای منفی برای اثر محسوب نمیشد بلکه توانست واقعی بودن لحظات دراماتیک را بهتر و بیشتر به نمایش بگذارد.
حجازی فر بعد از موفقیت در عرصه بازیگری و حضور در آثاری همچون ماجرای نیمروز، رد خون، ایستاده در غبار، بی همه چیز و بسیاری دیگر از آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی نخستین بار به سراغ ساخت فیلمی در باب دوران دفاع مقدس و برادران شهید باکری رفت.
این سینما طی سالیان گذشته نسبت به دهه هفتاد در کمیت و کیفیت با افت چشمگیری روبرو بوده و شاید نمونه های کمی همچون «تنگه ابوقریب» ساخته شد، «موقعیت مهدی» اما توانست با زبانی شاعرانه و عاشقانه وجهه دیگری از رزمندگان دوران دفاع مقدس و زندگی آنها را به نمایش بگذارد.
فیلم با محوریت قرار دادن زندگی برادران شهید باکری به عملیاتهای لشکر ترک زبان عاشورا می پردازد، نکته مهم اما چگونگی نگاه به شخصیت مهدی باکری است، نگاهی که صرفا به صحنه های جنگی و اکشن ختم نشده و زندگی عادی یک شهید را با تمام چالشهای متفاوتش به تصویر می کند.
پرداختن به موضوع خانواده و دغدغه های ازدواج یک رزمنده و روابط عاشقانه وی نمودی شاعرانه به اثر بخشیده است، موقعیت مهدی در نزدیک شدن به مخاطب به خوبی عمل می کند زیرا این فیلم به دنبال شعار دادن و اسطوره سازی نیست، این فیلم می خواهد آنچه حقیقت داشته را به نمایش بگذارد و به همین دلیل مخاطب با آن احساس همذات پنداری پیدا می کند.
فضاسازی مناسب و اتمسفر اثر که از فیلمنامه و کارگردانی درست حجازی فر نشات گرفته اما در پیش روی خود استفاده از تعداد زیادی نابازیگر را می بیند که در فیلم چنین نمودی پیدا نمی کند، حجازی فر توانسته از تمامی نابازیگران به اندازه نیاز فیلمنامه بازی بگیرد و کمتر کسی را در فیلم می بینیم که به دنبال خودنمایی باشد.
«موقعیت مهدی» در گیشه هم موفق بوده است، این فیلم به عنوان یکی از نمایندگان اکران نوروزی در کنار آثاری همچون شادوران، «سگ بند»، روز صفر و مرد بازنده راهی سینماها شد و تاکنون با عبور از مرز هفت میلیارد تومان فروش در رتبه دوم جدول فروش سال ۱۴۰۱ ایستاده است.
این فیلم در ژانر جنگ و دفاع مقدس ساخته شده است، شاید در اولین نگاه برای چنین فیلمی نمیتوان گیشه خوبی را ترسیم کرد اما موقعیت مهدی نشان داد که میتوان با پرداخت مناسب به موضوعات دوران دفاع مقدس بار دیگر می توان مخاطبان را به سالن سینما کشاند. فیلمی که بدون حضور چهره های بفروش سینمایی توانسته بالاتر از فیلمهای پربازیگری همچون روز صفر، شادروان و «مرد بازنده» قرار گیرد.