حقی: کره‌ای‌ها هم بودند نتایج رکابزنان ایران تغییر نمی‌کرد/ با این تدارک و دوچرخه‌ها در بازی‌های آسیایی زنگ تفریح می‌شویم

6:45 - 15 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۹۴۸
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
سرمربی تیم ملی دوچرخه‌سواری گفت: دوچرخه‌ای که چایچی با آن رکاب زد مدل سال ۲۰۱۴ است، اما رکابزنان تیم قزاقستان حداقل با دوچرخه‌های ۲۰۲۰ رکاب می‌زدند.

علیرضا حقی در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد درخشان تیم ملی دوچرخه‌سواری  در مسابقات جاده قهرمانی آسیا در تاجیکستان، اظهار داشت: رقابت‌های قهرمانی آسیا همیشه از سطح کیفی خوب و بالایی برخوردار بوده و اینگونه نیست که بخواهیم عملکرد قابل قبول تیم ملی را به صِرف عدم حضور یک کشور زیر سوال برد. علاقمندان به دوچرخه‌سواری کاملا آگاه هستند که در بخش پیست کشور‌های کره‌جنوبی، چین و ژاپن رقبای اصلی به شمار می‌روند، اما در بخش جاده قزاقستان، ازبکستان و ژاپن در کنار ایران قدرت‌های آسیا هستند؛ البته در سال‌های اخیر مغولستان پیشرفت چشمگیری داشته و اکنون در رنکینگ تیم دوم آسیا است.

وی افزود: در واقع تست کرونای رکابزنان تیم ملی کره‌جنوبی در شب قل از اعزام مثبت شد و به همین ترتیب کره‌ای‌ها امکان حضور در قهرمانی آسیا را نداشتند. البته حتی در صورت حضور کره‌ای‌ها تغییراتی در نتایج رکابزنان ایرانی به وجود نمی‌آمد، زیرا آن‌ها رقیب ایران در بخش جاده نمی‌شوند.
 
سرمربی تیم ملی دوچرخه‌سواری درخصوص کمبودهایی که در رکابزنان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، خاطرنشان کرد: پیش از اعزام به قهرمانی آسیا در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده بودم که قطعا مدال خواهیم گرفت و این در شرایطی بود که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که دوچرخه‌سواری ایران هیچ شانسی برای کسب مدال ندارد. نکته مهم دیگر که لازم است به آن توجه شد آنکه تیم اعزامی به قهرمانی آسیا جوان‌ترین ترکیبی بود که تا به حال به این رقابت‌ها اعزام شده بود و این خود نشان از آن دارد که می‌توانیم با برطرف کردن کمبود‌های سخت افزاری به این رکابزنان جوان امیدوار باشیم. این قول را می‌دهم که در مسابقات بعدی بیشتر به جوانان اعتماد خواهم کرد و میانگین سنی تیم ملی را کاهش خواهم داد.
 
وی تصریح کرد: در رده سنی جوانان اگر با تیم کامل اعزام می‌شدیم صد در صد مدال می‌گرفتیم، اما متاسفانه به حاطر مشکلات مالی تنها یک رکابزن در رده سنی جوانان راهی تاجیکستان شد. در رده سنی امید تیمی کامل‌تر اعزام شد و به نظرم علی لبیب با وجود ایستادن در رده ششم یکی از بهترین روز‌های خودش را سپری کرد. در واقع ما نفرات را بر اساس نموداری که برگزارکنندگان مسابقات به ما داده بودند انتخاب کردیم، اما متاسفانه مسیر مسابقه بسیار سنگین‌تر از آن چیزی بود که در نمودار قرار داده بودند.
 
سرمربی تیم ملی دوچرخه‌سواری تاکید کرد: در بخش بزرگسالان محمد چایچی نتیجه فوق‌العاده‌ای کسب کرد و به نظرم بهترین عملکرد دوران ورزشی خود را به نمایش گذاشت. محمد گنج‌خانلو و میرصمد پورسیدی هم عالی بودند، اما نباید از یاد برد که رکابزنانا ایران هم از نظر تجهیزات و هم از نظر روحی و روانی در شرایط خوبی قرار ندارند. به فرض مثال دوچرخه‌ای که چایچی با آن رکاب زد مدل سال ۲۰۱۴ و برای ۸ سال پیش است، اما برای نمونه رکابزنان تیم قزاقستان حداقل با دوچرخه‌های ۲۰۲۰ رکاب می‌زدند.  
 
وی با تاکید بر تجهیزات محور بودن رشته دوچرخه‌سواری، اظهار کرد: هرچند توانستیم با تلاش فراوان و کسب مدال در قهرمانی آسیا ناکامی‌ها گذشته را تا حدودی جبران کنیم، اما واقعا با این لوازم و تجهیزات و چنین تدارکی در بازی‌های آسیایی زنگ تفریح سایر حریفان خواهیم بود، زیرا هم سطخ بازی‌های آسیایی بالاتر است و هم اینکه کشور‌ها با تدارک بسیار ویژه پا به این بازی‌ها می‌گذارند. در حال حاضر هم از نظر حضور در تور‌ها و مسابقات بین‌المللی و هم از لحاظ امکانات و دوچرخه با مشکل مواجهیم.  
 
حقی در پایان در مورد برنامه پیش روی تیم ملی پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۴، گفت: طبق برنامه قرار است به زودی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قزاقستان در دو بخش سرعت و نیمه استقامت راهی این کشور شویم. در بخش نیمه استقامت با یک رکابزن در رده سنی امید و ۲ رکابزن بزرگسال راهی قزاقستان خواهیم شد. همچنین این رقابت‌ها سطح خوبی دارد و امتیازات آن در کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس تاثیرگذار است. 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *