درگاه یکپارچه خدمات قضایی/ چگونه از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟
_ همانطور که از نام درگاه یکپارچه خدمات قضایی مشخص است، شهروندان با مراجعه به آدرس my.adliran.ir مجموعه ای از خدمات قضایی را در یک سامانه به صورت الکترونیک و غیرحضوری دریافت میکنند. توجه به این نکته ضروری است که بهرهمندی از خدمات این سامانه مستلزم ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثبت نام الکترونیک(ثنا) است.
هنگامی که شما آدرس را در مرورگر تایپ کنید، به صفحه «خدمات قضایی من» هدایت میشوید. در این صفحه، ابتدا هویت شما از طریق کد ملی و رمز شخصی که از طرف «ثنا» به گوشی شما پیامک شده، احراز میشود.
در صورتی که رمز شخصی خود را فراموش کرده اید، در همین صفحه با کلیک روی «رمز عبور خود را فراموش کرده ام» میتوانید آن را بازیابی کنید. شماره ملی و رمز شخصی را وارد و روی «مرحله بعد» کلیک کنید تا رمز موقت ثنا را با سرشماره ADLIRAN از طریق پیامک دریافت کنید. چنانچه زمان اعتبار رمز موقت شما منقضی نشده باشد، پیامی با محتوای «رمز موقت قبلا برای شما ارسال شده است» دریافت میکنید. پس کافی است، به بخش پیامکهای گوشی خود مراجعه و پیامک ADLIRAN را باز کنید تا رمز موقت را مشاهده کنید. اما اگر به هر علتی رمز موقت را فراموش کرده اید، روی گزینه «ارسال مجدد رمز موقت» در صفحه پیش رو کلیک کنید تا رمز موقت جدیدی برای شما ارسال شود.
همچنین میتوانید رمز موقت خود را با استفاده از دستور «رمزموقت پنج رقمی دلخواه#کدملی#۵» و ارسال آن به سرشماره ۱۰۰۰۴۹۱ تعیین کنید. توجه داشته باشید که به دلایل امنیتی زمان استفاده از رمز موقت در هر بار ورود به سامانه، ۱۵ دقیقه است و برای ادامه استفاده از خدمات، دوباره باید رمز موقت را وارد کنید.
با وارد کردن رمز موقت و کلیک روی «ورود» به صفحه اصلی «خدمات قضایی من» هدایت میشوید. اولین چیزی که توجه شما را جلب میکند، نام و نام خانوادگی شما در سمت چپ بالای این صفحه است. در سمت چپ این صفحه، همچنین یک مستطیل کوچک با ۳ نشانه فلش رو به بالا، قطره و فلش رو به پایین مشاهده میشود. با فلشها میتوانید به سرعت به بالا یا پایین صفحه حرکت کنید و با استفاده از نشانه قطره میتوانید رنگ مورد علاقه خود را برای کادر بالای صفحه انتخاب کنید.
اما بخش مهم این صفحه، مجموعه ای از خدمات است که فعلا در قالب ۲۰ خدمت آنلاین در دسترس شهروندان قرار گرفته است.
ابلاغ الکترونیک قضایی، اطلاعرسانی پرونده، اطلاعرسانی با رمز پرونده و گواهی عدم سوء پیشینه در ردیف اول و ثبت شکواییه سرقت، نوبتدهی قضایی، استعلام وضعیت وکیل و استعلام وضعیت کارشناس در ردیف دوم قرار گرفته اند.
در ردیف سوم، استعلام سوابق محکومیتهای مالی، استعلام مدارک قضایی، قراردادهای وکالت من و پرداخت اینترنتی مشاهده میشود. جلسه، نظرسنجیهای من، فهرست دفاتر خدمات و سامانه ثبت من در ردیف چهارم و سامان سامع، سامانه مشارکت نهادهای مردمی، دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری و تجدیدنظرخواهی دیوان عدالت اداری هم در ردیف پنجم قرار دارند.
در این متن با بخش ابلاغ الکترونیک و زیربخشهای آن آشنا میشوید.
سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی
پیش از این، ابلاغیههای قضایی به صورت فیزیکی و به وسیله مامور ابلاغ تحویل ذینفعان می شد. در حالی که اکنون با پیاده سازی سامانه ابلاغ قضایی، همه ابلاغها به جز برخی موارد خاص، از طریق پیامک و درگاه یکپارچه خدمات قضایی ممکن شده است. اما از آنجا که گاهی سامانه پیامکی با اختلال مواجه میشود، بهتر است به طور متناوب به سامانه ابلاغ قضایی به آدرس مراجعه کنید.
این در حالی است که ۴ لینک متفاوت برای سامانه ابلاغ الکترونیک پیش بینی شده تا در صورت در دسترس نبودن یک لینک، شهروندان امکان استفاده از لینکهای دیگر را داشته باشند. همچنین ابلاغیهها در قالب پیدیاف قابلیت دسترسی دارند. بنابراین نصب نرمافزاری که قابلیت نمایش pdf را دارد، روی دستگاه شما ضروری است. معروفترین نرمافزار برای مشاهده این نوع از
فایلها نرمافزار Adobe Acrobat Reader است.
جزئیات سامانه ابلاغ
با کلیک روی «ابلاغ الکترونیک قضایی» به صفحه ای دسترسی خواهید یافت که اکنون گزینههای ابلاغیههای جدید، ابلاغیههای مشاهده شده، دریافت با رمز، دریافت با شماره و سامانه آگهی الکترونیک قابل مشاهده است.
در صورتی که ابلاغیه جدیدی داشته باشید، تعداد آن روی گزینه «ابلاغیههای جدید» دیده میشود. با کلیک روی «ابلاغیههای جدید» به صفحه ای هدایت میشوید که بازههای زمانی ۳ ماهه را میتوانید انتخاب کنید. بازه زمانی پیشفرض از زمان ورود تا ۳ ماه قبل از آن است.
در صورت نیاز روی دکمه «۳ ماه قبل» کلیک کنید تا ابلاغیههای 3چ۳ ماه تا ۶ ماه قبل و بیشتر را مشاهده کنید. با کلیک روی «بازیابی اطلاعات» ابلاغیههای شما قابل دسترس خواهد بود. به این ترتیب شماره ابلاغیه و تاریخ صدور ابلاغیه در جدولی نمایش داده خواهد شد که با کلیک روی «مشاهده»، متن کامل آن را میتوانید ببینید.
در بخش «ابلاغیههای مشاهده شده» هم پس از تعیین بازه زمانی که در این قسمت به صورت ماهیانه است، با کلیک روی «جستجوی ابلاغیه» میتوانید ابلاغیههای مشاهده شده را دوباره ببینید.
همچنین در بخش «دریافت با رمز» این امکان وجود دارد که با ثبت شماره پرونده، ردیف فرعی که همان کد ملی شماست و رمز پرونده و سپس کلیک روی «بررسی اطلاعات» به ابلاغیه مورد نظر دست یابید.
علاوه بر این، با کلیک روی گزینه «دریافت با شماره»، تاریخ صدور ابلاغیه و شماره ابلاغیه را وارد و پس از آن روی «بررسی اطلاعات» کلیک کنید.
سامانه آگهی الکترونیک
در بخش «سامانه آگهی الکترونیک» گزینههای «آگهی اوراق قضایی» و «آگهی اعلامی» مشاهده میشود. بنابراین همه افراد(حتی کسانی که حساب کاربری ندارند) با مراجعه به آدرس agahi.adliran.ir و ثبت اطلاعات خود، انتخاب بازه زمانی و سپس کلیک روی «بازیابی اطلاعات» میتوانند آگهیهای مربوط به خود را مشاهده کنند. در جدول ارائه شده در این صفحه، اطلاعاتی چون شماره ابلاغیه، شماره پرونده، موضوع، مخاطب و تاریخ صدور دیده میشود. با کلیک روی «مشاهده»، متن مورد نظر در دسترس قرار میگیرد.
این در حالی است که پیش از این، ابلاغ آگهیهای قضایی برای افراد مجهولالمکان به وسیله انتشار آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار صورت می گرفت.
بنابراین تاکید میشود، «راهنمای آگهی الکترونیک» را که در همین صفحه در دسترس است، مطالعه کنید. چراکه در ماده ۱۶ آیین نامه نحوه استفاده از سامانههای رایانه ای و مخابراتی، موضوع مواد ۱۷۵ و ۱۷۶ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: «در صورت مجهولالمکان بودن مخاطب و عدم دسترسی به حساب کاربری، ابلاغ اوراق قضایی از طریق آگهی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامههای کثیرالانتشار به تشخیص مرکز انجام میشود و مقرر میگردد که مخاطب موظف است برای ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام کند». همچنین تبصره ۲ ماده مذکور مقرر می دارد، «در هر مورد که به موجب قانون، انتشار آگهی ضروری باشد، انجام آن به طریق فوق، کافی و معتبر است».