کاظمیفرد: تمام خدمات دیوان عدالت اداری در سال آینده غیرحضوری میشود / تاکید حجت الاسلام والمسلمین مظفری بر ارزیابی مجدد سامانههای دیوان
_ نشست رئیس دیوان عدالت اداری با رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با هدف بهرهگیری از ظرفیت این مرکز در جهت ارتقای خدماتدهی غیرحضوری دیوان امروز صبح برگزار شد.
در ابتدای این نشست رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه از سال ۹۷ ثبت شکایات در دیوان عدالت اداری از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی آغاز شده است، گفت: مرحله دوم این اقدام در آبان ماه سال جاری با ثبت دادخواست تجدید نظر به صورت غیرحضوری ادامه یافت و امیدواریم مرحله سوم آن نیز به سرعت اجرایی شود.
حجت الاسلام والمسلمین مظفری با اشاره به اینکه برخی از سامانههای موجود در دیوان عدالت اداری نیازمند اصلاح هستند، تاکید کرد: این سامانهها برخی از مشکلات مردم را مرتفع کردهاند، اما نتوانسته مشکلات را به صورت کامل حل کنند به همین علت باید کارکرد این سامانهها مورد ارزیابی قرار گیرد تا با ارائه راهکارهایی، خدمات مناسبتری به مردم ارائه دهیم.
وی در ادامه با بیان اینکه هدف از ایجاد این سامانهها این است که بلافاصله بعد از طرح دادخواست توسط مردم به شعبه ارجاع شود، اظهار کرد: باتوجه به وجود برخی مشکلات، این موضوع به طور کامل عملیاتی نشده است و از مرکز آمار و فناوری اطلاعات انتظار داریم که در این مقطع زمانی به یاری دیوان عدالت اداری بیاید تا خدمات مناسبتری به مردم ارائه دهیم.
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه یکی از تأکیدات حجت الاسلام و المسلمین اژهای موضوع هوشمندسازی در قوه قضاییه است، تأکید کرد: یکپارچهسازی در قوه قضاییه باید اتفاق بیفتد و یک مجموعه واحد باید موضوع فناوری را هدایت و سیاستهای قوه قضاییه را پیادهسازی کند.
وی در ادامه با بیان اینکه تعدد سامانهها در دیوان عدالت اداری مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است، گفت: باید این سامانهها ساماندهی شود و مورد پالایش و ارزیابی قرار گیرند تا خدمات مناسبتری در اختیار مردم قرار دهند.
در ادامه این نشست رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تمام خدمات دیوان عدالت اداری به صورت غیرحضوری صورت خواهد گرفت، گفت: اقدامات لازم برای غیرحضوری کردن تمامی کارها در دیوان عدالت اداری انجام شده است و در سال آینده همه خدمات دیوان عدالت اداری به صورت غیرحضوری خواهد بود.
محمد کاظمیفرد با تأکید بر اینکه دیوان عدالت اداری این ظرفیت را دارد که تمامی خدماتش را به صورت غیرحضوری ارائه دهد، تأکید کرد: دیوان عدالت اداری اولین دستگاه در قوه قضاییه خواهد بود که تمامی خدماتش به صورت غیرحضوری ارائه خواهد شد و در آینده شاهد تسری این موضوع به سایر بخشهای قوه قضاییه خواهیم بود.
وی در ادامه با بیان اینکه درگاه ارتباطی مردم با قوه قضاییه باید ساده و متمرکز باشد، گفت: مراجعهکنندگان در ارائه دادخواستها، گزارشها و پیگیریهایشان سردرگم هستند، نیاز است که درگاههای ارتباطی مردم با قوه قضاییه متمرکز و ساده شود و یک رویه مشخصی در این خصوص در نظر گرفته شود. با همین رویکرد پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی را ایجاد کردهایم تا مردم به صورت ساده بتوانند نیازهای خودشان را از یک مکان واحد پیگیری کنند.
کاظمیفرد در ادامه با تأکید بر اینکه درحال حاضر در این پنجره یازده خدمت تعبیه شده است، گفت: ابلاغ الکترونیک قضایی، نوبتدهی قضایی، استعلام سوابق محکومیتهای مالی، استعلام مدارک قضایی، گواهی عدم سوءپیشینه، استعلام وضعیت وکیل و ثبت شکواییه سرقت برخی از خدماتی است که در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی در نظر گرفته شده است و این قابلیت وجود دارد که خدمات بیشتری در این پنجره ارائه شود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تأکید بر اینکه این مرکز آمادگی کامل دارد تا هوشمندسازی قوه قضاییه را با سرعت به سرانجام برسانیم، تاکید کرد: این موضوع در اولویت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه قرار دارد.