نقش دوربین‌های نظارتی در کاهش حوادث جاده‌ای

15:01 - 17 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۱۵۴۱
کاهش تخلفات و تصادفات شهرستان به خصوص کاهش قابل توجه آن در محل نصب دوربین‌های نظارت تصویری برهانی بر قانون پذیری و رشد فرهنگ ترافیک رانندگان در سایه فعالیت مرکز کنترل ترافیک است.
- سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به علت حوادث جاده‌ای در جهان، جان خود را از دست می‌دهند که بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد ایران با داشتن نسبت فراوانی ۳۴.۱ نفر مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در ردیف کشور‌های دارای بالاترین نرخ تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای قرار دارد.
 
سرعت همواره یکی از عوامل اصلی وقوع تصادفات شناخته شده و مطالعات پژوهشی مختلف نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای به این علت است.

امروزه در کشور‌های پیشرفته دنیا استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت به عنوان یک تجربه موفق در راستای کاهش سرعت رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات جاده‌ای قلمداد می‌شود.
 
بررسی آمار تخلفات رانندگی ثبت شده در تهران و سایر شهر‌های کشور، نشان می‌دهد که به کارگیری روش‌های سنتی اعمال قانون طی چند سال گذشته در رفتار ترافیکی رانندگان تأثیری نداشته است به طوری که امروز شاهد این هستیم که از ابتدای سال ۱۳۸۹ تا پایان آبان ماه، بیش از ۲۲ میلیون جریمه در کشور ثبت شده است.

دوربین‌های نظارت تصویری با ثبت تخلف رانندگان، ضمن آشکارسازی محل و نوع تخلف، آن‌ها را بر این امر واقف کرده و در پی آن با ارسال برگه‌های جریمه رانندگان را مورد تنبیه قرار می‌دهد.
 
بر اساس آمار مطالعاتی، توسط دوربین‌های نظارت تصویری شهرستان گرگان، ارزیابی تأثیر اعمال قانون بر رفتار ترافیکی رانندگان نشان می‌دهد که استفاده از سیستم‌های نظارت تصویری یا به عبارتی چشم الکترونیکی، قابلیت ثبت و تصویربرداری بخش عمده‌ای از تخلفات رانندگی را دارد.
 
کاهش تخلفات و تصادفات شهرستان به خصوص کاهش قابل توجه آن در محل نصب دوربین‌های نظارت تصویری برهانی بر قانون پذیری و رشد فرهنگ ترافیک رانندگان در سایه فعالیت مرکز کنترل ترافیک است.
 
همچنین بر اساس مطالعه و ارزیابی که پلیس راهور در خصوص نقش دوربین‌های کنترل سرعت برکاهش تصادفات جاده‌ای و تخلفات سرعت در محور اصفهان- دلیجان انجام داده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده کاهش ۳۰.۷۵ درصد تصادفات محور مورد مطالعه با اعمال حجم ترافیک عبوری و همچنین کاهش ۷۵.۸۸ درصد تخلفات سرعت بدون در نظر گرفتن تغییرات حجم و کاهش ۶۸.۳۲ درصد پارامتر مذکور پس از اعمال تغییرات حجم ترافیک است.

حال با نزدیک شدن به ایام نوروز محور‌هایی نظیر هراز، چالوس، فیروزکوه، آزادراه تهران_شمال، قزوین_رشت و… در برخی ماه‌های سال از تردد‌ها و حوادث بیشتری برخوردار هستند در طرح نوروزی سال گذشته، یعنی از ۲۰ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۴۴ میلیون تردد از انواع وسایل نقلیه در محور‌های بین شهری توسط سامانه‌های ترددشمار بر خط استان به ثبت رسیده و میانگین تردد روزانه نزدیک به ۱.۷ میلیون تردد بوده و این میزان تردد در مقایسه با سال ۹۹ بیش از ۱۲۰ درصدی رشد داشته است. برخی محور‌ها مانند جاده‌های شمالی که از میزان تردد بالایی برخوردار هستند، از معضلات متفاوتی نظیر نقص سیستم و دوربین‌های کنترل ترافیک هوشمند رنج می‌برند.
با این حال کمبود دوربین‌های هوشمند نظارتی و همچنین عدم اختصاص بودجه کافی یکی از دغدغه‌های سازمان راهداری و پلیس راهور بوده است.

در این ارتباط رئیس پلیس راه شرق استان تهران می‌گوید: در حال حاضر کمبود دوربین داریم و زمانی می‌توانیم بگوییم مشکلی وجود ندارد که تمام محور‌ها به دوربین مجهز شوند و ما باید به سمت هوشمندسازی رویم. سازمان راهداری دوربین‌هایی را نصب کرده، اما کفایت نمی‌کند و در حال حاضر کمبود سیستم هوشمند و دوربین داریم.
 
بر اساس آمار‌های اعلامی پلیس راهور، به ازای هر جانباخته در تصادفات، ۵.۴ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود و بیمه‌ها سالانه بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان خسارت در خصوص تصادفات پرداخت می‌کنند که در کنار این خسارت‌های مادی، خسارت معنوی ناشی از تصادفات بسیار سنگین‌تر و جبران ناپذیر است.

با توجه به نقش گسترده دوربین‌های نظارتی، شرایط ایجاب می‌کند که هموطنان قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را در حین سفر و رانندگی رعایت کنند تا از وقوع هرگونه حادثه‌ای جلوگیری شود، همچنین جدا از رعایت قوانین و مقررات دستگاه‌های مسئول نیز نسبت به تجهیز کردن راه‌های سراسر کشور به تجهیزات ایمنی و ترافیکی نظیر نصب دوربین، ترمیم آسفالت محورها، رفع نقاط حادثه‌خیز و... به جهت پیشگیری از وقوع حوادث اقدام کنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *