خانواده، رسانه و نهادهای مردمی و حاکمیتی عامل موثر در تحقق ساحت زیستی و بدنی
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: «خانواده»، «رسانه» و «نهادهای مردمی و حاکمیتی» اضلاع مهمی هستند که باید برای تحقق «ساحت زیستی و بدنی» از ظرفیتهای موجود آنها استفاده کنیم.
-به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش، صادق ستاریفرد در نشست تخصصی طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی و آموزشی که با حضور معاونان تربیتبدنی و سلامت ۱۰ استان کشور برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد ما در ارائه درس تربیت بدنی رویکرد صرفاً تفریحی و تفنّنی نیست. یکی از کارکردهای ورزش ایجاد نشاط و شادابی، تأمین و تضمین سلامت جسم و روح است. محیط ورزش از مهمترین محیطهای تربیتی است که متربّی در آن محیط جذاب میتواند ارزشها را بخوبی دریافت کند.
وی با اشاره به این که در تحقق اهداف تعلیم و تربیت، همراهی عوامل سهیم و مؤثر همواره مدنظر است، افزود: در سندتحول بنیادین به این مهم اشاره شده که «خانواده»، «رسانه» و «نهادهای مردمی و حاکمیتی» اضلاع مهمی هستند که باید برای تحقق «ساحت زیستی و بدنی» از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
ستاری فرد ادامه داد: وظیفه مسئولان معاونت تربیت بدنی و سلامت و معلمان تربیت بدنی، «تأمین سلامت دانشآموزان» و «تربیت بدن» آنان بر اساس چشم انداز ساحت زیستی و بدنی سندتحول است و نباید خود را محدود به ۲ ساعت درس تربیت بدنی کنیم.
وی تصریح کرد: نقطه کانونی و تمرکز معاونت تربیت بدنی بر «درس تربیت بدنی و ورزش» است، اما حوزه فعالیت ما محدود به درس تربیت بدنی نیست؛ فعالیتهای فوق برنامه، جشنوارهها و مسابقات و توانمندسازی و افزایش مهارت دانش آموزان با همکاری و مشارکت خانواده ها؛ موضوعاتی است که در سندتحول بنیادین به صراحت به آنها اشاره شده است و باید مورد توجه قرار گیرند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سند تحول به ارتباط خانواده، مدرسه و مسجد تأکید کرده و «مدرسه» را کانون تربیتی محله، دانسته است؛ لذا برای تحقق ساحت زیستی بدنی باید طرحهای تحولی در این راستا پیاده سازی شود.
ستاری فرد افزود: طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی را با هدف «رایگان شدن فضاهای ورزشی دانش آموزان»، «خانواده محور شدن برنامهها»، «سلامت عمومی»، «آموزش» و «پرورش» اجرا کرده ایم.
وی اضافه کرد: باید با تأکید بر ارتقای سلامت دانش آموزان و خانواده، به گونهای برنامه ریزی کنیم که دانش آموزان در کنار خانواده تربیت شوند.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان این که ما با یک چرخش تحولی از اختصاصی سازی مجموعههای ورزشی به مردمی سازی آنان حرکت کرده ایم، گفت: با اجرای این طرح از محدودسازی مجموعهها به سمت عمومی سازی و نصیب تربیتی برابر رفته ایم. آزادسازی یعنی والدین و فرزندانشان برای حضور در این اماکن تربیتی ورزشی محدودیتی نداشته و امکان استفاده رایگان خانوادهها از مجموعههای ورزشی فراهم است.
وی افزود: در فاز تکمیلی این طرح، از «ظرفیت مدارس» استفاده خواهیم کرد و مدارس را به عنوان کانون تربیتی محله در اختیار خانوادهها قرار میدهیم. کانون تربیتی محله یعنی مکانی که هنگام نیاز و ضرورت، در اختیار خانواده و محله قرار گیرد.
ستاری فرد به وضعیت چاقی دانشآموزان اشاره و عنوان کرد: چاقی دانشآموز و والدین باید مدیریت شود متأسفانه نرخ و میزان دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی طی چند سال اخیر ۱۰درصد بیشتر شده؛ لذا نظام حکمرانی سلامت و امور اجتماعی کشور باید برای این معضل که به سرعت در حال تبدیل به بحران است کمک کند. باید «جهاد تبیین» را بر روی سلامت دانشآموزان و نقطه کانونی را بر روی چاقی و کم تحرکی آنان بگذاریم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش کنیم فعالیتها و برنامههای فرهنگی و تربیتی در طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی مدنظر باشند. در مرحله تکمیلی طرح آزادسازی فضاهای ورزشی نیز موضوع «وقف ورزشی» را پیش میبریم تا بخشی از ساعات افرادی راکه میتوانند به ما کمک کنند، در اختیار بگیریم و جهاد ورزشی را از این طریق عملیاتی کنیم.
وی گفت: لازم است؛ سنت وقف در وجود دانشآموزان نهادینه شود، تا دانشآموزان نیازمند بتوانند از امکانات و اقلام ورزشی دیگر همسالان و هم نوعان خود استفاده کنند و با طرح مطالبه عمومی تلاش کنیم تا مجموعههای ورزشی نهادهای دیگر مانند وزارت ورزش و جوانان وشهرداریها نیز به کمک آموزش و پرورش بیایند.
ستاری فرد تصریح کرد: در زمینه نیروی انسانی نیز، تشکیل یک نهضت ملی و بسیج عمومی برای ارتقای سلامت جسمی و بدنی دانش آموزان و فرهنگ جهادگری در عرصه ورزش ضروری است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: پس از مرحله آزادسازی باید به سمت «هدایت ورزشی» دانشآموزان برویم؛ بخشی از این هدایت شامل هنرستانهای تربیت بدنی میشوند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح هدایت ورزشی از طریق هنرستانها ظرفیت خوبی برای تأمین مربی ایرانی خواهد بود موضوعی که سال هاست دغدغه و مطالبه رهبری انقلاب است؛ همچنین با هدایت ورزشی، موضوع «مدیریت استعدادهای ورزشی دانش آموزانم باید مسیر صحیح ورزشکار شدن، قهرمان و پهلوان شدن دانش آموزان را پیش گرفت.
ستاری فرد افزود: در سند تحول موضوع تربیت ساحتهای اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، اخلاقی و ... مورد توجه است و دانشآموز مستعد ورزشکار نیز باید تمام ساحتی تربیت شود و پرورش یابد؛ از طرفی با اجرای طرح هدایت ورزشی باید به دنبال این باشیم که هر دانشآموز بتواند در یک رشته ورزشی برای طول زندگی خود و تأمین سلامت خویش، زیست ورزشی داشته باشد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: آمادگی جسمانی دانشآموزان باید در طول سال تحصیلی بررسی شود؛ لذا طرح پاک (پایش آمادگی کودکان) از ابتدای ورود دانشآموز تا خروج او از آموزش و پرورش دنبال میشود.
وی ادامه داد: آموزش یک رشته در هر پایه دنبال میشود آموزش یک رشته در دوران تحصیلی نیز باید به خوبی دنبال شود. تلاش داریم افزایش ساعات درس تربیت بدنی و تولید محتوای این درس دنبال شود.
ستاری فرد خبر داد: با حضور در بیت شهید خرازی و کسب اجازه از مادر بزرگوار ایشان «طرح آزادسازی مجموعه آموزش و پرورش» را به نام طرح «شهید خرازی» نامگذاری کردیم و از این پس با این نام ارزشمند طرح را در جهت خدمت رسانی به سلامت دانش آموزان خانوادههایشان به پیش خواهیم برد.
وی با اشاره به این که در تحقق اهداف تعلیم و تربیت، همراهی عوامل سهیم و مؤثر همواره مدنظر است، افزود: در سندتحول بنیادین به این مهم اشاره شده که «خانواده»، «رسانه» و «نهادهای مردمی و حاکمیتی» اضلاع مهمی هستند که باید برای تحقق «ساحت زیستی و بدنی» از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
ستاری فرد ادامه داد: وظیفه مسئولان معاونت تربیت بدنی و سلامت و معلمان تربیت بدنی، «تأمین سلامت دانشآموزان» و «تربیت بدن» آنان بر اساس چشم انداز ساحت زیستی و بدنی سندتحول است و نباید خود را محدود به ۲ ساعت درس تربیت بدنی کنیم.
وی تصریح کرد: نقطه کانونی و تمرکز معاونت تربیت بدنی بر «درس تربیت بدنی و ورزش» است، اما حوزه فعالیت ما محدود به درس تربیت بدنی نیست؛ فعالیتهای فوق برنامه، جشنوارهها و مسابقات و توانمندسازی و افزایش مهارت دانش آموزان با همکاری و مشارکت خانواده ها؛ موضوعاتی است که در سندتحول بنیادین به صراحت به آنها اشاره شده است و باید مورد توجه قرار گیرند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سند تحول به ارتباط خانواده، مدرسه و مسجد تأکید کرده و «مدرسه» را کانون تربیتی محله، دانسته است؛ لذا برای تحقق ساحت زیستی بدنی باید طرحهای تحولی در این راستا پیاده سازی شود.
ستاری فرد افزود: طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی را با هدف «رایگان شدن فضاهای ورزشی دانش آموزان»، «خانواده محور شدن برنامهها»، «سلامت عمومی»، «آموزش» و «پرورش» اجرا کرده ایم.
وی اضافه کرد: باید با تأکید بر ارتقای سلامت دانش آموزان و خانواده، به گونهای برنامه ریزی کنیم که دانش آموزان در کنار خانواده تربیت شوند.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان این که ما با یک چرخش تحولی از اختصاصی سازی مجموعههای ورزشی به مردمی سازی آنان حرکت کرده ایم، گفت: با اجرای این طرح از محدودسازی مجموعهها به سمت عمومی سازی و نصیب تربیتی برابر رفته ایم. آزادسازی یعنی والدین و فرزندانشان برای حضور در این اماکن تربیتی ورزشی محدودیتی نداشته و امکان استفاده رایگان خانوادهها از مجموعههای ورزشی فراهم است.
وی افزود: در فاز تکمیلی این طرح، از «ظرفیت مدارس» استفاده خواهیم کرد و مدارس را به عنوان کانون تربیتی محله در اختیار خانوادهها قرار میدهیم. کانون تربیتی محله یعنی مکانی که هنگام نیاز و ضرورت، در اختیار خانواده و محله قرار گیرد.
ستاری فرد به وضعیت چاقی دانشآموزان اشاره و عنوان کرد: چاقی دانشآموز و والدین باید مدیریت شود متأسفانه نرخ و میزان دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی طی چند سال اخیر ۱۰درصد بیشتر شده؛ لذا نظام حکمرانی سلامت و امور اجتماعی کشور باید برای این معضل که به سرعت در حال تبدیل به بحران است کمک کند. باید «جهاد تبیین» را بر روی سلامت دانشآموزان و نقطه کانونی را بر روی چاقی و کم تحرکی آنان بگذاریم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش کنیم فعالیتها و برنامههای فرهنگی و تربیتی در طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی مدنظر باشند. در مرحله تکمیلی طرح آزادسازی فضاهای ورزشی نیز موضوع «وقف ورزشی» را پیش میبریم تا بخشی از ساعات افرادی راکه میتوانند به ما کمک کنند، در اختیار بگیریم و جهاد ورزشی را از این طریق عملیاتی کنیم.
وی گفت: لازم است؛ سنت وقف در وجود دانشآموزان نهادینه شود، تا دانشآموزان نیازمند بتوانند از امکانات و اقلام ورزشی دیگر همسالان و هم نوعان خود استفاده کنند و با طرح مطالبه عمومی تلاش کنیم تا مجموعههای ورزشی نهادهای دیگر مانند وزارت ورزش و جوانان وشهرداریها نیز به کمک آموزش و پرورش بیایند.
ستاری فرد تصریح کرد: در زمینه نیروی انسانی نیز، تشکیل یک نهضت ملی و بسیج عمومی برای ارتقای سلامت جسمی و بدنی دانش آموزان و فرهنگ جهادگری در عرصه ورزش ضروری است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: پس از مرحله آزادسازی باید به سمت «هدایت ورزشی» دانشآموزان برویم؛ بخشی از این هدایت شامل هنرستانهای تربیت بدنی میشوند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح هدایت ورزشی از طریق هنرستانها ظرفیت خوبی برای تأمین مربی ایرانی خواهد بود موضوعی که سال هاست دغدغه و مطالبه رهبری انقلاب است؛ همچنین با هدایت ورزشی، موضوع «مدیریت استعدادهای ورزشی دانش آموزانم باید مسیر صحیح ورزشکار شدن، قهرمان و پهلوان شدن دانش آموزان را پیش گرفت.
ستاری فرد افزود: در سند تحول موضوع تربیت ساحتهای اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، اخلاقی و ... مورد توجه است و دانشآموز مستعد ورزشکار نیز باید تمام ساحتی تربیت شود و پرورش یابد؛ از طرفی با اجرای طرح هدایت ورزشی باید به دنبال این باشیم که هر دانشآموز بتواند در یک رشته ورزشی برای طول زندگی خود و تأمین سلامت خویش، زیست ورزشی داشته باشد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: آمادگی جسمانی دانشآموزان باید در طول سال تحصیلی بررسی شود؛ لذا طرح پاک (پایش آمادگی کودکان) از ابتدای ورود دانشآموز تا خروج او از آموزش و پرورش دنبال میشود.
وی ادامه داد: آموزش یک رشته در هر پایه دنبال میشود آموزش یک رشته در دوران تحصیلی نیز باید به خوبی دنبال شود. تلاش داریم افزایش ساعات درس تربیت بدنی و تولید محتوای این درس دنبال شود.
ستاری فرد خبر داد: با حضور در بیت شهید خرازی و کسب اجازه از مادر بزرگوار ایشان «طرح آزادسازی مجموعه آموزش و پرورش» را به نام طرح «شهید خرازی» نامگذاری کردیم و از این پس با این نام ارزشمند طرح را در جهت خدمت رسانی به سلامت دانش آموزان خانوادههایشان به پیش خواهیم برد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *