اقدامات عملی دادگستری کرمانشاه در گره گشایی از مشکلات قضایی مردم/ رشد محسوس آمارهای ملاقات مردمی در استان/ بیش از ۱۹۵ هزار ملاقات مردمی در ۲۸ ماه
- دادگستری استان کرمانشاه در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس دستگاه قضا اقدامات مهمی را در خصوص دسترسی آسان مردم به مسئولان قضایی این استان در جهت گره گشایی از مشکلات حقوقی و قضایی آنان انجام داده است.
در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس دستگاه قضا مبنی بر بسیج تمام ظرفیتهای قضایی برای تسریع در روند حل مشکلات مردم و همچنین مردمی سازی قوه قضاییه، گامهای موثری در ماههای اخیر توسط نهادها و مراجع قضایی برداشته شده است که از جمله این اقدامات میتوان به دیدارهای مردمی و چهره به چهره مسئولان قضایی اشاره کرد.
همچنین مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر دسترسی آسان مردم به دستگاه قضا، تلاش برای ارتقای آگاهی و اطلاعات قضایی مردم، حضور مستمر و مواجهه مستقیم با مردم، بهره گیری از کمک و اطلاعات مردمی در مسائلی نظیر مبارزه با فساد داشتند، که در دوره تحول و تعالی قضایی نیز در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری اقدامات مهمی و اساسی صورت گرفته است.
در همین زمینه رئیس دستگاه قضا در راستای احقاق حقوق مردم و رسیدگی مجدانه به مشکلات قضایی آنها در جلسه شورای عالی قضایی ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ بار دیگر ضمن مفید دانستن انجام ملاقاتهای مردمی برای مسئولان عالی قضایی بر لزوم ساماندهی و هدفمند کردن و رفع اشکالات آن تاکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژهای در این جلسه تاکید کرد که ارتباط بی واسطه مردم با مقامات قضایی با هدف رفع مشکلات آنان اقناع و اطمینان مردم را نیز در پی دارد و از سوی دیگر این اقدام، گام مهمی در جلوگیری از اطاله دادرسی و رسیدگی دقیق به پروندهها است.
در همین زمینه دادگستری کرمانشاه در عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس دستگاه قضا اقدامات مهمی را در خصوص دسترسی آسان مردم به مسئولان قضایی این استان در جهت گره گشایی از مشکلات حقوقی و قضایی آنان انجام داده است.
از اهم برنامههای این مجموعه قضایی میتوان به، ملاقاتهای مردمی رئیس کل دادگستری استان در قالب ملاقات عمومی دوشنبههای هر هفته، ملاقات عمومی در مساجد استان یا همان طرح هر مسجد یک حقوقدان در روزهای چهارشنبه هر هفته، ملاقاتهای موردی در مساجد مختلف، استقرار سامانه دریافت پیامهای صوتی شهروندان، حضور رسانه ای، افزایش سرمایه اجتماعی و پاسخگویی مکتوب اشاره کرد.
چنانچه در ملاقاتهای چهره به چهره مردمی رئیس کل دادگستری این استان اقداماتی در راستای پاسخگویی به مطالبه گری و جلب رضایت مردمی و ارباب رجوع، رعایت حقوق شهروندی، رفع فوری مشکلات مراجعین، ارائه پاسخ قانع کننده و در خور شان ارباب رجوع با هدف، کاهش فاصله بین مسئولان و مردم و همچنین تسریع و دقت در رسیدگی به پرونده و رفع مشکلات مردم صورت گرفته است.
به طور کلی ملاقاتهای مردمی مسئولان قضایی و رسیدگی به مشکلات مردم به صورت حضوری و بی واسطه یک رویه ثابت در دادگستری استان کرمانشاه است که عمده این نوع ملاقاتها که در راستای بررسی و رسیدگی به پروندهها و مشکلات قضایی مردم در روزهای دوشنبه صورت میگیرد که در این روز حداقل با ۲۲۰ نفر از مردم ملاقات صورت میگیرد.
در ملاقات های مردمی دوشنبه رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، دادستان مرکز استان و دادستانهای حوزههای وابسته در ۲۸ ماه اخیر حدود ۱۹۵ هزار ملاقات داشته و از مشکلات مردم گره گشایی کرده اند.
همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون ۸۸ هزار ملاقات مردمی مقامات قضایی این استان با مردم با هدف رفع مشکلات آنها صورت گرفته است که نسبت به همه موارد مطرح شده دراین ملاقات ها، پیگیری لازم انجام شده است. چنانچه از شهریور سال ۹۸ تا پایان سال ۹۹ یعنی در مدت ۱۸ ماه تعداد ۱۰۷ هزار ملاقات مردمی صورت گرفته است.
ملاقاتهای عمومی در مساجد نیز روزهای چهارشنبه و در قالب طرح هر مسجد یک حقوقدان با حضور تعدادی از مقامات قضایی استان در یکی از مساجد اصلی شهرستان صورت میگیرد. در این جلسات مردم مشکلات خود را با مسئولان مربوطه در میان میگذارند که در حال حاضر این برنامه به دلیل شیوع ویروس کرونا این دیدارها به صورت محدود تری انجام میشود.
همچنین رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه بصورت هفتگی به همراه برخی از مسئولان دادگستری کرمانشاه ضمن بازدید از حوزههای قضایی شهرستانهای مختلف این استان با مردم و مراجعان نیز ملاقات عمومی و چهره به چهره دارند و با بررسی مشکلات آن ها، دستور رسیدگی را به مراجع مربوطه صادر میکنند.
ملاقاتهای موردی در مساجد نیز که به دعوت اهالی و در مناسبهای مختلف انجام میشود اقدام دیگری است که در راستای گرهگشایی از مشکلات مردمی صورت میگیرد.
از دیگر اقدامات صورت گرفته در جهت حل مشکلات قضایی مردم استان، استقرار دو سامانه دریافت پیام صوتی شهروندان است که با تعیین یک کارشناس مشخص برای دریافت و پیاده سازی پیامها در حال خدمات دهی است. همچنین تا کنون بیش از ۸۰۰ پیام قابل پیگیری در این سامانه پیاده سازی، مکتوب و به نظر رئیس کل رسیده که ارجاعات لازم برای آنها صورت گرفته است.
حضور رسانهای رئیس کل و دیگر مقامات قضایی استان در ۶۵ برنامه رادیو تلویزیونی معادل ۱۳۵۰ دقیقه در قالب برنامههای گفتوگو محور – چالشی، خبری، تولیدی، کارشناسی و... از دیگر اقدامات دادگستری استان کرمانشاه است که مخاطبان آن، مردم تمام مناطق استان هستند.
در واقع این نوع حضور مسئولان با هدف افزایش آگاهی حقوقی، پیشگیری از وقوع جرم، تبیین و ترویج فرهنگ سازش و در واقع دعوت مردم به زندگی قانونمند برای جلوگیری و کاهش ناهنجاریهای فردی و اجتماعی صورت میگیرد.
همچنین دادگستری کرمانشاه در راستای تعامل و ارتقای دسترسی تمام اقشار جامعه به مسئولان قضایی، کانالهای ارتباطی را با اقشار مختلف از جمله نخبگان، روحانیون، وکلا، اساتید دانشگاه، فعالان اقتصادی و دانشجویان ایجاد کرده است.
همچنین تعامل ائمه جمعه استان با مردم در جهت انعکاس مشکلات و مسائل قضایی آنها به مسئولان قضایی اقدام دیگری است که در راستای افزایش سرمایه اجتماعی صورت میگیرد.
پاسخگویی مکتوب، مستدل و روشن به نامههای مردمی که موجب کاهش مراجعه حضوری مردم به مراجع قضایی شده از دیگر اقدامات قابل توجه دادگستری کرمانشاه است که رضایت عمومی را در پی داشته است.
براساس مستندات موجود و رشد محسوس آمار ملاقاتهای مردمی در سال جاری، آمار موفقیتهای سازشی حاصل شده در مدت ۲۸ ماهه و حضور فعالانه مسئولان قضایی استان در رسانه، میتوان گفت که دادگستری کرمانشاه اقدامات مجدانهای را در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس دستگاه قضا مبنی بر رفع وکاهش مشکلات قضایی مردم، تسهیل دسترسی آنها به مقامات قضایی، رفع اطاله دادرسی و. انجام داده است.