رونمایی کارخانه اسلحه سازی آمریکا از تفنگ نیمه خودکار برای کودکان
- یک کارخانه تولید کننده اسلحه در آمریکا از تفنگ نیمه خودکار برای کودکان با الگوبرداری از مدل AR-۱۵ رونمایی کرده است.
این در حالی است AR-۱۵ در تعدادی از تیراندازیهای جمعی مرگبار در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است؛ این اقدام کارخانه اسلحه سازی باعث انتقادات شدید از سوی گروههای ایمنی در برابر اسلحه شده است.
به گزارش «اکونومیک تایمز»، این اسلحه جدید که با کد JR-۱۵ نامگذاری شده است توسط یک سازنده به نام WEE۱ Tactical با ادعای اولین اسلحه در ردیف پلتفرمهای تیراندازی که به بزرگسالان کمک میکند تا کودکان را با ورزشهای تیراندازی آشنا کنند، به بازار عرضه شده است.
وبسایت این شرکت میگوید که این تفنگ از ظاهر، احساس و عملکرد مانند نسخه مورد استفاده پدر و مادرهاست.
JR-۱۵ تنها ۳۱ اینچ (۸۰ سانتیمتر) طول، کمتر از ۲.۵ پوند (یک کیلوگرم) وزن دارد و با خشابهای با ظرفیت پنج یا ۱۰ گلوله کالیبر ۲۲ عرضه میشود؛ این اسلحه در اواسط ژانویه با قیمت ۳۸۹ دلار عرضه شده است.
مدل بزرگسالان، یعنی AR-۱۵، نسخه شهری یک سلاح به سبک نظامی است و در چندین کشتار جمعی در آمریکا، از جمله در مدارس، استفاده شده است.
تیراندازیهای جمعی یک چالش برای آمریکاست که مکررا اتفاق میافتد؛ کشوری که در آن حق داشتن سلاح توسط قانون اساسی تضمین شده است.
تلاشها برای تنظیم فروش سلاح در آمریکا اغلب توسط کنگره رد میشود، جایی که لابی قدرتمند اسلحه، به ویژه انجمن ملی سلاح آمریکا، نفوذ زیادی دارد.
در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲، مرد جوانی از یک AR-۱۵ برای کشتن ۲۶ نفر از جمله ۲۰ کودک در مدرسه ابتدایی «سندی هوک» در شهر نیوتاون، ایالت کنکتیکت استفاده کرد.
یک AR-۱۵ همچنین در حمله لاس وگاس در سال ۲۰۱۷ که به کشته شدن ۵۸ نفر منجر شد، مورد استفاده قرار گرفت و آن را به مرگبارترین تیراندازی در تاریخ معاصر آمریکا تبدیل کرد.
این سلاح همچنین در تیراندازی در دبیرستان «پارکلند» در فلوریدا که در سال ۲۰۱۸ به کشته شدن ۱۷ نفر منجر شد، استفاده شده بود.
«جاش شوگرمن»، مدیر اجرایی مرکز سیاست خشونت، که به دنبال مهار خشونت با اسلحه در آمریکاست، در واکنش به تولید سلاح برای کودکان، گفت «در نگاه اول این یک شوخی عجیب به نظر میرسد؛ در نگاه دوم، این موضوع عجیب است.»
Newtown Action Alliance، گروهی که همچنین برای محدود کردن سلاحهای گرم تلاش میکند، لابی اسلحه و سازندگان سلاح را محکوم کرد که به گفته این سازمان، «آنها برای دستیابی به سود مستمر دست به هر کاری میزنند.»
«شوگرمن»، از طرح و تصاویر استفاده شده توسط سازنده برای جذب مشتریان جوان انتقاد کرد.
به گفته وی، این شرکت برای جذب افراد کم سن و سال از طرحهای مورد پسند این قشر استفاده کرده است.
وی همچنین در گزارش سال ۲۰۱۶ خود درباره روشهایی که سازندگان آمریکایی اسلحه برای جذب افراد کم سن و سال استفاده میکنند، نوشته بود که این نوع سلاحها که سبکتر هستند و اغلب با رنگهای روشن، مانند صورتی، قرمز، نارنجی یا بنفش متالیک، با هدف طراحی برای افراد کم سن و سال، رنگآمیزی میشوند.
بر اساس گزارش سازمان آمریکایی «آرشیو خشونت با اسلحه»، در سال ۲۰۲۱، سلاح گرم جان نزدیک به ۴۵ هزار نفر، از جمله بیش از هزار و ۵۰۰ خردسال، را در آمریکا گرفته است.