تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۴ با احتساب نمرات سه سال آخر دبیرستان
_ ایرنا نوشت: تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در پذیرش دانشجویان در این سال تاثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی (نمرات سال آخر دانش آموزان) مدنظر قرار گرفت؛ میزان تاثیری که در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه یافت.
پس از آن و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۴۰ درصد سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۱ تاثیر خواهد داشت و از سال ۱۴۰۲ این تاثیر به میزان ۶۰ درصد اعمال خواهد شد.
منصور کبگانیان قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور نیز پیشتر به اجرای طرح جدید ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاهها اشاره کرده و گفته بود که ۶۰ درصد معدل سال آخر دبیرستان و ۴۰ درصد نمره آزمون سنجش تخصصی به عنوان معیار ورود به دانشگاهها تصویب شده است.
تغییرات کنکور تا سال ۱۴۰۴
منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور درباره تغییرات کنکور سراسری تا سال ۱۴۰۴ در پاسخ به این سوال که در مصوبه نحوه پذیرش دانشجویان در کنکور سراسری از سال ۱۴۰۲ که قرار است ۶۰ درصد براساس سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد نمره کنکور باشد، بحثی تحت عنوان "پذیرش" ذکر و گفته شده که این پذیرش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت میگیرد، این موضوع در چه مرحلهای است، اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۱ ما ۳۰ درصد را به ۴۰ درصد تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در نمره کنکور تغییر دادیم و برای سال ۱۴۰۲ نیز ۶۰ درصد نمره کنکور بر اساس سوابق تحصیلی خواهد بود که فعلا بر اساس نمره پایه دوازدهم است.
وی تصریح کرد: مصوبه این موضوعات را در جلسات هفتههای گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم و قرار است در آینده توسط ریاست جمهور ابلاغ شود.
کبگانیان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ امتحانات نهایی پایه دوازدهم کاملا امن و به صورت تشریحی خواهد بود؛ بر این اساس ۶۰ درصد نمره کنکور بر اساس سوابق تحصیلی اعمال خواهد شد و ۴۰ درصد بر اساس نمره کنکور سراسری اختصاصی که توسط وزارت علوم و سازمان سنجش برگزار میشود، محاسبه میشود.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ برای پایه یازدهم و دوازدهم این امتحانات برگزار میشود و افرادی که وارد پایه یازدهم میشوند باید از اکنون برای کنکور سراسری آماده شوند، چون برای ۱۴۰۳ دو سال امتحانات نهایی آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد:، اما در سال ۱۴۰۴ دیگر نمره امتحانات هر سه سال آخر دبیرستان به عنوان سوابق تحصیلی مرجع ۶۰ درصد نمره کنکور خواهد بود.
کبگانیان پیشتر نیز در یک نشست خبری اعلام کرده بود که یادگیری عمیق، تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی و سوالات تشریحی امتحانات نهایی، مبنای برگزاری کنکور ۱۴۰۲ و پذیرش در این آزمون خواهد بود و خطاب به دانش آموزانی که سال ۱۴۰۲ در کنکور شرکت میکنند، توصیه کرد درسها را خوب بخوانند و زیاد روی تست تمرکز نکنند چراکه تست زنی در کنکور ۱۴۰۲ فقط ۴۰ درصد تاثیر دارد.
به گفته وی، این طور نیست که سرنوشت داوطلب فقط در چهار ساعت کنکور سنجیده شود بلکه سنجش علمی در امتحانات نهایی صورت میگیرد که بین ۲۵ تا ۳۰ روز برگزار میشود.
بر اساس مصوبه سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه) که در مرداد ماه سال جاری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، شورای سنجش و پذیرش دانشجو، شورای سنجش و پذیرش دانشجو دوره تحصیلات تکمیلی از دانشگاهها و آموزش عالی کشور، قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد، سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰ درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.
تاثیر قابل توجه سوابق تحصیلی در نمره نهایی کنکور، صیانت دقیق از نمرات امتحانات سال آخر دوره دبیرستان را میطلبد و نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی منسجم بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور است.
بر این اساس، وزارت آموزش و پرورش موظف شده است نسبت به ثبت سوابق تحصیلی کامل دانشآموزان اقدام کند به گونهای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغالتحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.
به همین منظور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، نیز پیش از این ضمن دادن اطمینان خاطر نسبت به حفظ و صیانت نمرات امتحانات نهایی سال آخر دانش آموزان دوره متوسطه دوم، اعلام کرد که این آزمونها برای جلوگیری از نابرابریها به صورت هوشمند و استاندارد برگزار میشوند و یک تیم نیز برای رسیدگی و آمادهسازی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری این آزمونها تشکیل شده است.