هاشمی‌زاده: دنبال ایجاد پایگاهی برای استعدادیابی و قهرمانی در موتورسواری هستیم/ با آموزش صحیح درصد زیادی از آسیب‌ها کم می‌شود

16:02 - 26 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۶۷۷۵
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
قهرمان سابق موتورسواری ایران گفت: دنبال ایجاد پایگاهی برای استعدادیابی و قهرمانی هستیم؛ در مرحله اول هدف ما آموزش صحیح به علاقمندان است و در مرحله بعدی به ورود به عرصه قهرمانی فکر می‌کنیم.

- سیدعلیرضا هاشمی‌زاده قهرمان سابق ایران در رشته موتورسواری بعد از پایان دوران فعالیت حرفه‌ای و قهرمانی با توجه به اهمیت بحث آموزش به کمک علاقمندان به این رشته اقدام به تأسیس باشگاهی برای آموزش صحیح کرئه است.

وی که حدود ۱۹ سال است در این رشته فعالیت می‌کند از سال ۱۳۸۱ با حضور در مسابقات قهرمانی کشور استارت فعالیت حرفه‌ای خود را زد و در سال ۱۳۸۳ وارد هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری استان تهران شد و در آنجا مسئولیت دبیری رشته «رود ریس» را برعهده گرفت و تا سال ۱۳۸۸ این مسئولیت را به عنوان رییس این کمیته عهده‌دار بود.

سیدعلیرضا هاشمی‌زاده در این خصوص به میزان گفت: اهم فعالیت این کمیته روی موتور‌های بالای ۲۵۰ سی سی بود که در آن تاریخ تعداد کمی در آن فعالیت داشتند و تنها با شرایط و مجوز‌های خاص امکان استفاده از این موتورها وجود داشت. بحث ورزشی بودن این نوع از موتورسیکلت‌ها، بحث واردات و نوع فعالیت‌های این موتور‌ها از جمله مباحثی بود که در این کمیته پیگیری کردیم که با همکاری دوستان در استانداری تهران، وزارت کشور و نیروی انتظامی موفق شدیم فعالیت‌های بسیار خوبی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در همین اثنا تلاش کردیم مسابقات این رشته را نیز برگزار کنیم و خودم هم به عنوان شرکت کننده سعی می‌کردم در مسابقات حضور داشته باشم که در کلاس سرعت از ۴۰۰ سی سی ۶۰۰ سی سی تا هزار سی سی مقام دارم. در کلاس ۲۵۰ سی سی هم ۲ بار قهرمان سال شدم و یک بار هم به عنوان نایب قهرمانی رسیدم. از سال ۱۳۸۸ به بعد با تغییر مدیریت فعالیت‌های ما هم دستخوش تغییر شد و همکاری نزدیک‌تری با نیرو‌های نظامی و انتظامی به‌خصوص در بحث آموزش داشتیم. در سال‌های بعد مجدداً مسئولیت‌هایی را در بحث آموزش پذیرفتم و به هیأت استان تهران بازگشتم تا شرایط این رشته را ارتقا دهیم.

 

هاشمی‌زاده: دنبال ایجاد پایگاهی برای استعدادیابی و قهرمانی در موتورسواری هستیم/ با آموزش صحیح درصد زیادی از آسیب‌ها کم می‌شود

 

قهرمان سابق موتورسواری ایران گفت: در سال ۱۳۹۸ به عنوان دبیر کمیته همگانی فدراسیون منصوب شدم و سعی کردیم به ارتقای این رشته به‌خصوص در بخش همگانی کمک کنیم. در همان سال از طرف باشگاه نیکران موتور پاسارگاد به عنوان مدیریت مجموعه‌های باشگاهی این شرکت منصوب شدم. در ابتدا نیت و هدف ما از تأسیس باشگاه با توجه به دیدگاه مدیران بحث قهرمانی و حمایت از قهرمانان این رشته بود، اما در ادامه با توجه به اهمیت بحث استعدادیابی و آموزش و اینکه رشته موتورسواری و اتومبیلرانی حامیان قدرتمندی ندارد و خودِ شخص باید حامی خودش باشد از کمیت راننده‌ها کاسته شد، به همین دلیل برای حمایت و پشتیبانی از این دوستان وارد شدیم.

هاشمی‌زاده تصریح کرد: با توجه به سابقه‌ای که از کارکردن در ورزش پایه داشتم در مجموعه‌هایی که در اختیار ما قرار دارد ورزش را از پایه شروع کردیم و استعدادیابی کردیم تا علاقمندان را هدایت کنیم تا این رشته از نظر نیروی انسانی پیر نشود. این هدف‌گذاری را انجام دادیم. در مجموعه‌ای که در اختیار ما است ۳ پیست مستقیم، یک پیست کراس و یک پیست آموزش موتور‌های شهری را داریم که می‌توانیم در بخش سرعت هم فعالیت کنیم. یک پیست اندرو هم داریم که با بازسازی که انجام دادیم جزو بهترین پیست‌های ایران است. به‌طور غیرمستقیم هم باتوجه به فضایی که در اختیار داریم می‌توانیم کار‌های نمایشی را هم داشته باشیم. امکان فعالیت در رشته تریال هم برای ما وجود دارد یعنی در اصل در ۵ رشته موتورسواری فعالیت داریم. تا جایی که امکانات اجازه دهد می‌توانیم به دوستان و علاقمندان در این مجموعه خدمات ارائه دهیم.

وی افزود: هرچند شیوع کرونا سرعت کار ما را پایین آورد، اما علاقه مهارت جویان خیلی زیاد بود و باعث شد افراد زیادی در دوره‌های برگزار شده شرکت کنند. در بحث موتورسواری شهری یک دوره مقدماتی برای کسانی که اصلا موتورسواری بلد نیستند و یک دوره شهری در نظر گرفتیم. تکنیک‌های موتورسواری شهری آموزش داده می‌شود تا سطح فنی آن‌ها بالاتر برود چراکه بالارفتن سطح مهارت فنی باعث کاهش سطح آسیب‌دیدگی می‌شود. اگر مواردی که در این کلاس‌ها آموزش داده می‌شود و رعایت شود و مردم بدانند موتورسواری که می‌کنند چقدر صحیح است و چقدر ایراد دارد، در کاهش آمار تلفات و تصادفات تأثیر زیادی خواهد داشت و می‌توان تا حد زیادی با یک سری دوره‌های مهارتی کوتاه مدت و تکنیکی تغییرات زیادی را در کیفیت موتورسواری ایجاد کرد.

قهرمان سابق موتورسواری ایران گفت: پیست موتور کراس ما هم فعال است که به بخش آموزش اختصاص داده شده است؛ قبلاً در این پیست موتورسواری انجام می‌شد، اما پیست‌های خاکی خصوصاً کراس پر استهلاک هستند و باید دائماً به روز شوند. با توجه به فراهم بودن شرایط برای آموزش پایه با برگزاری کلاس‌های ۳ تا ۴ ساعته، در این بخش را هم موفقیت‌های خوبی بدست آوردیم. حرکات نمایشی هم داریم که به احتمال زیاد مجدداً فعال خواهد شد. در بخش موتور‌های اندرو هم به زودی فعالیت را با مربیگری یکی از اساتید خوب این رشته آغاز خواهیم کرد. این رشته علاقمندان زیادی دارد که می‌توانند در این بخش هم خدمات آموزشی دریافت کنند.

 

هاشمی‌زاده: دنبال ایجاد پایگاهی برای استعدادیابی و قهرمانی در موتورسواری هستیم/ با آموزش صحیح درصد زیادی از آسیب‌ها کم می‌شود

 

 

هاشمی‌زاده عنوان کرد: برنامه‌های خوبی برای گسترش فعالیت‌های آموزشی داریم به خصوص آموزش برای سازمان‌ها و سیستم‌هایی که از این وسیله استفاده می‌کنند که بسته به نیاز‌هایی که دارند این آموزش انجام خواهد شد. تاکید ما بر این است که آموزش در این رشته، هم می‌تواند فعالیت‌های سازمانی را تحت تأثیر قرار دهد و هم فعالیت‌های عمومی و اجتماعی را. به عنوان مثال اگر فردی به عنوان یک نیروی سازمانی این دوره‌ها را پشت‌سر بگذارد بعد از زمان کاری به عنوان یک شهروند در جامعه می‌تواند این آموزش‌ها را در سطح جامعه نیز استفاده کند. اگر شرایط برای فراگیری آموزش فراهم شود قطعاً نتایج خوبی در آینده نه چندان دور خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه دنبال ایجاد پایگاهی برای استعدادیابی و قهرمانی هستیم تصریح کرد: در مرحله اول هدف ما آموزش صحیح به استعداد‌ها و علاقمندان موتورسواری است و در مرحله بعدی به ورود به عرصه قهرمانی فکر می‌کنیم. هم اکنون هم در برخی از رشته‌ها می‌توانیم تا پایه قهرمانی پیش برویم؛ برای رشته‌های موتور کراس، تریال و اندرو از صفر تا قهرمانی شرایط مهیاست. البته در بخش سرعت هم در حال فراهم کردن شرایط و مقدمات کار هستیم، اما در بخش پایه هیچ مشکلی برای آموزش نداریم. البته این امکانات را داریم از مهارت جویان در هر بخشی که علاقمند هستند تا رده قهرمانی حمایت کنیم تا بتوانند به رده‌های بالا برسند.

این رشته به نوعی رشته‌ای لوکس و گران‌قیمت شناخته می‌شود، مجموعه‌های خصوصی مانند شما نیازمند چه حمایت‌هایی هستند تا بتوانند زمینه را هم برای آموزش صحیح پایه‌ای و فرهنگ‌سازی فراهم کنند و هم در بخش همگانی و قهرمانی ورود کنند؟ هاشمی‌زاده در پاسخ به این سوال گفت: در بحث پایه علاقمندان وسیله خود را تهیه می‌کنند هر چند قیمت‌ها بسیار بالا رفته است. هر قدر مبلغ این وسیله بالاتر برود بالطبع آن ورزش هم گران می‌شود و این گرانی باعث می‌شود حمایت‌کنندگان نیز کمرنگ شوند. سیستم‌های بالادستی مانند وزارت ورزش و فدراسیون در بخش واردات اقداماتی را انجام دادند که البته به دلیل عدم هماهنگی با چالش‌های زیادی روبرو شد که باعث شد بخش موتورسواری حرفه‌ای و قهرمانی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. همین اتفاق باعث افزایش هزینه‌های مضاعف نیز شد که همین موضوع به نوعی باعث کمرنگ شدن حضور علاقمندان شد.

بخش موتورسواری در تمام دنیا جزو ورزش‌های لوکس و گرانقیمت حساب می‌شود، اما تفاوت این است که وقتی وسیله‌ای تهیه می‌شود خدمات پس از فروش خوبی به مشتری ارائه می‌شود تا با دغدغه کمتری به این رشته بپردازند از سوی دیگر تسهیلات بسیار خوبی برای علاقمندان درنظر گرفته شده به طوری‌که لازم نیست نقدا تمام هزینه‌ها پرداخت شود و شرایط خرید اقساط برای مشتری وجود دارد، در حالی‌که کا در ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه از این امکان محروم هستیم. بُعد دیگر تمام رشته‌های ورزشی تفریح است که اگر این بعد در کنار آموزش صحیح در نظر گرفته شود کار بزرگی انجام داده‌ایم. ضمن اینکه واردات مناسب و ارائه خدمات می‌تواند به کاهش هزینه‌های این رشته کمک کند.

قهرمان سابق موتورسواری ایران گفت: یکی از اهداف ما برای تأسیس باشگاه همین است تا با ارئه خدمات به علاقمندانی که می‌خواهند در این رشته فعالیت کنند به کاهش هزینه‌های آن‌ها کمک کنیم تا حداقل بتواند با کمترین هزینه آموزش لازم را ببینید و نیازی نیست حتماً وسایل را تهیه کنند و تمام این امکانات توسط باشگاه در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد. در موتورسواری شهری امکانات با صورت کامل و در موتور کراس نیز تا حدود زیادی امکانات برای آموزش ابتدایی فراهم است و علاقمندان به این رشته می‌توانند با پرداخت حداقلی هزینه آموزش و شارژ هم موتورسواری کنند و هم در صورت علاقمندی به بخش حرفه‌ای ورود کنند. در رشته‌های تریال و اندرو، چون بحث تخصصی است به نوعی حرفه‌ای‌تر محسوب می‌شوند در حال حاضر امکانات را برای در اختیار گذاشتن وسایل نداریم، اما امکان آموزش فراهم است. امیدواریم روزی برسد تا تمام موتورسواران ما با آموزش صحیح با حداقل صدمات ناشی از تصادفات احتمالی روبرو شوند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *