نقاش زاده: باید به نظر هیات انتخاب احترام بگذاریم/میزان استقبال مردم از جشنواره ۱۲۰ درصد افزایش یافته است
- نشست خبری «مسعود نقاش زاده» دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر ظهر امروز در برج میلاد تهران موسوم به خانه رسانه برگزار شد.
دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر در ابتدای صحبتهای خود گفت: در ابتدا از اینکه به دلیل بیماری من نشست خبری این جشنواره در زمان مقرر به تعویق افتاد عذرخواهی می کنم، این اتفاق به توصیه پزشک بود و بنا بر اینکه شاید ناقل باشم آن نشست را به امروز موکول کردیم.
وی در همین راستا ادامه داد: من از همه دوستان و همکاران جشنواره فیلم فجر در دوره چهلم تشکر می کنم، بی گمان زحمات شبانه روزی آنها قابل چشم پوشی نیست و من هم دورادور تا حد امکان با آنها در ارتباط بودم. من از پنجم آبان بر این مسند نشستم و از همان ابتدا لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی را پیشنهاد کردم.
نقاش زاده ادامه داد: من پیشنهاد کردم تا مرکز تخصصی برگزاری جشنواره داشته باشیم، همچنان ما در برگزاری جشنواره ها محدودیت های زیادی داریم، خوشبختانه این طرح هم مورد قبول واقع شده و در دست بررسی است، ما در دبیرخانه نمی توانستیم همه مشکلات را حل کنیم و صرفا توانستیم برخی اتفاقات را برای برگزاری بهتر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بهینه سازی کنیم.
وی در همین رابطه ادامه داد: امیدوارم با پیگیری های صورت گرفته دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم فجر برای دوره بعدی شکل گیرد، ما در صدد استاندارد سازی در جشنواره بودیم که در ابتدا از آیین نامه شروع کردیم، این آیین نامه باید ثابت باشد و در سالهای مختلف باید تغییراتی جزئی و اجرایی داشته باشد و اینگونه نباشد که این آیین نامه هر ساله تغییرات گسترده داشته باشد.
دبیر جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: امسال تمرکز ما علاوه بر بخش های رقابتی بر برنامه های فرهنگی بود، برنامه های فرهنگی هدفش عمق بخشیدن به جشنواره به معنای کلان آن است، تجربه امسال شاید گام آغازینی باشد که به صورت منسجم اتفافات فرهنگی به صورت مجازی و فیزیکی در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
وی در همین رابطه ادامه داد: شخصا بر این باورم که رویدادهای فرهنگی که افراد در آن شرکت می کنند باید پیش بینی پذیر بوده و از یک سال قبل قابل برنامه ریزی باشد، تاریخ های این رویداد حرفه ای باید خیلی زود در دسترس مخاطب و فیلمساز قرار گیرد. از مجموع آنچه امروز گزارش داریم فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته صد و بیست و درصد افزایش پیدا کرده است.
نقاش زاده در همین راستا افزود: من اجازه می خواهم که در همین اندازه مختصر صحبتم را به اتمام برسانم تا بتوانم به سوالات اهالی رسانه پاسخ دهم.
مسعود نقاشزاده در ادامه گفت: ۵ آبان امسال حکم این مسئولیت به من اعطا شد که کمتر از ۳ ماه تا آغاز جشنواره مهلت باقی مانده بود. در این مدت دفتر جشنواره نیز آماده نبود و ظرف مدت کوتاهی ساختمان بازسازی و ستاد برپا شد. این جشنواره بزرگتر از چیزی است که شبیه به یک پروژه با آن برخورد کرد و نیاز به برپایی یک دبیرخانه دائمی دارد. البته من پیشنهاد میکنم که مرکزی برای برگزاری جشنوارههای داخلی داشته باشیم تا با زیرساخت و ریلگذاری در جهت بهبود اوضاع برگزاری و بهینهسازی پیش برویم. ما تلاشمان را کردیم که برای چهلمین دوره جشنواره با امکاناتی که در اختیار داریم بهترین کار را انجام دهیم. برای جشنواره چهل و یکم قصد دارم که با ایجاد رویه دبیرخانه دائمی بهتر پیش برویم.
او در ادامه گفت: آییننامه جشنواره به اعتقاد ما باید آیینتامهای باشد که در ادوار مختلف فقط در موارد اجرایی تفاوت پیدا کند. ما نیازمند چارچوب اولیه پایدار برای جشنواره هستیم که در آییننامه باید مکتوب شود. رعایت این قانونمداری بعضا برای خود عوامل جشنواره هم سخت است، چون تحت فشار بسیاری قرار میگیرند اما همه تلاش ما این بود که بر مبنای آییننامه پیش برویم. گاهشمار جشنواره تا به امروز نیز رعایت شده و به آییننامه عمل شده است.
او ادامه داد: امسال به طور مشخص بر برنامههای فرهنگی غیر از برنامههای رقابتی تاکید داشتیم که با هدف عمقبخشی به جشنواره و اندیشههای سینمایی به معنای کلان به کار میرود. نشستهایی که امسال برگزار میشود گام اولیهای برای این ماجرا است. اعتقاد دارم رعایت چیزی که به عنوان چارچوب مبنا قرار میگیرد به ارتقا، سالمسازی و پیشپینیپذیری جشنواره کمک میکند. بر این باورم که در رویدادهای فرهنگی که هنرمندان در آن شرکت میکنند همه چیز باید بهصورت پیشبینیپذیر پیش برود و تاریخها زودتر مشخص شود.
نقاشزاده گفت: در این جشنواره آثار توسط هیات انتخاب که ترکیبی از نامداران سینما هستند، انتخاب میشود. طبیعی است که سلیقههای مختلفی وجود دارد و همه مخاطبان، همه آثار را دوست نداشته باشند. ترکیب بخش هیات انتخاب مسابقه سینمای ایران را میدانیم که شامل افرادی باسابقه و باتجربه بودند. رویکردی که برای انتخاب آثار وجود داشت صرفا حضور فیلمها با ارزشهای سینمایی نبود. برای مثال برای هیات انتخاب حضور آثار مختلف با تنوع ژانرهای متفاوت مطرح بود. لذا ما موظف بودیم که به سلیقه هیات انتخاب احترام بگذاریم. وقتی ۶۰ فیلم به هیات انتخاب ارائه میشود، لاجرم ۳۸ فیلم از جشنواره بیرون میمانند. ما از ابتدا گفتیم که قانونمداری اصل اول برای ما است. قانون میگوید هر فیلمی برای اکران در مجامع عمومی نیازمند پروانه نمایش عمومی است و ما تابع این قانون هستیم. بعضی از آثار مورد توجه هیات انتخاب نیز قرار گرفتند اما موفق به اخذ پروانه نمایش نشدند. برای ما هم مهم بود که بر اساس مجوزهای اداره ارزشیابی و نظارت کار کنیم.
دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه درباره بخش فرهنگی جشنواره گفت: اگر امروز ما سینمایی داریم که در سراسر جهان قابل اعتنا است، بهدلیل پشتوانه فرهنگی این سینما است، چون کشورهایی هستند که به لحاظ اقتصادی پشتوانه بیشتری از ما داشته باشند اما سینمای ما به لحاظ فرهنگی قابل اعتنا است. برنامههای فرهنگی قرار است فرصت تعمق بیشتر برای اهل فرهنگ ایجاد کند. در جشنوارههای معتبر دنیا نیز همزمان با اکران آثار رویدادهای مختلفی برگزار میشود و هرکس با توجه به نیاز خود در برنامهای که دوست دارد، شرکت میکند. چون دو نوبت نمایش وجود دارد، این فرصت هم هست که عزیزان هم به تماشای برنامههای فرهنگی بنشینند و هم فیلم ببینند. مخاطبان آنلاین این بخش جشنواره با آمار ۴۰۰ نفر دنبالکننده بهصورت برخط آمار خوبی است.
نقاشزاده ادامه داد: اگر رویکرد چهلمین جشنواره فیلم فجر از امیدآفرینی و آگاهیبخشی یاد شده، این بدان معناست که جشنواره به این مانیفست و ارزشهای کلان توجه دارد و آنها را برجسته میکند. در فیلمهای جشنواره امسال، امید و رشادت و گاه تلخی هم هست. سینما آینه تمامنمایی است که همه چیز را عیان میکند. برگزارکنندگان جشنواره تمام اهتمامشان این است که شور بپراکند.
وی در همین رابطه ادامه داد: پیشنهاد ما به شورای سیاستگذاری ایجاد آییننامه دائمی بود. آئیننامهای که با تغییرات دولت و مدیران نهاد جشنواره دچار تغییر نشود و تغییرات باید جز جزئیات اجرایی، تغییرناپذیر باشد. فراموش نکنیم که ما در زمانه کاهش تولیدات در کشور هستیم. البته من از سینماگران تشکر میکنم که علیرغم شیوع ویروس کرونا و علیرغم همه آسیبها کار کردند. آنچه برای جشنواره فیلم فجر باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که به قدری تولید وجود داشته باشد که از هر گروه و گونهای بتوان فیلمهای خوبی را برای حضور در جشنواره انتخاب کرد.
نقاشزاده گفت: بهترین مرجع برای پاسخ به چنین شائبههایی خود هیات انتخاب هستند که میتوانند به شما پاسخ دهند که نتیجه نهایی فهرست آثار چیزی جز انتخاب آنها بوده یا خیر. درباره پرسش بعدی، باید بگویم ما در سینما وقتی برای تولید فیلمی وارد مذاکره و گفتوگو میشویم، نمیتوانیم نتایج را از پیش حدس بزنیم. بسیاری از فیلمها هستند که علیرغم بیگپروداکشن بودن، فیلمهای خوبی نیستند و برعکس. شاید بتوان نتیجه را حدس زد اما نمیتوان اطمینان حاصل کرد. برخی از فیلمها هستند که نتیجهشان در پایان ساخت روشن میشود، ضمن آن که من این را کسر شٲن میدانم که فیلمهایی که در زمان مدیریت من ساخته شده را با مذاکره و گفتوگو وارد جشنواره کنم!
دبیر جشنواره در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: جشنواره محل آزمون و خطا نیست، بلکه محل قضاوت است و اینگونه نیست که چون موسسهای در فیلمی سرمایهگذاری کرده فیلم حتما باید در جشنواره حضور پیدا کند.