ساخت راه آهن رشت - آستارا با ظرفیت «بانک توسعه و تجارت اکو» در آینده
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری یازدهمین نشست وزرای حمل و نقل اکو، سرمایه گذاری برای پروژههای حمل و نقلی اکو، حمایت از استمرار انتقال بار از کریدورهای ریلی و جادهای اکو و ساخت حلقههای مفقوده از جمله راه آهن رشت - آستارا را از جمله تصمیمات این نشست برشمرد و از مذاکرات جاری برای انعقاد «موافقتنامه کریدور خلیج فارس - دریای سیاه (ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان)» خبر داد.
خبرگزاری میزان -
- بنا به اعلام پایگاه اطلاعرسانی وزارت امور خارجه، مهدی صفری در ارتباط با پیگیریهای مربوط به نشست سران اکو، گفت: همانطور که ریاست محترم جمهوری در سخنرانی خود در نشست سران اکو در آذرماه جاری در عشق آباد اعلام کردند، تلاش جمهوری اسلامی ایران در راستای شکوفایی مناسبات تجاری کشورهای منطقه و عملیاتی کردن کلیه پتانسیلهای مواصلاتی در کشورهای منطقه میباشد، خوشبختانه در نشست شورای برنامه ریزی اکو که اخیراً به میزبانی دبیرخانه اکو در تهران برگزار شد، دستورالعملهای رؤسای جمهور کشورهای اکو در دستورکار قرار داشت.
وی افزود: نمایندگان کشورهای عضو نیز در خصوص برنامه اجرایی یک سال آینده اکو و چگونگی اجرای مصوبات نشست سران در حوزههای مختلف همچون تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، انرژی، معدن، محیط زیست، بهداشت، همکاریهای بانکی، بلایای طبیعی، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با فساد، همکاریهای قضایی و پلیسی، پژوهشی، فرهنگی، گردشگری و .. توافق کردند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تأکید کرد: یک هیئت ۵۰ نفره از طرف جمهوری اسلامی ایران مرکب از مدیران و کارشناسان کلیه دستگاههای تخصصی دولتی و خصوصی در کمیتههای ۹ گانه این شورا مشارکت داشت که جا دارد از حضور مؤثر همه این عزیزان قدردانی کنم.
صفری افزود: تلاش بیشتر برای دسترسی روانتر کشورهای محصور در خشکی اکو به آبهای آزاد، ایجاد شبکه حمل و نقل دریایی اکو از جمله برقراری خطوط کشتیهای رو _ رو در خزر، و تقویت شبکه مواصلات هوایی مابین کشورهای عضو با اهداف گردشگری از دیگر موارد اشاره شده بود، هیئت کشورمان نیز به ریاست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در این نشست مشارکت فعال داشت.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تأکید بر ششمین نشست کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت، ۳۰ دی ماه به میزبانی منطقه آزاد چابهار، تصریح کرد: مدیران دستگاههای ذیربط کشور از جمله وزارت راه و شهرسازی، گمرک، وزارت صمت، سازمان راهداری، کشتیرانی، راه آهن، اتاق بازرگانی، وزارت کشور، مرکز پژوهشهای مجلس، شرکت زیرساخت و وزارت امور خارجه در این نشست که در حاشیه همایش لجستیک چابهار تشکیل شد، در خصوص راههای شکوفایی هرچه بیشتر جایگاه منحصربفرد چابهار در حمل و نقل و ترانزیت چندوجهی منطقهای و بینالمللی تبادل نظر نمودند و مشکلات موجود را با هدف ارائه راهکار احصا کردند.
وی ادامه داد: نتیجه این نشست همچون نشستهای قبلی کارگروه ملی برای تصمیم گیری در اختیار مقامات و نهادهای تصمیم گیرنده قرار خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون مذاکرات غیر رسمی آماده سازی با سفرای کشورهای عضو موافقتنامه در تهران و در سایر پایتختها در جریان است، تا انشاالله بزودی شاهد ظهور یک کریدور حمل و نقلی مهم با مسیرهای متنوع در خدمت تسهیل تجارت مابین کشورهای منطقه و با جهان خارج باشیم. اخیراً نیز یک برنامه آزمایشی انتقال بار از ایران به دریای سیاه در همکاری با جمهوری آذربایجان و گرجستان اجرا شد.
وی افزود: نمایندگان کشورهای عضو نیز در خصوص برنامه اجرایی یک سال آینده اکو و چگونگی اجرای مصوبات نشست سران در حوزههای مختلف همچون تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، انرژی، معدن، محیط زیست، بهداشت، همکاریهای بانکی، بلایای طبیعی، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با فساد، همکاریهای قضایی و پلیسی، پژوهشی، فرهنگی، گردشگری و .. توافق کردند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تأکید کرد: یک هیئت ۵۰ نفره از طرف جمهوری اسلامی ایران مرکب از مدیران و کارشناسان کلیه دستگاههای تخصصی دولتی و خصوصی در کمیتههای ۹ گانه این شورا مشارکت داشت که جا دارد از حضور مؤثر همه این عزیزان قدردانی کنم.
وی با اشاره به برگزاری یازدهمین نشست وزرای حمل و نقل اکو با حضور وزرای کشورهای عضو همراه با اتخاذ تصمیمات خوبی در ارتباط با تقویت مواصلات ریلی، جادهای و دریایی مابین کشورهای عضو، تصریح کرد: از جمله این تصمیمات میتوان به درخواست از «بانک توسعه و تجارت اکو» برای برگزاری کنفرانس بین المللی جلب سرمایه گذاری برای پروژههای حمل و نقلی اکو، حمایت از استمرار انتقال بار از کریدورهای ریلی و جادهای اکو و ساخت حلقههای مفقوده از جمله راه آهن رشت - آستارا و ترمیم مسیرهای قدیمی، حمایت از مکانیسم متحدالشکل برای صدور ویزا برای مدیران و رانندگان شرکتهای حمل و نقلی منطقه، ایجاد تسهیلات در نقاط مرزی برای تردد بدون مشکل و سریع مواد غذایی، دارو و کمهای بشردوستانه و کالاهای مربوط به امدادرسانی، اشاره کرد.یازدهمین نشست وزرای حمل و نقل اکو با حضور وزرای کشورهای عضو همراه با اتخاذ تصمیمات خوبی در ارتباط با تقویت مواصلات ریلی، جادهای و دریایی مابین کشورهای عضو برگزار شد.
صفری افزود: تلاش بیشتر برای دسترسی روانتر کشورهای محصور در خشکی اکو به آبهای آزاد، ایجاد شبکه حمل و نقل دریایی اکو از جمله برقراری خطوط کشتیهای رو _ رو در خزر، و تقویت شبکه مواصلات هوایی مابین کشورهای عضو با اهداف گردشگری از دیگر موارد اشاره شده بود، هیئت کشورمان نیز به ریاست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در این نشست مشارکت فعال داشت.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تأکید بر ششمین نشست کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت، ۳۰ دی ماه به میزبانی منطقه آزاد چابهار، تصریح کرد: مدیران دستگاههای ذیربط کشور از جمله وزارت راه و شهرسازی، گمرک، وزارت صمت، سازمان راهداری، کشتیرانی، راه آهن، اتاق بازرگانی، وزارت کشور، مرکز پژوهشهای مجلس، شرکت زیرساخت و وزارت امور خارجه در این نشست که در حاشیه همایش لجستیک چابهار تشکیل شد، در خصوص راههای شکوفایی هرچه بیشتر جایگاه منحصربفرد چابهار در حمل و نقل و ترانزیت چندوجهی منطقهای و بینالمللی تبادل نظر نمودند و مشکلات موجود را با هدف ارائه راهکار احصا کردند.
وی ادامه داد: نتیجه این نشست همچون نشستهای قبلی کارگروه ملی برای تصمیم گیری در اختیار مقامات و نهادهای تصمیم گیرنده قرار خواهد گرفت.
صفری در خاتمه با اشاره به مذاکرات جاری برای انعقاد «موافقتنامه کریدور خلیج فارس - دریای سیاه (ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان)» اشاره کرد و اظهار داشت: دور ششم این مذاکرات قرار است در اردیبهشت ماه سال آینده در صوفیه بلغارستان برگزار و متن موافقتنامه برای امضاء آماده شود.مذاکرات جاری برای انعقاد «موافقتنامه کریدور خلیج فارس - دریای سیاه اردیبهشت ماه سال آینده در صوفیه بلغارستان برگزار خواهد شد
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون مذاکرات غیر رسمی آماده سازی با سفرای کشورهای عضو موافقتنامه در تهران و در سایر پایتختها در جریان است، تا انشاالله بزودی شاهد ظهور یک کریدور حمل و نقلی مهم با مسیرهای متنوع در خدمت تسهیل تجارت مابین کشورهای منطقه و با جهان خارج باشیم. اخیراً نیز یک برنامه آزمایشی انتقال بار از ایران به دریای سیاه در همکاری با جمهوری آذربایجان و گرجستان اجرا شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *