مسوولان برای برقی کردن موتورسیکلتها برنامه ارائه کنند
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: برقی شدن موتورسیکلتها یک مقولهای است که بخشها و نهادهای مختلف به صورت مشترک باید دست به اقدام بزنند تا این اتفاق در کشور رقم بخورد. دولت، شهرداری، رسانه ها، نهادهای اجتماعی و خود مردم باید مشارکت داشته باشند تا انشاالله این اتفاق محقق بشود.
خبرگزاری میزان -
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درمورد چرایی و چگونگی همکاری مدیریت شهری و پلیس راهور برای ساماندهی به وضع موتورسیکلتهای دودزا در سطح شهر تهران گفت: درباره موضوع موتورسیکلتها بحثهای مفصلی وجود دارد. در این زمینه شهرداری به تنهایی نمیتواند کاری بکند. دلیل این مساله هم این است که بخشی از این مساله به موضوعات فرهنگی و آموزشی بر میگردد. اینکه موتورسیکلتی وارد پیاده رو نشود یا از تابلوی عبورممنوع رد نشود، دست به رانندگی خطرناک نزند، بار غیرمجاز حمل نکند، تعداد سرنشین هایش بیش حد مجاز نباشد همه و همه جزو موضوعات آموزشی و فرهنگی محسوب میشود. بدیهی است که چنین مواردی مربوط به خود مردم میشود، اما این امکان وجود دارد تا شهرداری، رسانهها و نهادهای اجتماعی هم در این موضوعات همیاریهایی داشته باشند. بخش دیگر هم به هندسه معابر و مساله مهندسی ترافیک بر میگردد که جزو وظایف شهرداری به شمار میرود.
وی در پاسخ به اینکه آیا چشم انداز روشنی برای برقی شدن موتورسیکلتها در سال آینده وجود دارد گفت: به نظر من پیاده کردن این برنامه اصلا در طول یک سال امکان پذیر نیست. ولی باید اقدامهای لازم برای عملی کردن این موضوع شروع بشود و مسوولان برنامه ارائه کنند و بگویند مثلا ما این برنامه را ظرف سه، چهار یا پنج سال به انجام میرسانیم. همچنین باید مشخص باشد که هر سال چه میزان از این برنامه محقق میشود. ما به عنوان شورای شهر که دارای جایگاه نظارتی هستیم بر این امر نظارت میکنیم و بعد میزان تحقق پیدا کردنش را هم به مردم گزارش خواهیم کرد.
علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص چگونگی پیش بینی هزینهها و درآمدها هنگام تدوین بودجه شهرداری به میزان گفت: بودجه دارای دو ستون است است. یکی از این دو ستون مربوط به درآمدها و دیگری هم مربوط به هزینهها میشود. معمولا در جلساتی که برای تدوین بودجه تشکیل میشود ابتدا میزان تحقق پذیری درآمدها مورد بررسی قرار میگیرد. بر این اساس شهرداری ادعا میکند برای سال آینده مقدار مشخصی درآمدزایی خواهد کرد. در جلسات تدوین بودجه این مساله مورد نقد و ارزیابی قرار میگیرد که از طریق کدام ردیفها و به چه شیوهای این درآمد ادعایی به دست میآید. همه این موارد در جلسه کمیسیون تلفیق و در نهایت در صحن شورای شهر مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و در نهایت به تصویب میرسد.
وی ادامه داد: بعد از اینکه یقین حاصل شد که شهرداری آن مقدار درآمدی که ادعا شده را میتواند به دست بیاورد این مساله مورد بررسی قرار میگیرد که آن درآمدها در چه بخشهایی باید هزینه بشود. یعنی بحث و بررسیها پیرامون اولویتهای شهرداری برای هزینه کردن آن درآمدها خواهد بود. در این بخش هم باز تعیین اولویتها با پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای شهر خواهد بود.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درمورد چرایی و چگونگی همکاری مدیریت شهری و پلیس راهور برای ساماندهی به وضع موتورسیکلتهای دودزا در سطح شهر تهران گفت: درباره موضوع موتورسیکلتها بحثهای مفصلی وجود دارد. در این زمینه شهرداری به تنهایی نمیتواند کاری بکند. دلیل این مساله هم این است که بخشی از این مساله به موضوعات فرهنگی و آموزشی بر میگردد. اینکه موتورسیکلتی وارد پیاده رو نشود یا از تابلوی عبورممنوع رد نشود، دست به رانندگی خطرناک نزند، بار غیرمجاز حمل نکند، تعداد سرنشین هایش بیش حد مجاز نباشد همه و همه جزو موضوعات آموزشی و فرهنگی محسوب میشود. بدیهی است که چنین مواردی مربوط به خود مردم میشود، اما این امکان وجود دارد تا شهرداری، رسانهها و نهادهای اجتماعی هم در این موضوعات همیاریهایی داشته باشند. بخش دیگر هم به هندسه معابر و مساله مهندسی ترافیک بر میگردد که جزو وظایف شهرداری به شمار میرود.
بیشتر بخوانید:
قائمی اضافه کرد: بخش سوم هم به استانداردهای مربوط به ساخت این وسیله نقلیه در کشور مربوط است که متاسفانه در این زمینه کیفیت استانداردها به شدت ضعیف است. نکته دیگر به سیاست کلی کشور برای جایگزین کردن موتورسیکلتهای برقی به جای این موتورسیکلتهای دودزا بر میگردد که اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد به یک بودجه بسیار سنگین نیازمند است. همچنین تحقق چنین هدفی نیازمند یک حمایت مالی وسیع از دارندگان موتورسیکلت هاست. موتورسواری را در نظر بگیریم که برای وسیله نقلیه اش از سوخت فسیلی استفاده میکند و دارای استانداردی بسیار قدیمی هم هست و دودزاست و شش برابر یک خودروی قدیمی آلودگی ایجاد میکند. وقتی از چنین کسی بخواهیم که به جای این وسیله دودزا برود یک موتورسیکلت برقی بخرد قیمت آن موتورسیکلت برقی نباید از قیمت یک خودرو گرانتر باشد.
عضو شورای شهر تهران افزود: درواقع نباید هزینه خرید این وسیله نقلیه برقی به گونهای باشد که آن فرد قدرت خریدش را نداشته باشد؛ بنابراین باید در کشورمان برای چنین موضوعی تسهیلات مالی پیش بینی بشود. یعنی نظام بانکی کشور باید به میدان بیاید و کمک بکند تا این اتفاق رقم بخورد. تحقق چنین هدفی در توان شهرداری نیست. تازه در همین حوزه ساخت موتورسیکلتهای برقی هم استانداردها باید به گونهای باشد که مردم برای خرید چنین وسیلهای رغبت پیدا بکنند. نباید شرایط این طور باشد که شهروندی یک موتورسیکلت برقی خریده باشد، اما امکان استفاده از این وسیله نقلیه برای همه ساعتهای شبانه روز وجود نداشته باشد. یعنی مثلا امکان استفاده از این وسیله نقلیه روزی بیشتر از سه ساعت نباشد. باید محلی برای تعویض باتری این وسیله وجود داشته باشد؛ بنابراین برقی شدن موتورسیکلتها یک مقولهای است که بخشها و نهادهای مختلف به صورت مشترک باید دست به اقدام بزنند تا این اتفاق در کشور رقم بخورد. دولت، شهرداری، رسانه ها، نهادهای اجتماعی و خود مردم باید مشارکت داشته باشند تا انشاالله این اتفاق محقق بشود. البته این یک کار خیلی پیچیده و دشواری هم خواهد بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا چشم انداز روشنی برای برقی شدن موتورسیکلتها در سال آینده وجود دارد گفت: به نظر من پیاده کردن این برنامه اصلا در طول یک سال امکان پذیر نیست. ولی باید اقدامهای لازم برای عملی کردن این موضوع شروع بشود و مسوولان برنامه ارائه کنند و بگویند مثلا ما این برنامه را ظرف سه، چهار یا پنج سال به انجام میرسانیم. همچنین باید مشخص باشد که هر سال چه میزان از این برنامه محقق میشود. ما به عنوان شورای شهر که دارای جایگاه نظارتی هستیم بر این امر نظارت میکنیم و بعد میزان تحقق پیدا کردنش را هم به مردم گزارش خواهیم کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *