مجوز واشنگتن به متحدان برای ارسال سلاح به اوکراین

14:29 - 30 دی 1400
کد خبر: ۷۹۰۷۳۸
وزارت خارجه آمریکا در میانه تشدید تنش‌ها با روسیه، به تعدادی از متحدان خود در ناتو مجوز ارسال سلاح به اوکراین صادر کرد.

- وزارت خارجه آمریکا به سه متحد خود در ناتو مجوز ارسال تسلیحات به اوکراین را داده است.

به گزارش «راشا تودی، الجزیره و رویترز»، وزارت خارجه آمریکا به سه کشور عضو ناتو مجوز داده تا موشک‌های ضد زره و دیگر تسلیحات ساخت آمریکا را به اوکراین برسانند.

منابع آگاه آمریکایی گزارش دادند که واشنگتن مجوز ارسال تسلیحات و موشک‌های ساخت این کشور را به اوکراین از طریق استونی، لیتوانی و لتونی صادر کرد.

دولت آمریکا همچنین در روز‌های آینده روند ارسال موشک‌های ضد زره، مهمات و سایر تجهیزات به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار به اوکراین را آغاز خواهد کرد.

در همین حال «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا طی اظهاراتی در کاخ سفید مدعی شد «در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند، مجازات خواهد شد و این مجازات به میزان اقدامات روسیه بستگی دارد.»

وی ادعا کرد «اگر آن‌ها به اوکراین حمله کنند، این امر برای روسیه فاجعه بار خواهد بود.»

از سویی دیگر «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفت «روسیه منتظر پاسخ کتبی آمریکا در مورد تضمین‌های امنیتی در روز‌های آینده است.»

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمان دریافت پاسخ مهم است، تاکید کرد «زمان مهم است، ما می‌گوییم که منتظر پاسخ طی چند روز آینده هستیم. نه لزوما فردا... ممکن است هفته آینده باشد.»

سخنگوی کرملین گفت «اظهارات واشنگتن در مورد عدم پذیرش اوکراین توسط ناتو در کوتاه مدت به این معنا نیست که این اتفاق در میان مدت نخواهد افتاد و میان مدت از نظر روند رویداد‌ها در روابط بین الملل یک لحظه است. همه این‌ها هنوز باید روشن شود و مهمتر از آن، پاسخ این سؤالات را از طریق اسناد مکتوبی که در چند روز آینده منتظر آن هستیم، خواهیم دانست.»

«پسکوف» یادآور شد «ما تماس پوتین و بایدن را در آینده نزدیک رد نمی‌کنیم و از چنین گفتگویی استقبال می‌کنیم.»

همچنین سفیر روسیه در آلمان نیز در واکنش به ارسال تسلیحات ناتو به اوکراین گفت «نیرو‌های ما در پاسخ به ارسال تسلیحات از غرب به کی‌یف، در نزدیکی اوکراین پیشروی می‌کنند.»

وزارت خارجه روسیه نیز می‌گوید «کی‌یف کمک نظامی غرب را مجوزی برای آغاز عملیات در دونباس می‌داند.»

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است «اظهارات واشنگتن در مورد حمله ادعایی روسیه به اوکراین برای تحریک نظامی ما ضروری است. ما از کشور‌های غربی می‌خواهیم که کمک به نظامی‌سازی بحران اوکراین را متوقف کنند.»

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، که برای دیدار با همتایان خود به اروپا سفر کرده، می‌گوید «واشنگتن متعهد به تقویت روابط با کی‌یف است و ما در تلاش هستیم تا از هرگونه تجاوز روسیه جلوگیری کنیم.»

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *