هدف آموزش و پرورش تربیت داوطلب ورود به دانشگاه نیست
معاون اسبق متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به نقش تربیتی آموزش و پرورش گفت: وظیفه آموزش و پرورش لزوما تربیت داوطلب ورود به دانشگاه نیست.
خبرگزاری میزان -
علیرضا کمرهای در گفتوگو با میزان در مورد اهداف آموزشی در آموزش پرورش گفت :به طور کلی مهمترین وظیفه آموزش و پرورش تربیت عمومی افراد زیر ۱۸ سال است .
وی ادامه داد: ما به دنبال تربیت داوطلب ورود به دانشگاه که بتواند خوب تست بزند و در کنکور درصد بالا بیاورد و رتبه خوبی کسب کند نیستیم اگرچه که یکی از نتایج آموزش در مدرسه آمادگی برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر است.
کمره ای گفت: اساس فعالیت آموزش و پرورش تعلیم و تربیت در دوره تربیت پذیری افراد است این که گاها این کارویژه مورد بی توجهی واقع شود و اساس و محور آموزش ها در راستای اهداف کنکوری و ورود به دانشگاه باشد صحیح نیست .
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد این سوال که افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه ها چه تاثیری در نقش آموزش و پرورش خواهد داشت گفت :با افزایش سهم سوابق تحصیلی در ورود به دانشگاه دو اتفاق مثبت خواهد افتاد، اول اینکه نقش آموزش و پرورش افزایش پیدا می کند و توجه دانش آموزان به دروسی که اساس و محور آن بر تعلیم و تربیت استوار است بیشتر می شود، موضوع بعد اینکه اینگونه به سمت عدالت محوری حرکت کرده ایم و اجازه داده ایم این رقابت ها در زمین نسبتا برابری فراهم شود .
وی همچنین اظهار کرد: در مجموع باید توجه کنیم که سیستم آموزش عمومی گاهی می تواند مقدمه ورود به دانشگاه بشود، اما هدف جداست و ماموریتهای جداگانهای دارد که نباید آنها را تابع سیاستهای دانشگاه و وزارت علوم و آموزش عالی تلقی کرد در غیر اینصورت اهداف سیستم آموزشی را باید دوباره بازنویسی کرد چرا که تا پیش از این نیز در نظام آموزش عمومی هدف تربیت بوده است .
وی در پایان گفت : مهمترین هدف آموزش و پرورش تربیت شهروندانی است که بتوانند زیست اجتماعی خوب و سالمی داشته باشند و نه اینکه لزوما در ورود به دانشگاه پذیرفته شوند .
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *