غیبت نمایندگان مرتبط و اقتصاددان مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه!
کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حالی اعضای خود را انتخاب کرد که برخی نمایندگان «دست به آچار بودجه» و چهرههای شاخص اقتصادی در این کمیسیون غایب هستند و از سوی کمیسیونهای متبوع خود برای حضور در کمیسیون تلفیق آرای لازم را کسب نکردند!
خبرگزاری میزان -
با این حال اشاره به چند نماینده در این گزارش، تنها از باب این بوده که مجلس چهرههای موثر اقتصادی زیادی داشته و انتظار میرفت این افراد کرسی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه برای بیان دیدگاههای خود پیدا میکردند چرا که نتیجه این امر حتما شرایط بهتری را در بودجه سالیانه رقم میزد و آرا و نظرات کارشناسانه و دقیقتری در این سند منعکس میشد.
- بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور ۲۱ آذر توسط آیتالله سید ابراهیم رئیسی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
طبق ماده ۴۱ آئین نامه داخلی مجلس، به منظور تنظیم اصول و مفاد برنامههاى توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگى بین کمیسیونهاى تخصصى مجلس شوراى اسلامى، پس از تقدیم لایحه مربوط توسط دولت به مجلس، کمیسیون تلفیق مرکب از اعضاى ذیل تشکیل میشود:
۱- از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ۹ نفر
۲- از هر کمیسیون تخصصی دیگر ۳ نفر
از این رو و طبق روال هرساله، ۴۵ نماینده مجلس نیز برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق انتخاب و جلسات این کمسیون سرانجام آغاز شد.
این کمیسیون در نخستین اقدام خود، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تصویب و به صحن علنی مجلس ارجاع داد و نهایتا این لایحه براساس تغییرات آئین نامهای در صحن علنی مجلس به تصویب رسید تا بررسی این لایحه در این کمیسیون به صورت دوشوری پیگیری شود.
این در حالی است که بودجه ۱۴۰۱ نخستین بودجه دولت سیزدهم بوده و به اذعان برخی نمایندگان، دولت در تنظیم این سند مالی فرصت لازم را نداشته است و حتما نظرخواهی از کارشناسان مطرح مجلس میتوانست ایرادات هر چند اندک بودجه فعلی را برطرف سازد.
کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حالی اعضای اعضای خود را انتخاب کرد که برخی نمایندگان «دست به آچار بودجه» و چهرههای شاخص اقتصادی در این کمیسیون غایب هستند و از سوی کمیسیونهای متبوع خود برای حضور در کمیسیون تلفیق آرای لازم را کسب نکردند!
البته پُر واضح است که نمایندگانی که در حال حاضر بر صندلی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه تکیه دادهاند، نمایندگان مناسبی برای تدوین لایحه بودجه هستند، اما حضور برخی از نمایندگان هم در این کمیسیون میتوانست مسیری که مجلس از ابتدای تشکیل خود طی کرده را به سرمنزل مناسبی برساند.
به عنوان مثال یکی از شعارهای مجلس یازدهم از زمان تشکیل، اصلاح نظام ساختاری بودجه سالیانه بود و از این رو رئیس مجلس شورای اسلامی جهت تببین زیرساختهای قانونی این موضوع، ماموریتی را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات اعلام داشت.
پیرو همین موضوع کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس کمیتهای را به عنوان کمیته «اصلاح ساختار بودجه» تشکیل داد تا اینکه ماموریتهای اعلامی روند عملیاتی به خود گرفت.
این کمیته حتی تا پیش از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱، نقطه نظرات خود را در راستای اصلاح ساختار بودجه به دولت اعلام کرد، این در حالی است که نمایندگانی همانند «محسن زنگنه» که از زمان تشکیل مجلس، ریاست کمیته «اصلاح ساختار بودجه» را برعهده داشت، حتی از سوی کمیسیون تخصصی خود یعنی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات برای عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ انتخاب نشد و این مسئله جای بسی تامل داشت.
این پایان ماجرا نیست، بودجه سال ۱۴۰۱ با شعار رشد اقتصادی ۸ درصدی به مجلس ارائه شد و مجلس هم پیش از ارائه این بودجه، رونق تولید را مهمترین عنصر رشد اقتصادی میدانست، از این رو این مجلس به تشکیل کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون رای داد تا نواقص جهش تولید در کشور به درستی شناسایی شود.
این در حالی است که در عین تعجب، نمانیدگانی همچون سیدشمسالدین حسینی، با سوابق سکانداری وزارت اقتصاد و اموردارایی و ریاست کمیسیون «ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون» مجلس یازدهم، حتی از سوی کمیسیون تخصصی خود - کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات - برای عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ انتخاب نشد و این مسئله هم تعجب برانگیز است.
طبق ماده ۴۱ آئین نامه داخلی مجلس، به منظور تنظیم اصول و مفاد برنامههاى توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگى بین کمیسیونهاى تخصصى مجلس شوراى اسلامى، پس از تقدیم لایحه مربوط توسط دولت به مجلس، کمیسیون تلفیق مرکب از اعضاى ذیل تشکیل میشود:
۱- از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ۹ نفر
۲- از هر کمیسیون تخصصی دیگر ۳ نفر
از این رو و طبق روال هرساله، ۴۵ نماینده مجلس نیز برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق انتخاب و جلسات این کمسیون سرانجام آغاز شد.
این کمیسیون در نخستین اقدام خود، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تصویب و به صحن علنی مجلس ارجاع داد و نهایتا این لایحه براساس تغییرات آئین نامهای در صحن علنی مجلس به تصویب رسید تا بررسی این لایحه در این کمیسیون به صورت دوشوری پیگیری شود.
این در حالی است که بودجه ۱۴۰۱ نخستین بودجه دولت سیزدهم بوده و به اذعان برخی نمایندگان، دولت در تنظیم این سند مالی فرصت لازم را نداشته است و حتما نظرخواهی از کارشناسان مطرح مجلس میتوانست ایرادات هر چند اندک بودجه فعلی را برطرف سازد.
کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حالی اعضای اعضای خود را انتخاب کرد که برخی نمایندگان «دست به آچار بودجه» و چهرههای شاخص اقتصادی در این کمیسیون غایب هستند و از سوی کمیسیونهای متبوع خود برای حضور در کمیسیون تلفیق آرای لازم را کسب نکردند!
البته پُر واضح است که نمایندگانی که در حال حاضر بر صندلی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه تکیه دادهاند، نمایندگان مناسبی برای تدوین لایحه بودجه هستند، اما حضور برخی از نمایندگان هم در این کمیسیون میتوانست مسیری که مجلس از ابتدای تشکیل خود طی کرده را به سرمنزل مناسبی برساند.
به عنوان مثال یکی از شعارهای مجلس یازدهم از زمان تشکیل، اصلاح نظام ساختاری بودجه سالیانه بود و از این رو رئیس مجلس شورای اسلامی جهت تببین زیرساختهای قانونی این موضوع، ماموریتی را به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات اعلام داشت.
پیرو همین موضوع کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس کمیتهای را به عنوان کمیته «اصلاح ساختار بودجه» تشکیل داد تا اینکه ماموریتهای اعلامی روند عملیاتی به خود گرفت.
این کمیته حتی تا پیش از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱، نقطه نظرات خود را در راستای اصلاح ساختار بودجه به دولت اعلام کرد، این در حالی است که نمایندگانی همانند «محسن زنگنه» که از زمان تشکیل مجلس، ریاست کمیته «اصلاح ساختار بودجه» را برعهده داشت، حتی از سوی کمیسیون تخصصی خود یعنی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات برای عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ انتخاب نشد و این مسئله جای بسی تامل داشت.
این پایان ماجرا نیست، بودجه سال ۱۴۰۱ با شعار رشد اقتصادی ۸ درصدی به مجلس ارائه شد و مجلس هم پیش از ارائه این بودجه، رونق تولید را مهمترین عنصر رشد اقتصادی میدانست، از این رو این مجلس به تشکیل کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون رای داد تا نواقص جهش تولید در کشور به درستی شناسایی شود.
این در حالی است که در عین تعجب، نمانیدگانی همچون سیدشمسالدین حسینی، با سوابق سکانداری وزارت اقتصاد و اموردارایی و ریاست کمیسیون «ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون» مجلس یازدهم، حتی از سوی کمیسیون تخصصی خود - کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات - برای عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ انتخاب نشد و این مسئله هم تعجب برانگیز است.
با این حال اشاره به چند نماینده در این گزارش، تنها از باب این بوده که مجلس چهرههای موثر اقتصادی زیادی داشته و انتظار میرفت این افراد کرسی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه برای بیان دیدگاههای خود پیدا میکردند چرا که نتیجه این امر حتما شرایط بهتری را در بودجه سالیانه رقم میزد و آرا و نظرات کارشناسانه و دقیقتری در این سند منعکس میشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *