دغدغه برنامه «پاشو پاشو کوچولو» آموزش کودکان است
- طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی سیما، عوامل این برنامه بیش از یک ساعت پای صحبتهای مخاطبانشان نشستند و به ۱۷۰ تماس تلفنی پاسخ دادند. پس از این پاسخگویی نیز نشست خبری برنامه در اداره کل روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.
در این نشست پریسا گرجی، مدیر گروه خردسال شبکه کودک با بیان اینکه در فصل دوم برنامه «پاشو پاشو کوچولو» که از نوروز ۱۴۰۰ آغاز شده تا پایان اسفند در ۵۳ قسمت میهمان خردسالان خواهیم بود گفت: در فصل جدید که سال ۱۴۰۱ است، جشنواره نوروزی با رویکرد جدید، فضای نو و بازیگران جدید برگزار خواهیم کرد.
گرجی با اشاره به تماس مخاطبان با عوامل برنامه گفت: امروز تماسها فوق العاده بود و این نشان میدهد که خردسالان توانستند ارتباط خوبی با این برنامه داشته باشند و به غیر از نظرسنجیهای سازمان صداوسیما این برنامه توانست بالای ۶۰ درصد در روزهای اولیه مخاطب جذب کند.
وی خاطرنشان کرد: مادرهای زیادی امروز با من صحبت کردند و ما باید همواره تعامل دوسویه با مخاطب داشته باشیم و بدانیم نیاز مخاطبان چیست و برای بهتر شدن برنامه باید چه کنیم. مدیر گروه خردسال شبکه کودک مهمترین مقوله در برنامه سازی در حوزه کودک را تعاملی بودن برنامه دانست و گفت: میکوشیم برنامه هنگام ضبط به سمت وسویی برود که بتوانیم با مخاطبان برنامه تعامل داشته باشیم؛ برنامه سازی تعاملی موجب همزاد پنداری با برنامه میشود و زمانی که خردسالان برنامه را ببینند با آن ارتباط میگیرند و خوشبختانه امروز ما با ارتباط پرشور خانواده روبرو شدیم.
حسین الفت پور، تهیه کننده برنامه «پاشو پاشو کوچولو» هم در این نشست خبری با اشاره به تماسهای مخاطبان با سامانه ۱۶۲ گفت: بازخورد امروز مخاطبان از این برنامه بی نظیر بود؛ پخش این برنامه از همان سالی که آغاز شد (سال ۱۳۹۹) ۶۳ درصد مخاطب یافت که و ۴۲ درصد آنها مخاطبان وفادار بودند و این اولین برنامه در حوزه کودک بود که توانسته ۴۲ درصد مخاطب وفادار برای خود جذب کند.
الفت پور ادامه داد: با حمایت مدیریت شبکه با بودجه متمرکز صداوسیما برنامه با این حجم وسیع تولید و ساخته شد. ساخت این گونه برنامهها همیشه مورد توجه کودکان ایران زمین بوده است؛ و راز موفقیت این برنامه، تنوع و جذابیت است که ذهن مخاطب را درگیره کرده است.
یوسف سرشار، کارگردان برنامه «پاشو پاشو کوچولو» هم با اشاره به اینکه این برنامه پس از گذشت ۴ سال از تأسیس شبکه کودک به شکل رسمی تصویب و در سال ۱۳۹۹ روی آنتن شبکه پویا رفت گفت: این برنامه تلاش کرد از تمامی ظرفیتهای موجود بهره ببرد و با حداقل بودجه تولید شود.
وی با تأکید بر اینکه کار برای کودک خاص و متفاوت است گفت: این برنامه تنها برنامهای بود که با بودجه یکساله اش ۸۵ قسمت آن تولید شد. قسمت اول این برنامه ۲۱۰ قسمت بود که اگر حمایت سازمان از شبکه کودک نبود به مرحله تولید نمیرسید.
سرشار با بیان اینکه با ساخت این برنامه ذائقه خردسالان را شناخته ایم و میدانیم نیازشان چیست گفت: این برنامه توانست آموزشهای پیش از دبستان ۸۵ درصد خردسالانی که در کل کشور به چنین آموزشهایی دسترسی ندارند امکان پذیر کند.
سارا روستاپور، مجری و بازیگر «پاشو پاشو کوچولو» هم از تجربه حضورش در برنامه کودک گفت و ادامه داد: چند سالی میشود که دیگر اجرا نمیکردم، اما زمانی که کارگردانی این فصل طرح اجرایش را به من دادند پذیرفتم، چون که دوست داشتم در حوزه خردسال باز هم فعالیت داشته باشم.
روستا پوربا بیان اینکه درهمه مراحل کارشناسان حوزه کودک همراه تیم برنامه ساز هستند و نظارت کامل روی ساخت برنامهها دارند گفت: طراحی «پاشو پاشو کوچولو» با وسواس زیادی و با دقت انجام شد و همین باعث شد به دل مخاطب شبکه پرمخاطب کودک بنشیند.
روستاپور خاطرنشان کرد: باید روی ساخت برنامههای حوزه خردسال و کودک سرمایه گذاری شود وی با اشاره به اینکه در شبکه کودک میبایست به کودکان وخردسالان آموزش داد تا آنها با مهارتهای زندگی آشنا شوند، گفت: ما باید بتوانیم مسائل حوزه سلامت شخصی این دو گروه سنی را با زبان کودکانه و ساده آموزش دهیم.
امیر حسین انصافی، بازیگر «پاشو پاشو کوچولو» هم در این نشست خبری با اشاره به اینکه اجرای آیتمهای نمایشی در این برنامه شبیه تئاتر کودک بود و تخصصی به آن نگاه شده است، گفت: ما بخشهای اجرایی داشتیم که ویژگی تئاتر عروسکی داشت، آیتمهای نمایشی این برنامه، تئاتر کودک و نوجوان بود و تخصصی به حوزه خردسال پرداخت که برای من کاری متمایز و جذاب بود.
وی خاطرنشان کرد: در این برنامه ما آموزش همزمان شعر، ترانه و موسیقی را داشتیم و در تماسهایی مخاطبان در واحد ۱۶۲ سازمان با ما داشتند آیتم «با من بخوان» را خیلی دوست داشتند و غالب خردسالان ترانههای آن را حفظ کرده بودند و این یک قدم مثبت و نویی در حوزه کار در گروه خردسال است.
وی تصریح کرد: انشالله با تدابیری که برای فصل جدید «پاشو پاشو کوچولو» اندیشیده شده بخشهای جذاب تری که نمونه باشد و مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد را در دست ساخت داریم.
در پایان این نشست حسین قرایی، مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی با تأکید بر اینکه کار و سخن در حوزه ادبیات کودک و نوجوان زمان زیادی را میطلبد که در این مجال نمیگنجد، گفت: به تمامیشما عوامل برنامه «پاشو پاشو کوچولو» خدا قوت میگویم. امیدوارم عمیقتر به موضوع کودک و خردسال پرداخته شود.