معاون وزیر صنعت: خودرو نباید ارزان شود/ کارشناس: راه حل حذف عوارض واردات خودرو است؟
خبرگزاری میزان – وزارت صنعت همچنان در برابر کمپین «نه به خرید خودروی صفر» و به طور کلی ارزان و با کیفیت شدن خودروی تولید داخل مقاومت می کنند که اخیراً معاون وزیر صنعت در گفت وگویی به طور علنی اعلام کرد نه تنها خودرو بلکه هیچ کالای دیگری در ایران نباید ارزان شود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، بعد از اظهارات اخیر خودروسازان در مورد کمپین «نه به خرید خودروی صفر»، این بار سید رضا نوروززاده معاون وزیر و رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران طی مصاحبه اخیری خود در خصوص کاهش قیمت خودرو، گفت: ما ارزانی خودرو را نخواهیم داشت.
وی با اشاره غیرمستقیم به کمپین «نه به خرید خودروی صفر» گفت: چنین اقداماتی یک نوع تبلیغات سوء علیه تولیدکنندگان خودرو و تشویش اذهان خریداران خودرو است. نه تنها خودرو بلکه سایر کالاها هم نباید ارزان شود.
گفتنی است نعمت زاده وزیر صنعت نیز در نشست خبری خود اعلام کرد همین که خودرو گران نشده است به معنای ارزانی است و خودرو ارزان نخواهد شد.
هدف کمپین «نه به خرید خودروی صفر» چیست؟
امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی میزان درباره کمپین «نه به خرید خودروی صفر» بیان کرد: خاستگاه این کمپین مشخص است، آن هم به مشکلات مردم با کیفیت خودرو برمی گردد که باعث شده عده ای برای اعتراض به کیفیت خودروها اقدام به راه اندازی این کمپین کنند.
وی افزود: برخی از خودروهای ساخت داخل کیفیت خیلی پایینی دارند، اینکه مطرح می شود کیفیت برخی از خودروها پایین است به معنی بی کیفیت بودن خود خودور نیست. به عبارت دیگر، لزوما تمام مدل های خودروی مورد بحث بی کیفیت نیست بلکه این بی کیفیت بودن به تعداد خاصی از این خودروها که در یک دوره مشخص تولید شدند اطلاق می شود.
کاکایی گفت: متأسفانه تضمینی وجود ندارد، دور بعدی که خودرویی تولید می شود، کیفیت لازم را داشته باشد. در واقع، کیفیت خودروها نوسان دارد.
این کارشناس خودرو ادامه می دهد: مشکل اصلی خودروهای تولید داخل، عدم رعایت سیستم های تضمین کیفیت است، نه اینکه طراحی خودرو ایرادی داشته باشد. چه بسا بسیاری خودروهای بسته به کاربری که دارند اگر درست استفاده بشوند وضعیت خوبی دارند. برای نمونه، خودروی پراید یک نمونه بسیاری خوبی برای سفرهای شهری است.
وی بیان کرد: نمی توان از خودرویی به شکل نادرست استفاده کرد و انتظار داشته هنگام وقوع تصادف آسیبی به خودرو نرسد. مدتی پیش در تهران خودوری پورشه ای تصادف کرده و آسیب دید. آیا در آن صورت هم باید گفت پورشه، خودروی بی کیفیتی است؟
کاکایی مطرح کرد: مشکل دیگری که موجب ناراحتی افراد منتسب به کمپین «نه به خرید خودروی صفر» شده، قیمت خودرو است. این ناراحتی ناشی عدم شفاف سازی مسئولان برای نحوه تعیین قیمت است.
وی گفت: در مقایسه با شاخص کلان تورم، قیمت خودرو رشد چندانی نکرده با این حال مردم بسیار ناراضی هستند. عدم تبادل اطلاعات و نبود تعامل بین مردم و مسئولان است که منجر به شکل گیری چنین کمپینی شده است.
کمپین توسط عده ای خاص راه افتاده است
این کارشناس خودرو بیان کرد: کمپین «نه به خرید خودروی صفر»، توسط تعداد افراد خاص راه انداخته اند نه آنکه عامه مردم در آن مشارکت داشته باشند. با این حال باید پذیرفت جهش ناگهانی قیمت خودرو منجر به نارضایتی مردم شد.
قیمت پراید در عراق واقعی نیست
کاکایی درباره قیمت پایین خودروهای ایرانی در کشورهایی مانند عراق و سوریه گفت: ارقامی که به عنوان قیمت خودورهای ایران در سایر کشور اعلام می شود، قیمتی نیست که مصرف کننده می پردازد. در واقع رقمی است که در ازای آن، خودوری ایرانی وارد خاک عراق می شود و نه قیمتی که مصرف کننده می پردازد.
وی ادامه داد: در همه جای دنیا، یک رقمی، قیمت کارخانه ای تولید کننده است. برای رسیدن خودرو به دست مصرف کننده، هزینه های دیگری مانند مالیات، هزینه حمل و نقل، بیمه، شماره گذاری و ... به این رقم اضافه می شود.
وی گفت: در برخی کشورها مالیات مورد نظر بر سوخت اعمال می شود، اما ایران از آن دسته کشورهایی است که بر خودرو مالیات وضع می کند که افزایش قیمت خودرو را پس از خروج از کارخانه در پی دارد.
این کارشناس خودرو افزود: بحث دیگر مقایسه قیمت خودرو در ایران با مناطق مانند دوبی است. دوبی منطقه آزادی است برای توسعه مزایای اضافی به تولیدکنندگان می دهد و از حقوق گمرکی خود می گذرد تا مشوقی برای ورود آنها به خاک دوبی باشد.
کاکایی بیان کرد: معمولاً در همه کشورهای دنیا، یک اختلاف 50 تا 90درصدی بین قیمت پایه ای خودرو در کارخانه و قیمت نهایی که مصرف کننده پرداخت می کند، وجود دارد. این اختلاف ناشی از عوارض گمرکی، مالیات و ... است.
وی گفت: بنابراین بحث هایی که پیرامون قیمت انجام می گیرد، کارشناسی نیست. متأسفانه این نگاه کارشناسی نه بین تولیدکنندگان برای شفاف سازی نحوه قیمت گذاری وجود دارد و در بین کمپینی ها برای واکاوی دلیل اعتراض.
نه به حذف عوارض 45درصد
وی بیان می کند: افراد موافق کمپین معتقدند تعرفه بالای خودرو باعث شده هم خودروهای خارجی در ایران گران تمام شود و هم اینکه خودرو ساز داخلی رقیبی برای خود نبیند و به فکر ارتقای محصولاتش نباشد و تنها را ه حل این است که تعرفه خودرو حذف شود.
این کارشناس صنعت خودور افزود: در مقابل خواسته کمپینی ها، این سوال مطرح می شود که به غیر از آمریکا، کدام کشور تولیدکننده خودرو، رقمی خیلی متفاوت از این تعرفه 45درصدی ایران را برای واردات خودرو تعیین می کند.
وی ادامه می دهد: شاید در کشورهایی مانند ژاپن یا کره جنوبی نیز تعرفه خودرو پایین است، اما واردکننده محدودیت هایی مانند تعداد خودروی وارداتی دارد. برای مثال به صورت درصدی از واردات تعیین می شود. به عبارت دیگر، شرکت موردنظر چه تعداد خودرو صادر کرده که درصدی از آن را می تواند خودرو وارد کند.
وی با اشاره غیرمستقیم به کمپین «نه به خرید خودروی صفر» گفت: چنین اقداماتی یک نوع تبلیغات سوء علیه تولیدکنندگان خودرو و تشویش اذهان خریداران خودرو است. نه تنها خودرو بلکه سایر کالاها هم نباید ارزان شود.
گفتنی است نعمت زاده وزیر صنعت نیز در نشست خبری خود اعلام کرد همین که خودرو گران نشده است به معنای ارزانی است و خودرو ارزان نخواهد شد.
هدف کمپین «نه به خرید خودروی صفر» چیست؟
امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی میزان درباره کمپین «نه به خرید خودروی صفر» بیان کرد: خاستگاه این کمپین مشخص است، آن هم به مشکلات مردم با کیفیت خودرو برمی گردد که باعث شده عده ای برای اعتراض به کیفیت خودروها اقدام به راه اندازی این کمپین کنند.
وی افزود: برخی از خودروهای ساخت داخل کیفیت خیلی پایینی دارند، اینکه مطرح می شود کیفیت برخی از خودروها پایین است به معنی بی کیفیت بودن خود خودور نیست. به عبارت دیگر، لزوما تمام مدل های خودروی مورد بحث بی کیفیت نیست بلکه این بی کیفیت بودن به تعداد خاصی از این خودروها که در یک دوره مشخص تولید شدند اطلاق می شود.
کاکایی گفت: متأسفانه تضمینی وجود ندارد، دور بعدی که خودرویی تولید می شود، کیفیت لازم را داشته باشد. در واقع، کیفیت خودروها نوسان دارد.
این کارشناس خودرو ادامه می دهد: مشکل اصلی خودروهای تولید داخل، عدم رعایت سیستم های تضمین کیفیت است، نه اینکه طراحی خودرو ایرادی داشته باشد. چه بسا بسیاری خودروهای بسته به کاربری که دارند اگر درست استفاده بشوند وضعیت خوبی دارند. برای نمونه، خودروی پراید یک نمونه بسیاری خوبی برای سفرهای شهری است.
وی بیان کرد: نمی توان از خودرویی به شکل نادرست استفاده کرد و انتظار داشته هنگام وقوع تصادف آسیبی به خودرو نرسد. مدتی پیش در تهران خودوری پورشه ای تصادف کرده و آسیب دید. آیا در آن صورت هم باید گفت پورشه، خودروی بی کیفیتی است؟
کاکایی مطرح کرد: مشکل دیگری که موجب ناراحتی افراد منتسب به کمپین «نه به خرید خودروی صفر» شده، قیمت خودرو است. این ناراحتی ناشی عدم شفاف سازی مسئولان برای نحوه تعیین قیمت است.
وی گفت: در مقایسه با شاخص کلان تورم، قیمت خودرو رشد چندانی نکرده با این حال مردم بسیار ناراضی هستند. عدم تبادل اطلاعات و نبود تعامل بین مردم و مسئولان است که منجر به شکل گیری چنین کمپینی شده است.
کمپین توسط عده ای خاص راه افتاده است
این کارشناس خودرو بیان کرد: کمپین «نه به خرید خودروی صفر»، توسط تعداد افراد خاص راه انداخته اند نه آنکه عامه مردم در آن مشارکت داشته باشند. با این حال باید پذیرفت جهش ناگهانی قیمت خودرو منجر به نارضایتی مردم شد.
قیمت پراید در عراق واقعی نیست
کاکایی درباره قیمت پایین خودروهای ایرانی در کشورهایی مانند عراق و سوریه گفت: ارقامی که به عنوان قیمت خودورهای ایران در سایر کشور اعلام می شود، قیمتی نیست که مصرف کننده می پردازد. در واقع رقمی است که در ازای آن، خودوری ایرانی وارد خاک عراق می شود و نه قیمتی که مصرف کننده می پردازد.
وی ادامه داد: در همه جای دنیا، یک رقمی، قیمت کارخانه ای تولید کننده است. برای رسیدن خودرو به دست مصرف کننده، هزینه های دیگری مانند مالیات، هزینه حمل و نقل، بیمه، شماره گذاری و ... به این رقم اضافه می شود.
وی گفت: در برخی کشورها مالیات مورد نظر بر سوخت اعمال می شود، اما ایران از آن دسته کشورهایی است که بر خودرو مالیات وضع می کند که افزایش قیمت خودرو را پس از خروج از کارخانه در پی دارد.
این کارشناس خودرو افزود: بحث دیگر مقایسه قیمت خودرو در ایران با مناطق مانند دوبی است. دوبی منطقه آزادی است برای توسعه مزایای اضافی به تولیدکنندگان می دهد و از حقوق گمرکی خود می گذرد تا مشوقی برای ورود آنها به خاک دوبی باشد.
کاکایی بیان کرد: معمولاً در همه کشورهای دنیا، یک اختلاف 50 تا 90درصدی بین قیمت پایه ای خودرو در کارخانه و قیمت نهایی که مصرف کننده پرداخت می کند، وجود دارد. این اختلاف ناشی از عوارض گمرکی، مالیات و ... است.
وی گفت: بنابراین بحث هایی که پیرامون قیمت انجام می گیرد، کارشناسی نیست. متأسفانه این نگاه کارشناسی نه بین تولیدکنندگان برای شفاف سازی نحوه قیمت گذاری وجود دارد و در بین کمپینی ها برای واکاوی دلیل اعتراض.
نه به حذف عوارض 45درصد
وی بیان می کند: افراد موافق کمپین معتقدند تعرفه بالای خودرو باعث شده هم خودروهای خارجی در ایران گران تمام شود و هم اینکه خودرو ساز داخلی رقیبی برای خود نبیند و به فکر ارتقای محصولاتش نباشد و تنها را ه حل این است که تعرفه خودرو حذف شود.
این کارشناس صنعت خودور افزود: در مقابل خواسته کمپینی ها، این سوال مطرح می شود که به غیر از آمریکا، کدام کشور تولیدکننده خودرو، رقمی خیلی متفاوت از این تعرفه 45درصدی ایران را برای واردات خودرو تعیین می کند.
وی ادامه می دهد: شاید در کشورهایی مانند ژاپن یا کره جنوبی نیز تعرفه خودرو پایین است، اما واردکننده محدودیت هایی مانند تعداد خودروی وارداتی دارد. برای مثال به صورت درصدی از واردات تعیین می شود. به عبارت دیگر، شرکت موردنظر چه تعداد خودرو صادر کرده که درصدی از آن را می تواند خودرو وارد کند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *