می دانی بالاترین لذت زندگی دنیا چیست؟

8:16 - 30 شهريور 1394
کد خبر: ۷۸۷۱۲
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
خبرگزاری میزان - از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام پرسیدند که بالاترین لذت و عیش دنیا چیست؟ فرمود: وسعت خانه و کثرت دوستان.
می دانی بالاترین لذت عیش دنیا چیست؟به گزارش گروه فضای مجازی برگزاری میزان به نقل از تبیان، معنای ساده ‌زیستی این نیست که آدمی از کمترین امکانات و امکانات اولیه زندگی خود و خانواده اش را محروم کند.

خداوند متعال برای بنده ی مۆمنش، عزت، توانمندی، فراخ و راحتی خواسته است، نه فقر، بدبختی و فلاکت. پس بدیهی است که همسر خوب، خانه ی بزرگ و مرکب خوب برای مۆمن نعمت و البته برای دیگران می‌ تواند موجب نقمت و گمراهی باشد. همین قید «مۆمن»، یعنی کسی که تقوا دارد و حدود و ثغور و شأن ایمان و بندگی را رعایت می ‌نماید.

در بیانی حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرماید: از سعادت انسان وسعت خانه است.

و از آن حضرت: وسعت خانه موجب راحت و آسایش مۆمن می باشد.

از حضرت موسی بن جعفر پرسیدند که بالاترین لذت و عیش دنیا چیست؟

فرمود: وسعت خانه و کثرت دوستان.

و نیز فرمود: عیش و لذت در وسعت خانه و خوبی خدمتگزاران است.

چهار چیز از سعادت است و چهار چیز از شقاوت، اما چهار چیزی که از سعادت است: زن صالح، خانه وسیع، همسایه خوب و مرکب راهوار، و چهار چیزی که از بدبختی است: همسایه بد، زن بد، خانه تنگ و مرکب بد.

پیغمبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) فرمود: از سعادت مرد همسر صالح، خانه وسیع، مرکب راهوار و فرزند صالح می باشد.

از امیرمۆمنان (علیه السلام): برای هر چیزی شرفی است، و شرف خانه وسعت صحن خانه و معاشران و آمیزش کنندگان صالح می باشد، و برای خانه برکتی است و برکت آن خوب بودن مکان آن و وسعت صحن و خوبی همسایگان آن است.

پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: چهار چیز از سعادت است و چهار چیز از شقاوت، اما چهار چیزی که از سعادت است: زن صالح، خانه وسیع، همسایه خوب و مرکب راهوار، و چهار چیزی که از بدبختی است: همسایه بد، زن بد، خانه تنگ و مرکب بد. (منبع روایات:مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقری، ج1، ص 237 و 238.)

معنای فراخی و بزرگی خانه ، اسراف نیست

معنای این احادیثی که پیرامون فراخی و بزرگی خانه این نیست که کسی قصر و کاخ و خانه ی چند میلیاردی بسازد یا بخرد و بگوید حدیث داریم که خانه ی بزرگ نعمت است و ...، یا حتماً مرسدس، الگانس، فراری، پورشه و خودروهای انگشت ‌نما بخرد و بگوید حدیث داریم که مرکب خوب نعمت است! این خود فریبی است و طبق صریح احادیث: خداوند متعال راجع به بهشتش گول نمی ‌خورد.

دقت شود که این حدیث، تنها حدیث وارده نیست که نتوان حدود و ثغور آن را تشخیص داد.

طبق آیات صریح قرآن کریم، اسراف حرام است و خدا مسرفین را دوست ندارد – امر فرموده است که با نخوت و تکبر و خودبزرگ ‌بینی روی زمین راه نروید (یعنی منش و مشیتان چنین نباشد)، دستور به انفاق از اموالی که خدا عطا نموده داده است ... و در حدیث دیگری تصریح شده است: «کَفَی بالمَرء خِزیاً أن یَلبَسَ ثوباً یَشهَرُهُ أو یَرکَبَ دابَّهً تشهَرُهُ» (کافی، ج 6، ص 44)

برای رسوایی و خواری انسان همین بس که جامه‌ای بپوشد که او را انگشت نما کند یا مرکبی انگشت نما سوار شود.

«ساده زیستی» در مقابل «تجمل‌ گرایی» قرار می ‌گیرد و نه در مقابل رفاه منطقی به حد شأن یک مۆمن در رفع نیازهایش.

و همچنین بسیار تأکید شده است که اولاً مراقب باشید که نعمت را به نقمت مبدل نکنید و ثانیاً آن رزق، برکت و زیادتی را بخواهید که موجب خیر دنیا و آخرت شما باشد، نه آن که موجب کوردلی، دنیاگرایی، تجمل گرایی و در نهایت هلاکت شما شود. چنانچه امام باقر علیه ‌السلام دعا می ‌نمودند:

«اَللَّهُمَّ ارزُقنى رِزقاً حَلالاً یَكفینى وَ لا تَرزُقنى رِزقاً یُطغینى وَ لا تَبتَلیَنّى بِفَقرٍ اَشقى‏ بِهِ مُضَیِّقاً عَلَىَّ.» (فضائل الشهر الثلاثة، ص 108)

خداوندا! مرا روزیِ حلالی بده که کفایتم کند، و روزی ‌ای نده که به طغیانم کشانَد و به فقری گرفتارم نکن که با آن بدبخت شوم و به تنگنا افتم.

و حضرت رسول اعظم صلوات الله علیه و آله فرمودند: «مومن حقیقی کسی است که مالش را با مستمندان در میان نهد و درباره مردم انصاف دهد.‌» (نصایح، صفحه 72)

و صدها حدیث و روایت دیگر که حدود و ثغور استفاده از نعمات را به گونه‌ای که مۆمن دچار نخوت، تکبر، انگشت ‌نما شدن، رفاه ‌زدگی، بی‌ دردی، معصیت ... و در یک کلمه «انحراف» نگردد بیان شده است.

دقت شود که «ساده زیستی» در مقابل «تجمل‌ گرایی» قرار می ‌گیرد و نه در مقابل رفاه منطقی به حد شأن یک مۆمن در رفع نیازهایش.

بدیهی است آن مۆمنی که از راه حلال به سرمایه ‌ای قابل توجه دست یافته است، اما برای عقد و ازدواج فرزند خود مراسم ساده و در شأنی برپا می ‌کند، مصداق ساده زیست است، اما کسی که پول و سرمایه ‌ای هم ندارد، اما از هر کجا که شده پول تهیه می ‌کند تا مراسمی آن چنانی برپا کند یا لباسی آنچنانی، جواهراتی آنچنانی، جهیزیه‌ ای آنچنانی و ... تهیه نماید، تجمل‌ گرا می ‌باشد.

پس همسر خوب، خانه ی بزرگ و مرکب خوب برای مۆمن نعمت است و دعا می ‌کنیم خداوند متعال همه ما و از جمله جوانان را از این نعمت [که وقتی از راه حلال به دست آید، نعمت و رزق الهی است]، متنعم گرداند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.




مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
0
0
پول داری وخانواده
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
0
0
خانه وسیع یعنی خانه ویلایی نه آپارتمان چون در خانه ویلایی میتوان دوستان زیادی را جمع کرد و یا در این خانه ها می توان بهتر عبادت کرد
فرهاد
|
-
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
0
0
خدایا بما هم یک آپارتمان بده؛ الهی آمین
یک کافر بودم
|
-
|
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
0
0
از شما که این احادیثو در سایت قرار دادین بسیار ممنونم که اطلاعات مفیدی بود
ناشناس
|
-
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
0
0
امام صادق می فرمایند:یک مؤمن چهارچیز بایدداشته باشد خانه وسیع ,سواری خوب ,لباس زیبا,چراغ پرنور شخصی پرسیدماکه نداریم چه کنیم? حضرت فرمودند:این حدیث یک باطن هم دارد,منظور ازخانه وسیع صبراست که بیانگرروح بزرگ است,مرکب خوب عقل است,لباس زیبا حیااست ,وسراج منیرعلم است که ثمره آن بندگی است.
پاسخ ها
عبدالله
| Iran (Islamic Republic of)
احسنت درود بر شما که این حدیث زیبا از اباعبدالله صادق الائمه علیه‌السلام
رو گفتی
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *