پرایس: بازگشت متقابل به برجام، اولویت آمریکاست/اظهارات نماینده روسیه درباره مذاکرات وین

10:13 - 15 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۹۳۹
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بازگشت متقابل به برجام را اولویت واشنگتن خواند.
گزارش‌ها و موضع گیری‌ها درباره دور جدید مذاکرات وین، ادامه دارد.
 
اولیانوف: فقط شرکت کنندگان اصلی برجام در مذاکرات شرکت می‌کنند
 
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین و رئیس هیئت مذاکره کننده در مذاکرات وین، با انتشار توییتی موضع طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات وین را درباره ورود دیگر کشور‌های به این فرآیند نوشت «علاقه برخی کشور‌ها برای حفظ ارتباط با شرکت کنندگان در مذاکرات احیای برجام طبیعی و قابل درک است؛ اما این اصلا به معنای گسترش دامنه گفت‎وگو‌های وین نیست؛ فقط شرکت کنندگان اصلی برجام می‌توانند در مذاکرات شرکت کنند.»
 
وی همچنین از دیدار خود با «انریکه مورا»، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین خبر داد و محور گفت و گوهایشان را احیای برجام، وضعیت فعلی و اقدام‌های احتمالی بعدی اعلام کرد.
 
«اولیانوف» همچنین از بحث و رایزنی خود با «علی باقری کنی»، مذاکره کننده ارشد هیئت کشورمان پیرامون مسائل حل نشده اصلی که باید در جریان مذاکرات وین درباره احیای برجام، حل و فصل شوند، خبر داد.
 
انگلیس: فرصت برای دستیابی به توافق رو به اتمام است

سخنگوی «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس، در اظهاراتی مدعی شد «جانسون خواهان تعامل با حسن نیت با ایران است و در دیپلماتیک باز بوده، اما زمان برای دست یافتن به توافق رو به پایان است.»

وی در ادامه اظهار کرد «انگلیس می‌خواهد شاهد این باشد که مذاکرات وین به احیای کامل برجام منجر شود.»

نخست وزیر انگلیس، همچنین در تماسی تلفنی با «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیرامون ایران و مذاکرات وین رایزنی کرد.
پرایس: رفع تحریم‌ها باید با گام‌های هسته‌ای ایران همراه شود
 
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مدعی شد که واشنگتن با دقت در حال ارزیابی نیت ایران در مذاکرات وین است.
 
وی ابراز امیدواری کرد پیشرفت‌های اندک حاصل شده در مذاکرات هفته گذشته، در این هفته ادامه یافته و پایه پیشرفت‌های بعدی قرار بگیرد.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ادعا کرد «واشنگتن نظارت بسیار دقیقی برای تشخیص این که آیا ایرانی‌ها به اندازه طرف آمریکایی در هدف بازگشت متقابل به برجام صادق هستند یا خیر انجام می‌دهد.»
 
«پرایس» در بخشی دیگر، بازگشت متقابل به برجام را در راستای منافع ملی آمریکا و اولویت این کشور توصیف کرد و مدعی شد که مذاکرات برای طولانی مدت ادامه نخواهد داشت.
 
وی در پاسخ به پرسشی در مورد کاهش احتمالی تحریم‌ها نیز گفت «اگر خواهان بازگشت متقابل به برجام باشیم، رفع تحریم‌ها و اقدام‌های آمریکا در مورد تحریم‎ها، با گام‌های هسته‌ای که ایران باید انجام دهد، همراه خواهد بود.»
 
پرایس افزود «حتی اگر پیشرفتی حاصل شده باشد، وضعیت اساسی واقعاً باقی است؛ ایران باید در فعالیت هسته‌ای خود خویشتن داری کرده و مذاکرات در وین را با جدیت دنبال کند.»
 
دور جدید مذاکرات وین روز دوشنبه این هفته آغاز شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *