دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب: حاج قاسم دلداده وحدت جهان اسلام بود
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: تشکیل امت واحده یکی از آرمانهای سردار سلیمانی بود، وی برای کمک به ملتهای تحت ظلم و اعمال وحشیانه داعش در سوریه و عراق از هیچ فداکاری دریغ نکرد، زیرا وی دلداده وحدت جهان اسلام بود.
خبرگزاری میزان -
- بنا به اعلام روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری با حضور در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر کراچی در کنفرانس اتحاد جهان اسلام برای مقابله با اسلام هراسی شرکت کرد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با قدردانی از سرکنسولگری و خانه فرهنگ ایران در کراچی به خاطر همایش اتحاد اسلام و گردهم آوردن شخصیتهای برجسته و حامیان وحدت در این مراسم، افزود: در ایران شهید حاج قاسم سلیمانی را سردار دلها نامیدهایم و این در پرتو مجاهدتهای این سردار رشید در جهان اسلام است.
وی اظهار داشت: تشکیل امت واحده یکی از آرمانهای سردار سلیمانی بود، وی برای کمک به ملتهای تحت ظلم و اعمال وحشیانه داعش در سوریه و عراق از هیچ فداکاری دریغ نکرد، زیرا وی دلداده وحدت جهان اسلام بود.
شهریاری ادامه داد: در تشییع جنازه سردار هزاران نفر شرکت کردند. همه مردم ایران به ایشان عشق میورزیدند و در حال حاضر هم به عنوان الگوی جوانان مطرح هستند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با قدردانی از سرکنسولگری و خانه فرهنگ ایران در کراچی به خاطر همایش اتحاد اسلام و گردهم آوردن شخصیتهای برجسته و حامیان وحدت در این مراسم، افزود: در ایران شهید حاج قاسم سلیمانی را سردار دلها نامیدهایم و این در پرتو مجاهدتهای این سردار رشید در جهان اسلام است.
وی اظهار داشت: تشکیل امت واحده یکی از آرمانهای سردار سلیمانی بود، وی برای کمک به ملتهای تحت ظلم و اعمال وحشیانه داعش در سوریه و عراق از هیچ فداکاری دریغ نکرد، زیرا وی دلداده وحدت جهان اسلام بود.
شهریاری ادامه داد: در تشییع جنازه سردار هزاران نفر شرکت کردند. همه مردم ایران به ایشان عشق میورزیدند و در حال حاضر هم به عنوان الگوی جوانان مطرح هستند.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، با طرح سؤالی گفت: قاسم سلیمانی چه کرد که سردار دلها شد؟ در دلش عشق الهی داشت و تشکیل امت واحده جزء آرمانهای ایشان بود. حاج قاسم وقتی برای خارج کردن داعش وارد عراق شد، کردستان عراق در محاصره داعش بود. او با هلی کوپتر خودش را وسط محاصره رساند. کردها که همه اهل سنت هستند تعجب کردند که چطور شهید قاسم سلیمانی خودش را آنجا رسانده است.
وی در ادامه اضافه کرد: در حالی که هنگام محاصره همه فرار میکنند، حاج قاسم با سران کرد و اهل سنت که اختلاف داشتند جلسه گذاشت و آنها را متحد کرد. وقتی که آنها این شجاعت را دیدند قوت گرفتند و با تجهیزات نظامی ما به داعش حمله کردند و در همان زمان افول داعش کلید خورد.
شهریاری تأکید کرد: حاج قاسم دلداده وحدت جهان اسلام بود، ما در ایران اقوام مختلف داریم و حاج قاسم همیشه طلب وحدت میکرد و میگفت، همه اقوام باید با اتحاد علیه دشمن اسلام متحد شوند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به وجود احزاب مختلف در پاکستان، گفت: در داخل ایران هم شیعه و سنی داریم، اما با وجود اختلاف نظر وقتی به دشمن میرسیم متحد میشویم.
وی اظهار داشت: اتحاد بین مسلمانان دستور قرآن و سنت رسول الله (ص) است و نباید تفرقه داشته باشیم. خداوند متعال از جدایی فکر و جسم انسان را نهی میکند.
شهریاری افزود: برای اتحاد احتیاج به ابزار مشترک یعنی عقلانیت و محتوا داریم و روشی که برای اتحاد استفاده میکنیم روش عقلانی است، عقلانیت یعنی به دنبال منافع مشترک باشیم و این روش ما است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: کسانی که از عقل استفاده نمیکنند، در قرآن بسیار مورد سرزنش قرارگرفته اند. عقلانیت مخالف تکفیر، ترور و اردو کشی خیابانی است و به این معنی است که با گفتگو اختلاف را حل کنیم و همدیگر را تکفیر نکنیم.
وی با اشاره آیه شریفه «محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» گفت: کلمه «معه» در این آیه شریفه به معنای «کسانی که همراه رسول خدا (ص) هستند» و کلمه «مع» به معنای معیت و همراهی و همدلی است که از آن به «زیر سقف رسول الله بودن» تعبیر میشود؛ یعنی کسانی که با او و همراه او هستند.
شهریاری با اشاره به انواع همراهی، افزود: همراهی گاهی جسمی است (انتقال از مکانی به مکان دیگر به همراه دیگری) و گاهی در نظر و رأی است (با کسی بودن یعنی هم نظر و هم رأی بودن) و گاهی نیز همراهی در عمل است.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: تا زمانی که رسول خدا (ص) زنده بودند، خیمه اسلام واحد بود و همه یکجا نماز میخواندند و رأی آنها، رأی رسول خدا (ص) بود و هرگاه کار مشترکی پیش میآمد همه کمک میکردند تا به ثمر بنشیند. اما در همان زمان هم صحابه با یکدیگر اختلاف داشتند و در روایات این اختلاف نظرها موجود است، ولی حضور حضرت ختمی مرتبت موجب اتحاد میان صحابه شده بود؛ لذا صحابه هم در مکان، هم در رأی و نظر و هم در عمل با رسول خدا (ص) همراه بودند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تأکید کرد: ما اگر میخواهیم امت رسول خدا باشیم باید «با رسول الله بودن» را زنده کنیم. اگر در رأی و نظر هم اختلاف داریم، خداوند متعال معیاری به نام قرآن کریم به ما عطا کرده که باید به آن مراجعه کنیم. باید در زمان اختلاف در تفسیر قرآن نیز به تفسیرهایی مراجعه کنیم که موجب اتحاد ما میشود؛ لذا اگر میخواهیم با رسول الله (ص) باشیم، باید به سنت او عمل کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند قرآن کریم یعنی بزرگترین نعمت روی زمین پس از پیامبر اکرم (ص) را به ما عطا کرده است، اظهار کرد: قرآن کریم معیار خوبی برای رفع اختلاف است؛ لذا در هنگام جنگ نیز باید به دستور قرآن یعنی اصلاح بین مسلمانان عمل کرد.
شهریاری ادامه داد: اختلاف در زمان پیامبر (ص) تا حد جنگ هم بوده است، اما معیت با رسول الله (ص)، سعه صدر و اخلاق حسنه ایشان موجب رفع اختلاف میشده است؛ چرا که ایشان اسوه حسنه و پیامبر رحمت بودند، نه پیامبر جنگ داخلی و ترور و بداخلاقی و تند خویی. از این رو اگر میخواهیم با رسول خدا (ص) باشیم باید او را اسوه خود قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در باب عمل نیز باید تابع قرآن باشیم و نباید طوری رفتار کنیم که موجب پیشرفت طرح دشمن شود. اگر طوری رفتار کردیم که رفتار ما دشمن اسلام را یک قدم به جلو آورد، ما با رسول خدا (ص) نیستیم، زیرا با دشمن خدا رفاقت کرده ایم.
شهریاری در پایان طرح تشکیل اتحادیه اسلامی را تشریح کرد و گفت: دشمن از تشکیل اتحادیه اسلامی ترس دارد و آمریکا داعش را درست کرد تا اسلام هراسی ایجاد کند و بگویند اسلام دین خشونت است.
وی در ادامه اضافه کرد: در حالی که هنگام محاصره همه فرار میکنند، حاج قاسم با سران کرد و اهل سنت که اختلاف داشتند جلسه گذاشت و آنها را متحد کرد. وقتی که آنها این شجاعت را دیدند قوت گرفتند و با تجهیزات نظامی ما به داعش حمله کردند و در همان زمان افول داعش کلید خورد.
شهریاری تأکید کرد: حاج قاسم دلداده وحدت جهان اسلام بود، ما در ایران اقوام مختلف داریم و حاج قاسم همیشه طلب وحدت میکرد و میگفت، همه اقوام باید با اتحاد علیه دشمن اسلام متحد شوند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به وجود احزاب مختلف در پاکستان، گفت: در داخل ایران هم شیعه و سنی داریم، اما با وجود اختلاف نظر وقتی به دشمن میرسیم متحد میشویم.
وی اظهار داشت: اتحاد بین مسلمانان دستور قرآن و سنت رسول الله (ص) است و نباید تفرقه داشته باشیم. خداوند متعال از جدایی فکر و جسم انسان را نهی میکند.
شهریاری افزود: برای اتحاد احتیاج به ابزار مشترک یعنی عقلانیت و محتوا داریم و روشی که برای اتحاد استفاده میکنیم روش عقلانی است، عقلانیت یعنی به دنبال منافع مشترک باشیم و این روش ما است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: کسانی که از عقل استفاده نمیکنند، در قرآن بسیار مورد سرزنش قرارگرفته اند. عقلانیت مخالف تکفیر، ترور و اردو کشی خیابانی است و به این معنی است که با گفتگو اختلاف را حل کنیم و همدیگر را تکفیر نکنیم.
وی با اشاره آیه شریفه «محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» گفت: کلمه «معه» در این آیه شریفه به معنای «کسانی که همراه رسول خدا (ص) هستند» و کلمه «مع» به معنای معیت و همراهی و همدلی است که از آن به «زیر سقف رسول الله بودن» تعبیر میشود؛ یعنی کسانی که با او و همراه او هستند.
شهریاری با اشاره به انواع همراهی، افزود: همراهی گاهی جسمی است (انتقال از مکانی به مکان دیگر به همراه دیگری) و گاهی در نظر و رأی است (با کسی بودن یعنی هم نظر و هم رأی بودن) و گاهی نیز همراهی در عمل است.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: تا زمانی که رسول خدا (ص) زنده بودند، خیمه اسلام واحد بود و همه یکجا نماز میخواندند و رأی آنها، رأی رسول خدا (ص) بود و هرگاه کار مشترکی پیش میآمد همه کمک میکردند تا به ثمر بنشیند. اما در همان زمان هم صحابه با یکدیگر اختلاف داشتند و در روایات این اختلاف نظرها موجود است، ولی حضور حضرت ختمی مرتبت موجب اتحاد میان صحابه شده بود؛ لذا صحابه هم در مکان، هم در رأی و نظر و هم در عمل با رسول خدا (ص) همراه بودند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تأکید کرد: ما اگر میخواهیم امت رسول خدا باشیم باید «با رسول الله بودن» را زنده کنیم. اگر در رأی و نظر هم اختلاف داریم، خداوند متعال معیاری به نام قرآن کریم به ما عطا کرده که باید به آن مراجعه کنیم. باید در زمان اختلاف در تفسیر قرآن نیز به تفسیرهایی مراجعه کنیم که موجب اتحاد ما میشود؛ لذا اگر میخواهیم با رسول الله (ص) باشیم، باید به سنت او عمل کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند قرآن کریم یعنی بزرگترین نعمت روی زمین پس از پیامبر اکرم (ص) را به ما عطا کرده است، اظهار کرد: قرآن کریم معیار خوبی برای رفع اختلاف است؛ لذا در هنگام جنگ نیز باید به دستور قرآن یعنی اصلاح بین مسلمانان عمل کرد.
شهریاری ادامه داد: اختلاف در زمان پیامبر (ص) تا حد جنگ هم بوده است، اما معیت با رسول الله (ص)، سعه صدر و اخلاق حسنه ایشان موجب رفع اختلاف میشده است؛ چرا که ایشان اسوه حسنه و پیامبر رحمت بودند، نه پیامبر جنگ داخلی و ترور و بداخلاقی و تند خویی. از این رو اگر میخواهیم با رسول خدا (ص) باشیم باید او را اسوه خود قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در باب عمل نیز باید تابع قرآن باشیم و نباید طوری رفتار کنیم که موجب پیشرفت طرح دشمن شود. اگر طوری رفتار کردیم که رفتار ما دشمن اسلام را یک قدم به جلو آورد، ما با رسول خدا (ص) نیستیم، زیرا با دشمن خدا رفاقت کرده ایم.
شهریاری در پایان طرح تشکیل اتحادیه اسلامی را تشریح کرد و گفت: دشمن از تشکیل اتحادیه اسلامی ترس دارد و آمریکا داعش را درست کرد تا اسلام هراسی ایجاد کند و بگویند اسلام دین خشونت است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *