در مسیر تجاریسازی نباید پژوهشهای دانشگاهی را فراموش کرد
به گزارش ، حسین سالارآملی با تاکید بر اینکه به طور کلی برای جامعه علم وفناوری کشور هزینه چندانی نمیشود که دغدغه ایجاد کند، تصریح کرد: کل اعتبار دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در سال حدود 5 هزار میلیارد تومان است و بین 10 تا 12 هزار میلیارد تومان نیز مردم در آموزش عالی هزینه میکنند بنابراین بودجه 16،17 هزار میلیارد تومانی برای جمعیت 5 میلیونی دانشجویان، یکصدهزار نفری استاد و چند صدهزار نفری کارکنان هزینه زیادی نیست که برای آموزش عالی پرداخته میشود.
وی ادامه داد: بنابراین مسولان باید توجه کنند که برخلاف شعارهایی که داده میشود که مثلا دانشگاه MIT بودجه اش را خودش تامین می کند؛ در واقعیت این طور نیست بلکه آنها بخشی از هزینه های خود را از طریق فروش دانش فنی و لیسانس کسب میکنند اما مطمئنا دولت از آنها حمایت میکند.
سالارآملی افزود: به عنوان مثال اگر حمایتهای دولت آلمان از دانشگاههایشان نباشد، تمامی آنها با مشکل جدی مواجه میشوند و دانشگاه های فرانسه اصلا شهریهای از دانشجویان دریافت نمی کنند و تحصیل رایگان است. بنابراین دولت در هر کشوری برای توسعه علم وفناوری هزینه میکند.
توجه به تجاری سازی باید در GDP اثرگذار باشد
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با بیان اینکه یکی از مشکلات سالهای گذشته، عدم فعالیت درست در بهره وری از تجاری سازی علم بود، گفت: هم اکنون این بخش بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که انتظار داریم این بخش در تولید ناخالص داخلی(GDP) اثرگذار باشد چراکه زمانی میتوان فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان و تجاری سازی را موفقیت آمیز برآورد کرد که در GDP اثرگذار باشد.
وی تاکید کرد: به سرانجام رسیدن تجاریسازی در کشور نیازمند انجام پژوهش و نوآوری است بنابراین در این مسیر نمیتوان دانشگاهها را و پژوهشهای دانشگاهی را فراموش کرد.
سالارآملی با بیان اینکه هزنیهها در آموزش عالی و تحقیقات کشور حتما بازگشت پذیر است، گفت: از یک طرف هزینه زیادی در این دو حوزه کشور انجام نمیشود و از سوی دیگر از همین هزینه ها بهینه استفاده نمیشود؛ البته در این بین نباید از امکانات موجود در دنیا نیز غافل بمانیم و با همکاری با دانشگاههای خارجی باید هزینههای پژوهشی را کاهش دهیم.
وی در خاتمه افزود: به عنوان مثال لزومی ندارد که ما هم دستگاه گران قیمت یک دانشگاه آلمانی را که مورد نیاز پژوهشهایمان هست، خریداری کنیم بلکه میتوان با ایجاد ارتباط از آن بهره برداری کرد تا هزینه های پژوهش کاهش یابد.