تعطیلی آموزش حضوری انگیزه تحصیل را کاهش داده است

9:17 - 12 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۰۰۱
عضو پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش گفت: تعطیلی آموزش حضوری آثار زیانباری، چون افت تحصیل و کاهش انگیزه و در نهایت ترک تحصیل را در پی داشته است.
بهنام بهراد در گفت‌وگو با میزان در مورد افت کیفیت آموزشی در طول دوران آموزش مجازی گفت: فاصله زیاد بین یادگیری موجب افت یادگیری می‌شود دانش آموزی که دچار افت تحصیلی می‌شود علاقه هم برای حضور در مدرسه ندارد در واقع افت تحصیلی انگیزه تحصیل را هم کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: آمار‌های رسمی حاکی از این است که در حدود یک میلیون دانش آموز طی آموزش مجازی ترک تحصیل کرده‌اند اگرچه که آمار‌های غیر رسمی بیشتر از این میزان را نشان می‌دهد.  

وی گفت: اگر چه که برخی اعتقاد دارند با بازگشت این دانش آموزان به تحصیل همه مشکلاتشان حل می‌شود، اما خیلی از مواقع معضلات حاصل شده از ترک تحصیل دانش آموزان قابل جبران نیست.

بهراد با اشاره به تعطیلی گسترده مدارس و تاثیر آن بر افت تحصیلی و کاهش انگیزه تحصیل گفت: خیلی از کشور‌های دنیا در پی پاندمی کووید آموزش را در مدارس ابتدایی تعطیل نکرده و یا این تعطیلی بسیار محدود بوده است.

وی گفت: چرا که شواهد علمی نشان می‌دهد که میزان انتشار و شدت بیماری کرونا در بین کودکان پایین است، از این رو تعطیلی‌ها بسیار کوتاه مدت و محدود اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام بانک جهانی کشور‌هایی که تعطیلی‌های گسترده‌ای در این دوران داشته اند زیان‌های جبران ناپذیری بر اقتصادشان وارد شده است، در یک مطالعه دیگری که صورت گرفته است اعلام کردند که به ازای هر سه ماه تعطیلی  در مدارس کشور‌ها یک و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در ۸۰ سال آینده از دست خواهند داد، حالا شما تصور کنید که اگر کشوری یک سال و حتی دو سال تعطیلی داشته باشد چه بر سر تولید ناخالص داخلی اش خواهد آمد.

بهراد گفت: نظام آموزش و پرورش به جهت مهارت‌هایی که  به دانش آموزان منتقل می‌کند با  رشد و توسعه دانش آموزان ارتباط وسیع دارد و این نیروی انسانی و سرمایه انسانی کشور‌ها برای توسعه است، که حرف اول را در توسعه همین سرمایه انسانی می‌زند.

وی گفت زمانی که نیروی انسانی تربیت شود هم در زندگی فردی و اجتماعی و هم زندگی اقتصادی موفق عمل می‌کنند، برای همین است که ما به دنبال سرمایه انسانی هستیم.

وی اظهار کرد:پس در زمانی که این سوال مطرح می‌شود که چرا این آموزش‌ها مهم هستند، باید بگوییم که، چون تمامی این آموزش‌ها مقدمه تربیت نیروی انسانی ماهر است  و عدم این آموزش‌ها می‌تواند آثار بسیار خطرناکی برای کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: از این رو هرچقدر مدارس بسته باشد آسیب‌ها بیشتر می‌شود، چرا که ما با هیچ کدام از شرایط لازم برای آموزش مجازی، چون معلمان آموزش دیده، زیرساخت‌های لازم و حتی خانواده‌های که در این زمینه آموزش دیده باشند مواجه نیستیم.

بهراد گفت:از این رو سیاستمداران حوزه آموزش در کشور باید اقداماتی  انجام دهند که تا حد ممکن است از  تعطیلی مدارس چلوگیری کنند و در واقع تزریق بودجه و امکانات  بیشتر به آموزش و پرورش می‌تواند اساس توسعه کشور باشد.

 وی گفت: کشور‌هایی که بیشترین سرمایه گذاری را در آموزش و پرورش و آموزش عالی دارند بیشترین موفقیت را کسب می‌کنند، وقتی کشوری به لحاظ سرمایه انسانی فقیر باشد شما هر چقدر هم نفت و منابع طبیعی داشته باشید توسعه نخواهید یافت، برای این که فقط مصرف کننده تربیت کرده اید.

وی گفت: وقتی شما در آموزش و پرورش و آموزش عالی که نیروی متخصص و مهم تربیت شده است هزینه می‌کنید کیفیت یادگیری آن‌ها و مهارت‌های آن‌ها را بالا می‌ببرید و اینگونه اساس توسعه کشور فراهم می‌شود، بنابراین ما نیازمند این هستیم که توجه جدی از سوی سیاستمداران به مسئله آموزش و پرورش و آموزش عالی در کشور داشته باشیم هر وقت ما برویم به سمت توسعه انسانی به همان میزان رشد می‌کنیم.

وی اظهار کرد: شعاری که سازمان بهداشت جهانی نیز مطرح کرده بود، این بود که مدارس اولین اولویت در بازگشایی و آخرین اولویت در در تعطیلی هستند در حالی که ما تمام مراکز خرید، بازار و مکان‌هایی دیگر را فعال نگه داشته و مدارس را تعطیل کرده ایم.

وی در پایان گفت: افت تحصیلی و انگیزه‌ای که به واسطه تعطیلی مدارس و آموزش مجازی ایجاد شده است عواقب بسیاری دارد که در آینده جامعه، نظام آموزشی و خانواده‌ها متوجه آن خواهند شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *