فضای مجازی و چالش واقعیت و ذهنیت
- مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشت: با گسترش رسانهها و فضای مجازی اظهارنظرهای مسئولان و مدیران بهسرعت انتشار پیدا میکند و مردم نسبت به آن واکنش نشان میدهند.
وقتی قرار است مدیران درباره واقعه یا مسئلهای صحبت کنند باید تمام جوانب آن را بسنجند و از زوایای مختلف به مسئله نگاه کنند؛ چراکه مخاطب آنها طیف وسیعی از مردم هستند. مثلاً اظهارنظر یک مدیر برای رفع آلودگی هوا با آمدن باد، مورد انتقاد و واکنش مردم قرار میگیرد.
اگرچه این حرف در واقعیت، نادرست نیست اما آن مسئول بهجای پاسخگویی نسبت به رفتار سازمانیاش، عواملی مانند باد را در ارزشگذاری سازمانیاش قرار داده است و مردم این را متوجه میشوند.
در شرایط بحران، فرد مسئول باید توانایی اقناع مردم را داشته باشد، با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و اظهار بیخبری از مسئله، مردم نهتنها قانع نمیشوند بلکه با رسانههای کوچک و بزرگی که در فضای مجازی دارند به او انتقاد میکنند.
حتی در مواردی اظهارنظرهای حسابنشده مسئولان باعث اختلال در بازار خاصی میشود و زیانهای سنگینی را به مردم و دولت تحمیل میکند. فقدان سواد رسانهای باعث شده فضای مجازی و شبکههای اجتماعی پر از انتقادها و واکنشهای فردی، تکذیبها و توضیحها و توجیههای بعد از حادثه شود آنهم برای رفع و رجوع مسئله.
به یاد داشته باشید در سیاست و فضای اجتماعی ذهنیت مهمتر از واقعیت است و همین ذهنیت است که افکار عمومی را شکل میدهد. اظهارنظرهای مسئولان در شکلدهی به این ذهنیت بسیار مؤثر است.
- بیشتر بخوانید:
- ما، رسانهها و ماجرای اقناع
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.