مزیتهای اجرای دستورالعمل درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به بیان مهمترین مزیتهای اجرای دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها پرداخت وگفت: به منظور شفاف سازی قیمت، تولید کننده باید بر روی کالاهای خود، قیمت درب کارخانه را درج کنند.
خبرگزاری میزان -
- بنا به اعلام شاتا، عباس تابش در خصوص ابلاغ دستورالعمل درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها طی این هفته، گفت: این تصمیم از سوی وزارت صمت و با تاکید وزیر صمت اتخاذ شده و به منظور شفاف سازی قیمت، تولید کننده باید بر روی کالاهای خود، قیمت درب کارخانه را درج کنند و فروشگاهها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده است.
کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان
وی هدف از اجرای این طرح را شفافسازی قیمتها و بهرهمندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان دانست و اظهار داشت: درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره مندی از نرخهای رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیتهای طرح مذکور خواهد بود.
کوتاه شدن دست واسطهها و حذف قیمتهای کاذب
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه افزود: قیمت مصرف کننده درج شده روی بسیاری از کالاها قیمتهای واقعی و قانونی نیستند و اکثر آنها قیمتهایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطهها و فروشگاه گذاشته میشود و درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها باعث میشود که دست واسطهها کوتاه شود و قیمتهای کاذب از میان برود.
حذف برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی فروشگاههای زنجیرهای
تابش خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح، فروشگاههای زنجیرهای باید برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی را از روی قفسهها حذف کنند و همان قیمت مصرف کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد.
به گفته تابش این کالاها شامل ۷ کالای سوپرمارکتی، چون دستمال کاغذی، آب معدنی، آبمیوهها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی، پوشک بچه و ۷ قلم کالاهای سرمایهای شامل انواع لوازم خانگی کوچک وبزرگ مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی است.
اطلاع رسانی قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه اجرا میشود
وی گفت: تصمیم گرفته شده تا کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب و اطلاع رسانی قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه به مصرف کننده اجرا شود که البته فاز اول اجرای این طرح شامل کالاهایی میشود که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند.
کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف
معاون وزیر صمت متذکر شد: شفافیت در اطلاعات اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف، حذف واسطههای غیر ضرور از دیگر مزایای اجرای این طرح است.
تابش با اشاره به الزامات بهبود نظام توزیع تصریح کرد: متولیان فروشگاهها در برخی موارد حجم بالایی از کالاهای خود را با تخفیفهای غیرواقعی ۲۰ تا ۵۰ درصد و در قالب طرحهای تخفیفی و حراج عرضه میکنند که البته انتقاداتی به عملکرد این فروشگاهها مبنی بر احتمال تبانی با تولیدکننده و درج قیمت واقعی روی اجناس فروش کالاها مطرح است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این بسیاری از تولیدکنندگان در برخی مواقع کالاهای خود را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش میرساندند که به دلیل درج قیمت مصرف کننده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات به صورت کامل به شبکه توزیع خرده فروشی میرسید و مصرف کننده هیچ سودی نمیبرد.
اطلاع رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف کنندگان
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در پایان سخنان خود، بیان داشت: این تصمیم بر اساس ضرورت شفاف سازی و روان سازی نظام قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت در بازار و همچنین لزوم اطلاع رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف کنندگان است.
کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان
وی هدف از اجرای این طرح را شفافسازی قیمتها و بهرهمندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان دانست و اظهار داشت: درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره مندی از نرخهای رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیتهای طرح مذکور خواهد بود.
کوتاه شدن دست واسطهها و حذف قیمتهای کاذب
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه افزود: قیمت مصرف کننده درج شده روی بسیاری از کالاها قیمتهای واقعی و قانونی نیستند و اکثر آنها قیمتهایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطهها و فروشگاه گذاشته میشود و درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها باعث میشود که دست واسطهها کوتاه شود و قیمتهای کاذب از میان برود.
حذف برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی فروشگاههای زنجیرهای
تابش خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح، فروشگاههای زنجیرهای باید برچسب تخفیفات قیمت غیر واقعی را از روی قفسهها حذف کنند و همان قیمت مصرف کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد.
به گفته تابش این کالاها شامل ۷ کالای سوپرمارکتی، چون دستمال کاغذی، آب معدنی، آبمیوهها، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، پودر لباسشویی، پوشک بچه و ۷ قلم کالاهای سرمایهای شامل انواع لوازم خانگی کوچک وبزرگ مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی است.
اطلاع رسانی قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه اجرا میشود
وی گفت: تصمیم گرفته شده تا کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب و اطلاع رسانی قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه به مصرف کننده اجرا شود که البته فاز اول اجرای این طرح شامل کالاهایی میشود که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند.
کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف
معاون وزیر صمت متذکر شد: شفافیت در اطلاعات اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف، حذف واسطههای غیر ضرور از دیگر مزایای اجرای این طرح است.
تابش با اشاره به الزامات بهبود نظام توزیع تصریح کرد: متولیان فروشگاهها در برخی موارد حجم بالایی از کالاهای خود را با تخفیفهای غیرواقعی ۲۰ تا ۵۰ درصد و در قالب طرحهای تخفیفی و حراج عرضه میکنند که البته انتقاداتی به عملکرد این فروشگاهها مبنی بر احتمال تبانی با تولیدکننده و درج قیمت واقعی روی اجناس فروش کالاها مطرح است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این بسیاری از تولیدکنندگان در برخی مواقع کالاهای خود را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش میرساندند که به دلیل درج قیمت مصرف کننده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات به صورت کامل به شبکه توزیع خرده فروشی میرسید و مصرف کننده هیچ سودی نمیبرد.
اطلاع رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف کنندگان
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در پایان سخنان خود، بیان داشت: این تصمیم بر اساس ضرورت شفاف سازی و روان سازی نظام قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت در بازار و همچنین لزوم اطلاع رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف کنندگان است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *