هوشیاری جمعی در برابر تکنیک تداعی معانی
- مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشت: همانطور که میدانید همه انسانها آرزوها و خواستههایی دارند که بسیاری از آنها مانند سلامتی، موفقیت، امنیت و ثروت، مشترک هستند.
رسانهها سعی میکنند با پیوند دادن این معانی با محصول و یا ایدهای که دارند ما را قانع کنند که آن محصول را بخریم یا آن ایده و باور را قبول کنیم.
بهعنوان مثال وقتی رسانهای تصویری از فقر و بدبختی کشوری را نشان میدهد و در انتها تصویری از مسئولی از آن کشور را نشان میدهد که شاد و خندان در حال پیاده شدن از خودروی لوکسش است آن وضعیت اسفناک را به عملکرد آن مسئول نسبت میدهد.
یا وقتی دوندهای را نشان میدهد که با موفقیت از خط پایان میگذرد و در پایان کفشهای او را نشان داده و موفقیتهای آن قهرمان را به کفشهایش نسبت میدهد، به این وسیله این کفش ورزشی را تبلیغ میکند.
همراهی با جماعت هم از راههای تداعی معانی است. به این ترتیب که رسانهها نشان میدهند که بسیاری از مردم، عمل خاصی را انجام میدهند یا عقیده خاصی دارند؛ پس برای اینکه شما هم از قافله عقب نمانید با بقیه همراه شوید.
- بیشتر بخوانید:
- رسانهها بازیگران عرصه فرهنگسازی